Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η επτανησιακή ποίηση του 19ου αιώνα (Ιστορικοκοινωνικό & πνευματικό πλαίσιο)

Γράμματα II: Νεοελληνική φιλολογία (ΕΛΠ 30)

Η επτανησιακή ποίηση
του 19ου αιώνα
(Ιστορικοκοινωνικό & πνευματικό πλαίσιο)


Ιστορικό πλαίσιο:

  Τέλη 13ου αι. – 1797 : ενετική κατοχή

  1797 : άφιξη Γάλλων δημοκρατικών

  1798 – 1799 : κατάληψη από συμμαχικό Ρωσοτουρκικό στρατό

  1800 – 1807 : Επτάνησος Πολιτεία

  1807: προσάρτηση στη γαλλική αυτοκρατορία

  1808 – 1814: κατάληψη από Άγγλους

  1815 (Νοέμβριος): συνθήκη Παρισίων – νέο πολιτειακό καθεστώς Επτανήσων

  1849 : παραχώρηση ελευθεριών μέσω συνταγματικών μεταρρυθμίσεων

  1864 : προσάρτηση στην Ελλάδα (συνθήκη Λονδίνου)

Κοινωνικές συνθήκες – κοινωνική διαστρωμάτωση:

  Ισχυρό κοινωνικό σύστημα

  Απομεινάρι Αγγλικής προστασίας

  3 κοινωνικές τάξεις:

  1. Ευγενείς
  2. Αστοί
  3. Ποπολάροι

  Οι λογοτέχνες προέρχονται κυρίως από τα 2 πρώτα

  Οικονομική ανεξαρτησία => απερίσπαστοι στο έργο τους

Κοινωνικές συνθήκες – πολιτική ζωή:

  Έντονες ιδεολογικές αντιθέσεις

  3 πολιτικοί σχηματισμοί:

  1. Συντηρητικοί (ή καταχθόνιοι)
  2. Μεταρρυθμιστές
  3. Ριζοσπάστες

  Θέμα αντιπαράθεσης: η Ένωση

  Μετά την ένωση επηρεάζονται από τον Μεγαλοϊδεατισμό της Ελλάδας

Πνευματικές συνθήκες:

Παράγοντες που επηρεάζουν την πνευματική δραστηριότητα:

  1. Ιδιωτικά & δημόσια εκπαιδευτήρια (κλήρος)
  2. 1669 μετακίνηση κρητικού πληθυσμού
  3. Τοπικές φιλολογικές εταιρείες «Ακαδημίες»
  4. Επτανήσιοι που σπούδασαν στην Ιταλία
  5. Ιόνιος Ακαδημία Guilford
  6. Στενή σχέση με τη Δύση
  7. Διγλωσσία μορφωμένων
  8. Τυπογραφεία
  9. Ανάπτυξη τοπικού Τύπου
  10. Ροπή προς δημοτική γλώσσα
  11. Το αίτημα της ένωσης με την Ελλάδα

Περιοδολόγηση Επτανησιακής ποίησης:

  Γίνεται με κεντρικό άξονα το Σολωμό

  Διάκριση σε 5 ομάδες:

  1. Προσωλομικοί: Τόπος: Ζάκυνθος
    • Χρόνος: τέλος 18ου – αρχές 19ου
    • Γλώσσα: μικτή
    • Χαρακτήρας: πολιτικός & κοινωνικός
    • Κύριοι εκπρόσωποι: Στ. Ξανθόπουλος, Νικ. Λογοθέτης – Γούλιαρης, Νικ. Κουτούζης, Αντ. Μαρτελάος
  1. Σολωμικοί: Συνομήλικοι και νεότεροι του Σολωμού
    • Συνέβαλαν στη διάδοση της ποίησής του
    • Σημαντικότεροι εκπρόσωποι: Αντ. Μάτεσης, Γ. Τερτσέτης, Ι. Τυπάλδος, Γερ. Μαρκοράς, Ιακ. Πολυλάς
  1. Μετασολωμικοί: Συνομήλικοι και νεότεροι του Σολωμού
    • Συνέβαλαν στη διάδοση της ποίησής του
    • Σημαντικότεροι εκπρόσωποι: Αντ. Μάτεσης, Γ. Τερτσέτης, Ι. Τυπάλδος, Γερ. Μαρκοράς, Ιακ. Πολυλάς
  1. Εξωσολωμικοί: Δεν εντάσσονται στη σφαίρα επιρροής Σολωμού

1. Κάλβος:

·       Θεωρείται ο άλλος πόλος της επτανησιακής ποίησης

2. Αρ. Βαλαωρίτης

·       Προβολή νεότερης ελλ. Ιστορίας

·       Ενδυνάμωση πατριωτικού αισθήματος

·       Ρομαντικά στοιχεία

3. Λασκαράτος

·       Καλλιέργεια σάτιρας

·       Καινοτόμο & μαχητικό φρόνημα 

  1. Ελάσσονες & Επίγονοι :

Ελάσσονες

·       Ιωάννης Πετριτσόπουλος, Σπυρίδων Μελισσηνός, Παν. Πανάς, Ανδρέας & Στέφανος Μαρτζώκης

Επίγονοι

·       Τέλος 19ου – αρχές 20ου

·       Δέχτηκαν επιρροή εξωεπτανησιακού πνευματικού περιβάλλοντος

·       Λορέντζος Μαβίλης. Γεράσιμος Σπαταλάς, Μαρίνος Σιγούρος

Ανακεφαλαιώνοντας:

