Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ερωτική (ιπποτική) μυθιστορία

 ΕΡΩΤΙΚΗ (ΙΠΠΟΤΙΚΗ) ΜΥΘΙΣΤΟΡΙΑ

 

Ως "μυθιστορία" αναφέρεται το μεσαιωνικό μυθιστόρημα. Πολλές φορές αναφέρεται και με τον όρο "μυθιστόρημα", ενώ οι κλασικοί φιλόλογοι το ονομάζουν "αρχαίο" μυθιστόρημα.

 

1ος αι. μ.Χ. εμφανίζεται το παλαιότερο μυθιστόρημα με τίτλο Τα περί Χαιρέαν και Καλλιρρόην του Χαρίτωνα.

 

2ος αι. μ.Χ. τα σημαντικότερα έργα της κατηγορίας. Είναι η «περίοδος της 2ης σοφιστικής».

  • Δάφνις και Χλόη του Λόγγου (ποιμενικό ειδύλλιο, διαδραματίζεται στη Λέσβο)
  • Εφεσιακά του Ξενοφώντα του Εφέσιου
  • Τα κατά Λευκίππην και Κλειτοφώντα του Αχιλλέα Τάτιου

 

4ος αι. μ.Χ. τα Αιθιοπικά του Ηλιόδωρου

 

Οι παραπάνω μυθιστορίες:

  • Διαδραματίζονται σε όλο τον τότε γνωστό κόσμο.
  • Βασικά θεματικά στοιχεία: το ταξίδι και η περιπέτεια
  • Βασική υπόθεση: ο χωρισμός 2 ερωτευμένων, τα εμπόδια, οι δυσκολίες ως την επανένωσή τους.
  • Ο Έρωτας είναι η κινητήριος δύναμη.
  • Η τύχη εχθρική θεότητα
  • Δευτερεύοντα στοιχεία: η θρησκεία, η μαγεία, το όνειρο.

 

12ος αι. μ.Χ. εμφανίζεται εκ νέου στην αυλή των Κομνηνών.

  • Τα κατά Ροδάνθην και Δοσικλέα του Θεόδωρου Προδρόμου
  • Τα καθ’ Υσμίνην και Υσμινίαν του Ευστάθιου Μακρεμβολίτη
  • Τα κατ’ Αρίστανδρον και Καλλιθέαν του Κων/νου Μανασσή
  • Τα κατά Δροσίλλαν και Χαρικλέα του Νικήτα Ευγενιανού


Τέτοιου είδους έργα ακμάζουν σε περιόδους κοινωνικο-οικονομικών ανακατατάξεων και πολιτικών μεταβολών.

 

14ος και 15ος αι. πέντε δημώδη αφηγηματικά έργα.

  • Καλλίμαχος και Χρυσορρόη
  • Βέλθανδρος και Χρυσάντζα
  • Λίβιστρος και Ροδάμνη
  • Φλώριος και Πλατζιαφλώρα
  • Ιμπέριος και Μαργαρώνα

 

Κοινά χαρακτηριστικά τους με τις παλαιότερες μυθιστορίες:

  • Οι τίτλοι περιλαμβάνουν τα ονόματα των ερωτευμένων νέων
  • Ταξίδι/περιπέτεια: κυρίαρχο θέμα
  • Δράση: σε απροσδιόριστο χώρο
  • Κυρίαρχο ρόλο: έρωτας & τύχη/μοίρα
  • Μακροσκελείς & περίτεχνες περιγραφές
  • 15συλλαβος ανομοιοκατάληκτος

 

Νέα στοιχεία των δημωδών μυθιστοριών:

  • Λαϊκά/παραμυθικά στοιχεία
  • Δυτικές επιδράσεις (λεξιλόγιο, ενδύματα, φεουδαρχικές σχέσεις, κονταροχτυπήματα, βασιλιάς Έρωτας). Ο όρος «ιπποτική μυθιστορία» παραπέμπει στον κύκλο μυθιστοριών για τον βασιλιά Αρθούρο και στις ιπποτικές μυθιστορίες της Δύσης.

 

Γλώσσα: «κοινή» χωρίς διαλεκτικά στοιχεία, για αυτό δε μπορούμε να καθορίσουμε και που γράφτηκαν.

Χρονολόγηση: δυσεπίλυτο πρόβλημα, δεν ξέρουμε με ποια σειρά γράφτηκαν. Παλαιότερος θεωρείται ο Καλλίμαχος που θεωρείται πως γράφτηκε από τον Ανδρόνικο Παλαιολόγο.

Πρότυπα: άμεσα δυτικά, οι συγγραφείς τους είναι λόγιοι και επομένως γνώστες της ελληνικής και της δυτικής λογοτεχνίας.

