Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η επτανησιακή ποίηση του 19ου αιώνα (Ιστορικοκοινωνικό & πνευματικό πλαίσιο)

Γράμματα II: Νεοελληνική φιλολογία (ΕΛΠ 30)

Η επτανησιακή ποίηση
του 19ου αιώνα
(Ιστορικοκοινωνικό & πνευματικό πλαίσιο)


Ιστορικό πλαίσιο:

  Τέλη 13ου αι. – 1797 : ενετική κατοχή

  1797 : άφιξη Γάλλων δημοκρατικών

  1798 – 1799 : κατάληψη από συμμαχικό Ρωσοτουρκικό στρατό

  1800 – 1807 : Επτάνησος Πολιτεία

  1807: προσάρτηση στη γαλλική αυτοκρατορία

  1808 – 1814: κατάληψη από Άγγλους

  1815 (Νοέμβριος): συνθήκη Παρισίων – νέο πολιτειακό καθεστώς Επτανήσων

  1849 : παραχώρηση ελευθεριών μέσω συνταγματικών μεταρρυθμίσεων

  1864 : προσάρτηση στην Ελλάδα (συνθήκη Λονδίνου)

Κοινωνικές συνθήκες – κοινωνική διαστρωμάτωση:

  Ισχυρό κοινωνικό σύστημα

  Απομεινάρι Αγγλικής προστασίας

  3 κοινωνικές τάξεις:

  1. Ευγενείς
  2. Αστοί
  3. Ποπολάροι

  Οι λογοτέχνες προέρχονται κυρίως από τα 2 πρώτα

  Οικονομική ανεξαρτησία => απερίσπαστοι στο έργο τους

Κοινωνικές συνθήκες – πολιτική ζωή:

  Έντονες ιδεολογικές αντιθέσεις

  3 πολιτικοί σχηματισμοί:

  1. Συντηρητικοί (ή καταχθόνιοι)
  2. Μεταρρυθμιστές
  3. Ριζοσπάστες

  Θέμα αντιπαράθεσης: η Ένωση

  Μετά την ένωση επηρεάζονται από τον Μεγαλοϊδεατισμό της Ελλάδας

Πνευματικές συνθήκες:

Παράγοντες που επηρεάζουν την πνευματική δραστηριότητα:

  1. Ιδιωτικά & δημόσια εκπαιδευτήρια (κλήρος)
  2. 1669 μετακίνηση κρητικού πληθυσμού
  3. Τοπικές φιλολογικές εταιρείες «Ακαδημίες»
  4. Επτανήσιοι που σπούδασαν στην Ιταλία
  5. Ιόνιος Ακαδημία Guilford
  6. Στενή σχέση με τη Δύση
  7. Διγλωσσία μορφωμένων
  8. Τυπογραφεία
  9. Ανάπτυξη τοπικού Τύπου
  10. Ροπή προς δημοτική γλώσσα
  11. Το αίτημα της ένωσης με την Ελλάδα

Περιοδολόγηση Επτανησιακής ποίησης:

  Γίνεται με κεντρικό άξονα το Σολωμό

  Διάκριση σε 5 ομάδες:

  1. Προσωλομικοί: Τόπος: Ζάκυνθος
    • Χρόνος: τέλος 18ου – αρχές 19ου
    • Γλώσσα: μικτή
    • Χαρακτήρας: πολιτικός & κοινωνικός
    • Κύριοι εκπρόσωποι: Στ. Ξανθόπουλος, Νικ. Λογοθέτης – Γούλιαρης, Νικ. Κουτούζης, Αντ. Μαρτελάος
  1. Σολωμικοί: Συνομήλικοι και νεότεροι του Σολωμού
    • Συνέβαλαν στη διάδοση της ποίησής του
    • Σημαντικότεροι εκπρόσωποι: Αντ. Μάτεσης, Γ. Τερτσέτης, Ι. Τυπάλδος, Γερ. Μαρκοράς, Ιακ. Πολυλάς
  1. Μετασολωμικοί: Συνομήλικοι και νεότεροι του Σολωμού
    • Συνέβαλαν στη διάδοση της ποίησής του
    • Σημαντικότεροι εκπρόσωποι: Αντ. Μάτεσης, Γ. Τερτσέτης, Ι. Τυπάλδος, Γερ. Μαρκοράς, Ιακ. Πολυλάς
  1. Εξωσολωμικοί: Δεν εντάσσονται στη σφαίρα επιρροής Σολωμού

1. Κάλβος:

·       Θεωρείται ο άλλος πόλος της επτανησιακής ποίησης

2. Αρ. Βαλαωρίτης

·       Προβολή νεότερης ελλ. Ιστορίας

·       Ενδυνάμωση πατριωτικού αισθήματος

·       Ρομαντικά στοιχεία

3. Λασκαράτος

·       Καλλιέργεια σάτιρας

·       Καινοτόμο & μαχητικό φρόνημα 

  1. Ελάσσονες & Επίγονοι :

Ελάσσονες

·       Ιωάννης Πετριτσόπουλος, Σπυρίδων Μελισσηνός, Παν. Πανάς, Ανδρέας & Στέφανος Μαρτζώκης

Επίγονοι

·       Τέλος 19ου – αρχές 20ου

·       Δέχτηκαν επιρροή εξωεπτανησιακού πνευματικού περιβάλλοντος

·       Λορέντζος Μαβίλης. Γεράσιμος Σπαταλάς, Μαρίνος Σιγούρος

Ανακεφαλαιώνοντας:

  Ιστορικό πλαίσιο: ενετική κατοχή -> προσάρτηση στην Ελλάδα (1864)

  Κοινωνικό πλαίσιο: ευγενείς / αστοί / ποπολάροι & καταχθόνιοι / μεταρρυθμιστές / ριζοσπάστες

