Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ερωτική (ιπποτική) μυθιστορία

 ΕΡΩΤΙΚΗ (ΙΠΠΟΤΙΚΗ) ΜΥΘΙΣΤΟΡΙΑ

 

Ως "μυθιστορία" αναφέρεται το μεσαιωνικό μυθιστόρημα. Πολλές φορές αναφέρεται και με τον όρο "μυθιστόρημα", ενώ οι κλασικοί φιλόλογοι το ονομάζουν "αρχαίο" μυθιστόρημα.

 

1ος αι. μ.Χ. εμφανίζεται το παλαιότερο μυθιστόρημα με τίτλο Τα περί Χαιρέαν και Καλλιρρόην του Χαρίτωνα.

 

2ος αι. μ.Χ. τα σημαντικότερα έργα της κατηγορίας. Είναι η «περίοδος της 2ης σοφιστικής».

  • Δάφνις και Χλόη του Λόγγου (ποιμενικό ειδύλλιο, διαδραματίζεται στη Λέσβο)
  • Εφεσιακά του Ξενοφώντα του Εφέσιου
  • Τα κατά Λευκίππην και Κλειτοφώντα του Αχιλλέα Τάτιου

 

4ος αι. μ.Χ. τα Αιθιοπικά του Ηλιόδωρου

 

Οι παραπάνω μυθιστορίες:

  • Διαδραματίζονται σε όλο τον τότε γνωστό κόσμο.
  • Βασικά θεματικά στοιχεία: το ταξίδι και η περιπέτεια
  • Βασική υπόθεση: ο χωρισμός 2 ερωτευμένων, τα εμπόδια, οι δυσκολίες ως την επανένωσή τους.
  • Ο Έρωτας είναι η κινητήριος δύναμη.
  • Η τύχη εχθρική θεότητα
  • Δευτερεύοντα στοιχεία: η θρησκεία, η μαγεία, το όνειρο.

 

12ος αι. μ.Χ. εμφανίζεται εκ νέου στην αυλή των Κομνηνών.

  • Τα κατά Ροδάνθην και Δοσικλέα του Θεόδωρου Προδρόμου
  • Τα καθ’ Υσμίνην και Υσμινίαν του Ευστάθιου Μακρεμβολίτη
  • Τα κατ’ Αρίστανδρον και Καλλιθέαν του Κων/νου Μανασσή
  • Τα κατά Δροσίλλαν και Χαρικλέα του Νικήτα Ευγενιανού


Τέτοιου είδους έργα ακμάζουν σε περιόδους κοινωνικο-οικονομικών ανακατατάξεων και πολιτικών μεταβολών.

 

14ος και 15ος αι. πέντε δημώδη αφηγηματικά έργα.

  • Καλλίμαχος και Χρυσορρόη
  • Βέλθανδρος και Χρυσάντζα
  • Λίβιστρος και Ροδάμνη
  • Φλώριος και Πλατζιαφλώρα
  • Ιμπέριος και Μαργαρώνα

 

Κοινά χαρακτηριστικά τους με τις παλαιότερες μυθιστορίες:

  • Οι τίτλοι περιλαμβάνουν τα ονόματα των ερωτευμένων νέων
  • Ταξίδι/περιπέτεια: κυρίαρχο θέμα
  • Δράση: σε απροσδιόριστο χώρο
  • Κυρίαρχο ρόλο: έρωτας & τύχη/μοίρα
  • Μακροσκελείς & περίτεχνες περιγραφές
  • 15συλλαβος ανομοιοκατάληκτος

 

Νέα στοιχεία των δημωδών μυθιστοριών:

  • Λαϊκά/παραμυθικά στοιχεία
  • Δυτικές επιδράσεις (λεξιλόγιο, ενδύματα, φεουδαρχικές σχέσεις, κονταροχτυπήματα, βασιλιάς Έρωτας). Ο όρος «ιπποτική μυθιστορία» παραπέμπει στον κύκλο μυθιστοριών για τον βασιλιά Αρθούρο και στις ιπποτικές μυθιστορίες της Δύσης.

 

Γλώσσα: «κοινή» χωρίς διαλεκτικά στοιχεία, για αυτό δε μπορούμε να καθορίσουμε και που γράφτηκαν.

Χρονολόγηση: δυσεπίλυτο πρόβλημα, δεν ξέρουμε με ποια σειρά γράφτηκαν. Παλαιότερος θεωρείται ο Καλλίμαχος που θεωρείται πως γράφτηκε από τον Ανδρόνικο Παλαιολόγο.

Πρότυπα: άμεσα δυτικά, οι συγγραφείς τους είναι λόγιοι και επομένως γνώστες της ελληνικής και της δυτικής λογοτεχνίας.

