Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η επτανησιακή ποίηση του 19ου αιώνα (Βασικά γνωρίσματα)

 

Γράμματα II: Νεοελληνική φιλολογία (ΕΛΠ 30)
Η επτανησιακή ποίηση
του 19ου αιώνα
(Βασικά γνωρίσματα)

Λογοτεχνικές επιρροές:

  Ιταλικός νεοκλασικισμός

  Ρομαντισμός

  Γερμανική & Αγγλική λογοτεχνία

  Αρχαία ελληνική & λατινική γλώσσα & λογοτεχνία

  Εντόπια λογοτεχνική παράδοση (Χριστόπουλος, Βηλαράς)

  Κρητική αναγέννηση

  Δημοτικό τραγούδι

Κλασικισμός – Ρομαντισμός:

  Σύνδεση με πρότυπα & αξίες κλασικής λογοτεχνίας

  Ανυπέρβλητα πρότυπα παρελθόντος

  Αντικειμενική θεώρηση κόσμου

  Απελευθέρωση φαντασίας & συναισθήματος

  Πρωτοτυπία & δημιουργικότητα καλλιτέχνη

  Υποκειμενική θέαση πραγματικότητας

 

Τεχνοτροπία - ποιητική:

  Σύζευξη νεοκλασικισμού – ρομαντισμού

  Επτανησιακός νεοκλασικισμός: υιοθετεί σταθερούς κανόνες

  Θεματοποιεί συναισθηματικό & ιδεολογικό κόσμο

  Θέματα από ελληνικό παρελθόν σε συνάρτηση με το παρόν

  1830 κ.ε. επιρροές από γερμανικό ρομαντισμό (ιδεαλισμό)

Κοινά στοιχεία επτανησιακού – ευρωπαϊκού ρομαντισμού:

  1. Άκρατος ιδεαλισμός & εξιδανίκευση τέχνης
  2. Λογοτεχνικές ομάδες
  3. Αξιοποίηση λαϊκού πολιτισμού
  4. Δημοτική γλώσσα
  5. Προσφυγή στη φύση για έκφραση συναισθήματος
  6. Σύζευξη ποίησης με μουσική & φιλοσοφία
  7. Αποσπασματικότητα
  8. Λογοτεχνική κριτική & δοκίμιο

Θεματική:

  Διαχωρισμός από Κωστή Παλαμά:

  1. Αγάπη για την πατρίδα
  2. Αγάπη για τη γυναίκα
  3. Αγάπη για τη χριστιανική θρησκεία

Γλώσσα:

  Διγλωσσία

  Εδραιωμένη η δημοτική

  Διάλογος Σολωμού: υποστήριξη στη λαϊκή γλώσσα

  Χρήση ντοπιολαλιάς

  Σε Κάλβο ύπαρξη λόγιων στοιχείων

  Πολυλάς: γλωσσικός μέσος όρος

Μορφολογία:

  Συνδυασμός:

  1. Ολιγόστιχων ιταλικών στίχων
  2. Ιαμβικός δεκαπεντασύλλαβος

  Στροφή μόνο στην περίπτωση του Κάλβου: Ανομοιοκατάληκτη 5στιχη στροφή με 4 επτασύλλαβους και ένα παροξύτονο πεντασύλλαβο

Ανακεφαλαιώνοντας:

  Επιρροές: νεοκλασικισμός / ρομαντισμός / κρητική λογοτεχνία / δημοτικό τραγούδι

  Τεχνοτροπία: σταθεροί κλασικοί κανόνες + θεματοποίηση συναισθήματος

  Θεματική: πατρίδα / θρησκεία / οικογένεια

  Γλώσσα: δημοτική

  Μορφολογία: ιταλικό μέτρο – 15σύλλαβος

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τελικά πόσο γρήγορα μπορούμε να διαβάσουμε;