  Πνευματικές συνθήκες: επαφή με τη Δύση

  Περιοδολόγηση: Προσολωμικοί / Σολωμικοί / Μετασολωμικοί/ Εξωσολωμικοί/ Ελάσσονες & Επίγονοι

  Αντιθέσεις Επτανησιακής – Α’ Αθηναϊκής: δημοτική ≠ καθαρεύουσα

 

 

 

 


Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ελέφαντας - Ρέιμοντ Κάρβερ

Όταν πήγα να αγοράσω τους Αρχάριους του Κάρβερ, ο υπάλληλος του βιβλιοπωλείου και φίλος είπε πως θα πρέπει να διαβάσω οπωσδήποτε και τον Ελέφαντα .  Ολοκλήρωσα τους Αρχάριους . Ενθουσιάστηκα. Έγραψα για αυτό και τελικά παρήγγειλα και τον Ελέφαντα . Δεν έψαξα καν την περιγραφή του βιβλίου. Ήμουν σίγουρη πως θα έχει τον ίδιο αντίκτυπο μέσα μου με το προηγούμενο. Πιάνοντας στα χέρια μου ένα βιβλίο με τόσο αινιγματικό τίτλο συνήθως ξεκινάω τις εικασίες. Δε διαβάζω το οπισθόφυλλο, από φόβο μήπως μου αποκαλύψει τη σημασία του τίτλου. Η συλλογή διηγημάτων του Ρέιμοντ Κάρβερ, με τίτλο Ελέφαντας , είναι ένα από αυτά τα βιβλία. Γιατί ελέφαντας αναρωτιόμουν και όσο προχωρούσα από το ένα διήγημα στο άλλο, τόσο πιο πολύ έπειθα τον εαυτό μου πως ο ελέφαντας είναι αυτό το βαρύ συναίσθημα που πλακώνει τους ανθρώπους για όσα βιώνουν στις ιστορίες αυτές. Ο Κάρβερ βέβαια με διέψευσε πανηγυρικά, η απάντηση ήρθε στο ομώνυμο διήγημα. Άλλωστε ο ελέφαντας δεν είναι απαραίτητο να σε πλακώσει με το βάρος του

Άλφρεντ & Έμιλυ - Ντόρις Λέσινγκ

Το συγκεκριμένο βιβλίο δεν κατάλαβα πώς έφτασε στα χέρια μου. Δεν είχα σκοπό να το αγοράσω, ούτε να αγοράσω βιβλία γενικώς εκείνη τη μέρα. Βρέθηκα στο παζάρι βιβλίου της Κοτζιά – πριν 2 ή 3 χρόνια – και απλώς μου τράβηξε την προσοχή. Δεν το πολυσκέφτηκα – η τιμή του ήταν εξαιρετική – και το αγόρασα. Το Άλφρεντ & Έμιλυ είναι το τελευταίο βιβλίο της Ντόρις Λέσινγκ, η οποία τιμήθηκε στα 87 της χρόνια (2007) με το Νόμπελ Λογοτεχνίας. Στο έργο της αυτό μιλά για τη ζωή των γονιών της. Χωρίζει το βιβλίο σε δύο μέρη. Το πρώτο περιέχει μία φανταστική ιστορία με πρωταγωνιστές τους γονείς της, οι οποίοι ζουν όμως μία άλλη φανταστική ζωή που τους έδωσε η συγγραφέας. Το δεύτερο μέρος περιέχει τις αναμνήσεις της από τους γονείς της και από τη ζωή τους στη Βρετανική αποικία της Ζιμπάμπουε όπου μεγάλωσε. Για να είμαι ειλικρινής το πρώτο μέρος το βρήκα βαρετό. Μία ιστορία με πλούσιους και φτωχούς, με αστούς και επαρχιώτες, με φιλανθρωπίες και μουσικές βραδιές. Τίποτα ιδιαίτερο. Η Λέσινγκ έφτιαξ

Ιστορία δύο πόλεων - Τσαρλς Ντίκενς

"Ιστορία δύο πόλεων"  Τσαρλς Ντίκενς    Την «Ιστορία δύο πόλεων» τη «λιβάνιζα» καιρό τώρα. Ξεκίνησα να διαβάζω το πρωτότυπο κείμενο – ναι το αγγλικό – αλλά δεν τα κατάφερα. Αποφάσισα να αγοράσω την ελληνική μετάφραση. Δίλημμα πάλι, ποια έκδοση να προτιμήσω. Τελικά κατέληξα στην πιο πρόσφατη, αυτή του Ψυχογιού, και δεν το μετάνιωσα. Όμορφη έκδοση, αρκετά προσεγμένη, με μετάφραση που μου θύμισε πολύ το πρωτότυπο κείμενο, χωρίς να λείπουν βέβαια τα λάθη. Ξεκινάω λοιπόν και διαβάζω: " Ήταν οι καλύτεροι καιροί, ήταν οι χειρότεροι καιροί, ήταν η εποχή της σοφίας, ήταν η εποχή της ανοησίας, ήταν τα χρόνια της πίστης, ήταν τα χρόνια της δυσπιστίας, ήταν η εποχή του Φωτός, ήταν η εποχή του Σκότους, ήταν η Άνοιξη της ελπίδας, ήταν ο χειμώνας της απελπισίας, είχαμε τα πάντα μπροστά μας, δεν είχαμε τίποτα μπροστά μας, πηγαίναμε όλοι γραμμή για τον Παράδεισο, πηγαίναμε γραμμή όλοι προς την αντίθετη κατεύθυνση - κοντολογίς, η περίοδος εκείνη έμοιαζε τόσο πολύ με την τωρινή, που