 

Συνάντηση Καλλίμαχου & Χρυσορρόης.  Μικρογραφία από τον κώδικα Manesse (μεταξύ 1305-1340) Βιβλιοθήκη της Χαϊδελβέργης - Γερμανία. Πηγή: Wikimedia Commons

Συνάντηση Καλλίμαχου & Χρυσορρόης.

Μικρογραφία από τον κώδικα Manesse (μεταξύ 1305-1340)

Βιβλιοθήκη της Χαϊδελβέργης - Γερμανία.

Πηγή: Wikimedia Commons   



Καλλίμαχος και Χρυσορρόη

  • Θεωρείται το πιο «ελληνικό», έχει δεχτεί ελάχιστες δυτικές επιδράσεις
  • Τέλη 13ου- αρχές 14ου
  • Πιθανός συγγραφέας: Ανδρόνικος Παλαιολόγος
  • Πληθώρα παραμυθικών θεμάτων και μοτίβων (δοκιμασία τριών νέων, υπεροχή μικρότερου, Δρακοντόκαστρο, αιχμάλωτη κόρη, δρακοκτονία, μαγικό δαχτυλίδι, μαγικό μήλο)
  • Η ερωτική ιστορία ενδιαφέρει κυρίως τον αφηγητή
  • Πρόθεση ποιητή: να γράψει μυθιστορία ενταγμένη σε παραμυθικό κόσμο

 

Βέλθανδρος και Χρυσάντζα

  • Ίχνη δυτικών επιδράσεων στα ονόματα, στις κοινωνικές συνθήκες, ειδικούς όρους, μοτίβο ονείρου, Ερωτόκαστρο, εικόνα Έρωτα ως δυνάστη
  • Επιδράσεις από την επική μυθιστορία (Διγενής)
  • Κυριαρχεί το ερωτικό θέμα
  • Εκτενής περιγραφή του Ερωτόκαστρου, συμβάλλει στην κατανόηση των σχέσεων των πρωταγωνιστών
  • Επιμέρους στοιχεία: σύγχυση ονείρου πραγματικότητας, εσωτερικές δοκιμασίες ήρωα


Λίβιστρος και Ροδάμνη

  • 2 ερωτικά ζευγάρια (Λίβιστρος & Ροδάμνη, Κλιτοβός & Μυρτάνη)
  • Περίτεχνη αφηγηματική τεχνική
  • Υπάρχει μία αφετηριακή διήγηση και άλλες εγκιβωτισμένες (μέχρι 5ο αφηγηματικό επίπεδο)
  • Πρωτοπρόσωπη αφήγηση
  • ΔΕΝ είναι ευθύγραμμη
  • Χρόνος δράσης ≠ χρόνος αφήγησης
  • Ρυθμός: επιτάχυνση & επιβράδυνσηΑφομοιώνονται δημιουργικά θέματα και μοτίβα δυτικών μυθιστοριών, του αρχαίου ελληνικού μυθιστορήματος, της λόγιας βυζαντινής μυθιστορίας, του Καλλίμαχου, του δημοτικού τραγουδιού

Φλώριος και Πλατζιαφλώρα

  • Άμεσο πρότυπο: η ιταλική διασκευή ενός δημοφιλούς γαλλικού μυθιστορήματος του 12ου αι.
  • Τόπος συγγραφής: Πελοπόννησος
  • Χρονολογία συγγραφής: τέλη 14ου – αρχές 15ου
  • Μεταφράζει δημιουργικά προσθέτοντας διδακτικούς λόγους (από την υστερομεσαιωνική παραινετική ποίηση – Σπανέας) & λυρικά μέρη που θυμίζουν δημοτικά τραγούδια.

 

Ιμπέριος και Μαργαρώνα

  • Ελεύθερη διασκευή ενός μεσαιωνικού γαλλικού μυθιστορήματος
  • Χρονολογία συγγραφής: 15ος αι.
  • Διασκευάζεται τον 16ο σε ομοιοκατάληκτους 15συλλαβους (ριμάδα) / τυπώνεται στη Βενετία
  • Τεράστια επιτυχία -> διασώζεται στη δημοτική


* Σημειώσεις από το βιβλίο: Σ. Αθήνη, Χ. Δανιήλ, Σ. Σταυρακοπούλου, Νεοελληνική Φιλολογία από τις απαρχές ως τον 18ο αιώνα, ΕΑΠ, Πάτρα. 2005