Τελικά πόσο γρήγορα μπορούμε να διαβάσουμε; Πόσες φορές έχουμε αναρωτηθεί πώς είναι δυνατόν κάποιοι να διαβάζουν τόσα βιβλία; Πόσες φορές έχουμε ρωτήσει φίλους βιβλιόφιλους  «Μα καλά πόσο γρήγορα διαβάζεις;». Μήπως εγώ διαβάζω αργά; Μήπως θα μπορούσα να διαβάζω πιο γρήγορα; Τις τελευταίες μέρες παρακολουθώ ένα διαδικτυακό σεμινάριο με θέμα Learning how to learn . Μία από τις πολλές παραμέτρους που θίγει είναι αυτή της ταχύτητας ανάγνωσης. Όλο αυτό οδήγησε βεβαίως σε δαιδαλώδεις αναζητήσεις. Άρθρα, μελέτες και πολλές διαφορετικές προσωπικές απόψεις που συνέθεσαν μία πολυδιάστατη απάντηση. Αρχικά είναι σημαντικό να κατανοήσει κανείς τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί το μάτι. Θα προσπαθήσω να πω με απλά λόγια όσα κατάλαβα. Σύμφωνα με όσα διάβασα λοιπόν, το μάτι προκειμένου να διαβάσει, θα πρέπει να σταματήσει σε ένα μέρος του κειμένου, είναι σαν να κάνει μικρά άλματα από συλλαβή σε συλλαβή, από λέξη σε λέξη και ένα μεγάλο άλμα όταν αλλάζει σειρά. Αφού το μάτι κάνει κάμποσα μικρ...

Ο φάρος - Άλισον Μουρ

Ο Φάρος , η νουβέλα τ ης Άλισον Μουρ, διαβάζεται γρήγορα, χωρίς να σε κουράζει, χωρίς να σε κάνει να σκέφτεσαι που το πάει, χωρίς να θες να προσπεράσεις κομμάτια. Είναι τόσο όσο, και αυτό κατά τη γνώμη μου είναι τεράστιο προτέρημα για ένα λογοτεχνικό κείμενο.   Ο πρωταγωνιστής, ο κύριος Φουθ, έχει μόλις χωρίσει από τη σύζυγό του και αποφασίζει να κάνει ξανά το ταξίδι που είχε κάνει με τους γονείς του, πριν η μητέρα του τους εγκαταλείψει, αυτόν και τον πατέρα του. Πρόκειται για έναν χαρακτήρα ήπιο, άχρωμο, που κανείς δε θυμάται και μάλλον δε θα λείψει και σε κανέναν. Ένα χαρακτήρα που γνωρίζουμε μέσα από την άποψη και τις αντιδράσεις των άλλων, μιας και ο ίδιος φαντάζει ανίσχυρος, σα μια ευθεία γραμμή. Έχοντας διανύσει ήδη την τέταρτη δεκαετία της ζωής του, παλεύει ακόμη με τις αναμνήσεις του φευγιού της μάνας του, με την χαμένη του αυτοεκτίμηση, με τις εμμονές και τις φοβίες του. Άλλωστε τελειώνει ποτέ η πάλη αυτή; Σε δεύτερο πλάνο η Έστερ, εξίσου μόνη, εξίσου κακοποιημένη, άπιστη...

Το Μάτι - Βλαντιμίρ Ναμπόκοφ

«Το Μάτι» του Βλαντιμίρ Ναμπόκοφ το δανείστηκα από το ηλεκτρονικό αναγνωστήριο της εθνικής βιβλιοθήκης Σάββατο απόγευμα. Το ξεκίνησα Σάββατο βράδυ και το ολοκλήρωσα Κυριακή απόγευμα. 152 σελίδες όλες και όλες, μαζί με την εισαγωγή και το επίμετρο. Πρόκειται όμως για ένα τεράστιο βιβλίο. Ομολογώ πως καταπιάνομαι πρώτη φορά με τον Ναμπόκοφ και σίγουρα δε θα είναι η τελευταία. Βέβαια, πριν γράψω την ανάρτηση αυτή αναρωτήθηκα αν θα έπρεπε να το κάνω. Δεν είμαι «διαβασμένη» στο κεφάλαιο Ναμπόκοφ, δεν είμαι μυημένη στο έργο του. Μήπως προσπαθώ να καταπιαστώ με κάτι πολύ πάνω από εμένα; Αποφάσισα να το δοκιμάσω. Η έκδοση του Μεταιχμίου είναι φροντισμένη και ευχάριστη (στα μεγάλα βιβλιοπωλεία φαίνεται να είναι εξαντλημένο, το βιβλιο net λέει πως κυκλοφορεί). Στην αρχή του βιβλίου υπάρχει εισαγωγή που γράφεται από τον ίδιο τον συγγραφέα, μία εισαγωγή εξαιρετικά κατατοπιστική σχετικά με τον τίτλο του μυθιστορήματος – ο ίδιος ο Ναμπόκοφ το κατατάσσει στα μυθιστορήματα – με τους ήρωες του έργ...