 

Συνάντηση Καλλίμαχου & Χρυσορρόης.  Μικρογραφία από τον κώδικα Manesse (μεταξύ 1305-1340) Βιβλιοθήκη της Χαϊδελβέργης - Γερμανία. Πηγή: Wikimedia Commons

Συνάντηση Καλλίμαχου & Χρυσορρόης.

Μικρογραφία από τον κώδικα Manesse (μεταξύ 1305-1340)

Βιβλιοθήκη της Χαϊδελβέργης - Γερμανία.

Πηγή: Wikimedia Commons   



Καλλίμαχος και Χρυσορρόη

  • Θεωρείται το πιο «ελληνικό», έχει δεχτεί ελάχιστες δυτικές επιδράσεις
  • Τέλη 13ου- αρχές 14ου
  • Πιθανός συγγραφέας: Ανδρόνικος Παλαιολόγος
  • Πληθώρα παραμυθικών θεμάτων και μοτίβων (δοκιμασία τριών νέων, υπεροχή μικρότερου, Δρακοντόκαστρο, αιχμάλωτη κόρη, δρακοκτονία, μαγικό δαχτυλίδι, μαγικό μήλο)
  • Η ερωτική ιστορία ενδιαφέρει κυρίως τον αφηγητή
  • Πρόθεση ποιητή: να γράψει μυθιστορία ενταγμένη σε παραμυθικό κόσμο

 

Βέλθανδρος και Χρυσάντζα

  • Ίχνη δυτικών επιδράσεων στα ονόματα, στις κοινωνικές συνθήκες, ειδικούς όρους, μοτίβο ονείρου, Ερωτόκαστρο, εικόνα Έρωτα ως δυνάστη
  • Επιδράσεις από την επική μυθιστορία (Διγενής)
  • Κυριαρχεί το ερωτικό θέμα
  • Εκτενής περιγραφή του Ερωτόκαστρου, συμβάλλει στην κατανόηση των σχέσεων των πρωταγωνιστών
  • Επιμέρους στοιχεία: σύγχυση ονείρου πραγματικότητας, εσωτερικές δοκιμασίες ήρωα


Λίβιστρος και Ροδάμνη

  • 2 ερωτικά ζευγάρια (Λίβιστρος & Ροδάμνη, Κλιτοβός & Μυρτάνη)
  • Περίτεχνη αφηγηματική τεχνική
  • Υπάρχει μία αφετηριακή διήγηση και άλλες εγκιβωτισμένες (μέχρι 5ο αφηγηματικό επίπεδο)
  • Πρωτοπρόσωπη αφήγηση
  • ΔΕΝ είναι ευθύγραμμη
  • Χρόνος δράσης ≠ χρόνος αφήγησης
  • Ρυθμός: επιτάχυνση & επιβράδυνσηΑφομοιώνονται δημιουργικά θέματα και μοτίβα δυτικών μυθιστοριών, του αρχαίου ελληνικού μυθιστορήματος, της λόγιας βυζαντινής μυθιστορίας, του Καλλίμαχου, του δημοτικού τραγουδιού

Φλώριος και Πλατζιαφλώρα

  • Άμεσο πρότυπο: η ιταλική διασκευή ενός δημοφιλούς γαλλικού μυθιστορήματος του 12ου αι.
  • Τόπος συγγραφής: Πελοπόννησος
  • Χρονολογία συγγραφής: τέλη 14ου – αρχές 15ου
  • Μεταφράζει δημιουργικά προσθέτοντας διδακτικούς λόγους (από την υστερομεσαιωνική παραινετική ποίηση – Σπανέας) & λυρικά μέρη που θυμίζουν δημοτικά τραγούδια.

 

Ιμπέριος και Μαργαρώνα

  • Ελεύθερη διασκευή ενός μεσαιωνικού γαλλικού μυθιστορήματος
  • Χρονολογία συγγραφής: 15ος αι.
  • Διασκευάζεται τον 16ο σε ομοιοκατάληκτους 15συλλαβους (ριμάδα) / τυπώνεται στη Βενετία
  • Τεράστια επιτυχία -> διασώζεται στη δημοτική


* Σημειώσεις από το βιβλίο: Σ. Αθήνη, Χ. Δανιήλ, Σ. Σταυρακοπούλου, Νεοελληνική Φιλολογία από τις απαρχές ως τον 18ο αιώνα, ΕΑΠ, Πάτρα. 2005

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Βροχή - Ουίλλιαμ Σόμερσετ Μωμ