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ελέφαντας - Ρέιμοντ Κάρβερ

Όταν πήγα να αγοράσω τους Αρχάριους του Κάρβερ, ο υπάλληλος του βιβλιοπωλείου και φίλος είπε πως θα πρέπει να διαβάσω οπωσδήποτε και τον Ελέφαντα .  Ολοκλήρωσα τους Αρχάριους . Ενθουσιάστηκα. Έγραψα για αυτό και τελικά παρήγγειλα και τον Ελέφαντα . Δεν έψαξα καν την περιγραφή του βιβλίου. Ήμουν σίγουρη πως θα έχει τον ίδιο αντίκτυπο μέσα μου με το προηγούμενο. Πιάνοντας στα χέρια μου ένα βιβλίο με τόσο αινιγματικό τίτλο συνήθως ξεκινάω τις εικασίες. Δε διαβάζω το οπισθόφυλλο, από φόβο μήπως μου αποκαλύψει τη σημασία του τίτλου. Η συλλογή διηγημάτων του Ρέιμοντ Κάρβερ, με τίτλο Ελέφαντας , είναι ένα από αυτά τα βιβλία. Γιατί ελέφαντας αναρωτιόμουν και όσο προχωρούσα από το ένα διήγημα στο άλλο, τόσο πιο πολύ έπειθα τον εαυτό μου πως ο ελέφαντας είναι αυτό το βαρύ συναίσθημα που πλακώνει τους ανθρώπους για όσα βιώνουν στις ιστορίες αυτές. Ο Κάρβερ βέβαια με διέψευσε πανηγυρικά, η απάντηση ήρθε στο ομώνυμο διήγημα. Άλλωστε ο ελέφαντας δεν είναι απαραίτητο να σε πλακώσει με το βάρος του

Άλφρεντ & Έμιλυ - Ντόρις Λέσινγκ

Το συγκεκριμένο βιβλίο δεν κατάλαβα πώς έφτασε στα χέρια μου. Δεν είχα σκοπό να το αγοράσω, ούτε να αγοράσω βιβλία γενικώς εκείνη τη μέρα. Βρέθηκα στο παζάρι βιβλίου της Κοτζιά – πριν 2 ή 3 χρόνια – και απλώς μου τράβηξε την προσοχή. Δεν το πολυσκέφτηκα – η τιμή του ήταν εξαιρετική – και το αγόρασα. Το Άλφρεντ & Έμιλυ είναι το τελευταίο βιβλίο της Ντόρις Λέσινγκ, η οποία τιμήθηκε στα 87 της χρόνια (2007) με το Νόμπελ Λογοτεχνίας. Στο έργο της αυτό μιλά για τη ζωή των γονιών της. Χωρίζει το βιβλίο σε δύο μέρη. Το πρώτο περιέχει μία φανταστική ιστορία με πρωταγωνιστές τους γονείς της, οι οποίοι ζουν όμως μία άλλη φανταστική ζωή που τους έδωσε η συγγραφέας. Το δεύτερο μέρος περιέχει τις αναμνήσεις της από τους γονείς της και από τη ζωή τους στη Βρετανική αποικία της Ζιμπάμπουε όπου μεγάλωσε. Για να είμαι ειλικρινής το πρώτο μέρος το βρήκα βαρετό. Μία ιστορία με πλούσιους και φτωχούς, με αστούς και επαρχιώτες, με φιλανθρωπίες και μουσικές βραδιές. Τίποτα ιδιαίτερο. Η Λέσινγκ έφτιαξ

Ιστορία δύο πόλεων - Τσαρλς Ντίκενς

"Ιστορία δύο πόλεων"  Τσαρλς Ντίκενς    Την «Ιστορία δύο πόλεων» τη «λιβάνιζα» καιρό τώρα. Ξεκίνησα να διαβάζω το πρωτότυπο κείμενο – ναι το αγγλικό – αλλά δεν τα κατάφερα. Αποφάσισα να αγοράσω την ελληνική μετάφραση. Δίλημμα πάλι, ποια έκδοση να προτιμήσω. Τελικά κατέληξα στην πιο πρόσφατη, αυτή του Ψυχογιού, και δεν το μετάνιωσα. Όμορφη έκδοση, αρκετά προσεγμένη, με μετάφραση που μου θύμισε πολύ το πρωτότυπο κείμενο, χωρίς να λείπουν βέβαια τα λάθη. Ξεκινάω λοιπόν και διαβάζω: " Ήταν οι καλύτεροι καιροί, ήταν οι χειρότεροι καιροί, ήταν η εποχή της σοφίας, ήταν η εποχή της ανοησίας, ήταν τα χρόνια της πίστης, ήταν τα χρόνια της δυσπιστίας, ήταν η εποχή του Φωτός, ήταν η εποχή του Σκότους, ήταν η Άνοιξη της ελπίδας, ήταν ο χειμώνας της απελπισίας, είχαμε τα πάντα μπροστά μας, δεν είχαμε τίποτα μπροστά μας, πηγαίναμε όλοι γραμμή για τον Παράδεισο, πηγαίναμε γραμμή όλοι προς την αντίθετη κατεύθυνση - κοντολογίς, η περίοδος εκείνη έμοιαζε τόσο πολύ με την τωρινή, που