Η νουβέλα του Μωμ, «Βροχή», είναι υπόθεση ενός απογεύματος. Εκατό μικρές, αλλά απολαυστικές σελίδες, που θα σας κάνουν παρέα μαζί με τον καφέ σας, διότι τόσο θα χρειαστείτε για να το διαβάσετε. Θα ανασηκώσετε το φρύδι τακτικά και θα γελάσετε επίσης. Μοναδική προϋπόθεση, η απουσία θρησκευτικού φανατισμού. Η ιστορία έχει ως εξής, δύο ζευγάρια – ένας γιατρός, ένας ιεραπόστολος και οι σύζυγοί τους – ταξιδεύουν με πλοίο και προορισμό την Άπια, στα νησιά Σαμόα στον Νότιο Ειρηνικό. Αναγκάζονται να διακόψουν τα ταξίδι τους, καθώς υπάρχει υποψία επιδημίας ιλαράς, οπότε και παραμένουν στο Πάγκο-Πάγκο. Στο ίδιο πλοίο ταξίδευε μαζί τους και η Σέηντι, μία πόρνη, που αγαπά το γραμμόφωνο και τη συναναστροφή με ναύτες, και βρίσκει δωμάτιο στο ίδιο κατάλυμα με εκείνους. Ο ιεραπόστολος και η Σέηντι έρχονται σε ευθεία ρήξη, ενώ ο γιατρός παίζει το ρόλο του μεσολαβητή. Η κατάσταση γρήγορα εκρήγνυται και το τέλος επιβεβαιώνει τις υποψίες του αναγνώστη με τρόπο όμως ανατρεπτικό. Ο Μωμ αναπτύσσει τη νουβ...

Εκεί που ζούμε - Χρίστος Κυθρεώτης

Είναι δύσκολο να ξεφύγεις από το παρελθόν σου. Αυτό σκεφτόμουν διαβάζοντας το βιβλίο του Χρίστου Κυθρεώτη. Και το διάβασα μέσα σε 3 μέρες, χωρίς να πιεστώ, χωρίς να σκεφτώ στιγμή ότι θα προσπεράσω κάποιο κομμάτι του επειδή βαρέθηκα ή επειδή ένιωσα ότι περιττεύει. Ακολούθησα τον ήρωα αρχικά σαν ένας αόρατος παρατηρητής μέσα στη σκέψη του, αργότερα σα να ήμουν ο ίδιος ο ήρωας. Τον ακολούθησα στους δρόμους της Αθήνας. Έκανα εικόνα τις διαδρομές του. Ταυτίστηκα με τη σκέψη του και το συναίσθημά του. Ίσως επειδή μένουμε σε κοντινές γειτονιές, ίσως επειδή είμαστε στην ίδια ηλικία περίπου. Έφτασα να θεωρώ πως είναι υπαρκτό πρόσωπο και πως κάπου στη συμβολή Αλεξάνδρας με Ιπποκράτους μπορεί και να τον πετύχω. Ο αφηγητής και ήρωας του έργου σου δίνει πρόσβαση ακόμη και στις πιο μύχιες σκέψεις του. Εστιάζει εσωτερικά και σου περιγράφει τη μέρα του, λεπτό προς λεπτό. Μέσα από αυτή τη μία μέρα βέβαια και τις δεκάδες αναδρομές καταφέρνει να σου πει για όλη τη ζωή του ή τουλάχιστον για όλα εκείν...

Ο φάρος - Άλισον Μουρ

Ο Φάρος , η νουβέλα τ ης Άλισον Μουρ, διαβάζεται γρήγορα, χωρίς να σε κουράζει, χωρίς να σε κάνει να σκέφτεσαι που το πάει, χωρίς να θες να προσπεράσεις κομμάτια. Είναι τόσο όσο, και αυτό κατά τη γνώμη μου είναι τεράστιο προτέρημα για ένα λογοτεχνικό κείμενο.   Ο πρωταγωνιστής, ο κύριος Φουθ, έχει μόλις χωρίσει από τη σύζυγό του και αποφασίζει να κάνει ξανά το ταξίδι που είχε κάνει με τους γονείς του, πριν η μητέρα του τους εγκαταλείψει, αυτόν και τον πατέρα του. Πρόκειται για έναν χαρακτήρα ήπιο, άχρωμο, που κανείς δε θυμάται και μάλλον δε θα λείψει και σε κανέναν. Ένα χαρακτήρα που γνωρίζουμε μέσα από την άποψη και τις αντιδράσεις των άλλων, μιας και ο ίδιος φαντάζει ανίσχυρος, σα μια ευθεία γραμμή. Έχοντας διανύσει ήδη την τέταρτη δεκαετία της ζωής του, παλεύει ακόμη με τις αναμνήσεις του φευγιού της μάνας του, με την χαμένη του αυτοεκτίμηση, με τις εμμονές και τις φοβίες του. Άλλωστε τελειώνει ποτέ η πάλη αυτή; Σε δεύτερο πλάνο η Έστερ, εξίσου μόνη, εξίσου κακοποιημένη, άπιστη...