  Ιστορικό πλαίσιο: ενετική κατοχή -> προσάρτηση στην Ελλάδα (1864)

  Κοινωνικό πλαίσιο: ευγενείς / αστοί / ποπολάροι & καταχθόνιοι / μεταρρυθμιστές / ριζοσπάστες

  Πνευματικές συνθήκες: επαφή με τη Δύση

  Περιοδολόγηση: Προσολωμικοί / Σολωμικοί / Μετασολωμικοί/ Εξωσολωμικοί/ Ελάσσονες & Επίγονοι

  Αντιθέσεις Επτανησιακής – Α’ Αθηναϊκής: δημοτική ≠ καθαρεύουσα

 

 

 

 


Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Το Μάτι - Βλαντιμίρ Ναμπόκοφ

«Το Μάτι» του Βλαντιμίρ Ναμπόκοφ το δανείστηκα από το ηλεκτρονικό αναγνωστήριο της εθνικής βιβλιοθήκης Σάββατο απόγευμα. Το ξεκίνησα Σάββατο βράδυ και το ολοκλήρωσα Κυριακή απόγευμα. 152 σελίδες όλες και όλες, μαζί με την εισαγωγή και το επίμετρο. Πρόκειται όμως για ένα τεράστιο βιβλίο. Ομολογώ πως καταπιάνομαι πρώτη φορά με τον Ναμπόκοφ και σίγουρα δε θα είναι η τελευταία. Βέβαια, πριν γράψω την ανάρτηση αυτή αναρωτήθηκα αν θα έπρεπε να το κάνω. Δεν είμαι «διαβασμένη» στο κεφάλαιο Ναμπόκοφ, δεν είμαι μυημένη στο έργο του. Μήπως προσπαθώ να καταπιαστώ με κάτι πολύ πάνω από εμένα; Αποφάσισα να το δοκιμάσω. Η έκδοση του Μεταιχμίου είναι φροντισμένη και ευχάριστη (στα μεγάλα βιβλιοπωλεία φαίνεται να είναι εξαντλημένο, το βιβλιο net λέει πως κυκλοφορεί). Στην αρχή του βιβλίου υπάρχει εισαγωγή που γράφεται από τον ίδιο τον συγγραφέα, μία εισαγωγή εξαιρετικά κατατοπιστική σχετικά με τον τίτλο του μυθιστορήματος – ο ίδιος ο Ναμπόκοφ το κατατάσσει στα μυθιστορήματα – με τους ήρωες του έργ...

Σκοτεινό νερό - Νικόλα Πουλιέζε

Το Σκοτεινό νερό του Νικόλα Πουλιέζε είναι το μοναδικό βιβλίο που μόλις το τελείωσα το ξανάπιασα από την αρχή, και αυτό διότι ήθελα να δω πιο ολοκληρωμένα τον τρόπο με τον οποίο είναι δομημένο. Ένα βιβλίο που με «έχασε» με τον πρόλογό του, αλλά με «κέρδισε» ξανά, σταδιακά μέχρι το τέλος του. Όλη η υπόθεση του βιβλίου περιστρέφεται γύρω από τέσσερις ημέρες βροχής στη Νάπολη. Τέσσερις μέρες που επηρεάζουν τη ζωή και την ψυχοσύνθεση των κατοίκων της, οι οποίοι περιμένουν να συμβεί κάτι συγκλονιστικό. Δεν υπάρχει πλοκή, μην περιμένετε να βρείτε σε αυτό μία ολοκληρωμένη ιστορία. Παρ’ όλα αυτά, υπάρχει ένα ορόσημο χρονικό, η αρχή και το τέλος της βροχής. Δε μπορώ να πω με βεβαιότητα αν υπάρχει πρωταγωνιστής, ο πρόλογος υποδεικνύει ότι αυτός είναι ο Αντρεόλι Κάρλο, το ίδιο και το γεγονός πως η ιστορία του επανέρχεται ανάμεσα στις άλλες ιστορίες, όμως το βιβλίο απαρτίζεται από μία σειρά ιστοριών με διαφορετικούς ήρωες. Μοιάζει σχεδόν με συρραφή διηγημάτων που έχουν όμως μεταξύ τους κοινά στ...

Ελέφαντας - Ρέιμοντ Κάρβερ

Όταν πήγα να αγοράσω τους Αρχάριους του Κάρβερ, ο υπάλληλος του βιβλιοπωλείου και φίλος είπε πως θα πρέπει να διαβάσω οπωσδήποτε και τον Ελέφαντα .  Ολοκλήρωσα τους Αρχάριους . Ενθουσιάστηκα. Έγραψα για αυτό και τελικά παρήγγειλα και τον Ελέφαντα . Δεν έψαξα καν την περιγραφή του βιβλίου. Ήμουν σίγουρη πως θα έχει τον ίδιο αντίκτυπο μέσα μου με το προηγούμενο. Πιάνοντας στα χέρια μου ένα βιβλίο με τόσο αινιγματικό τίτλο συνήθως ξεκινάω τις εικασίες. Δε διαβάζω το οπισθόφυλλο, από φόβο μήπως μου αποκαλύψει τη σημασία του τίτλου. Η συλλογή διηγημάτων του Ρέιμοντ Κάρβερ, με τίτλο Ελέφαντας , είναι ένα από αυτά τα βιβλία. Γιατί ελέφαντας αναρωτιόμουν και όσο προχωρούσα από το ένα διήγημα στο άλλο, τόσο πιο πολύ έπειθα τον εαυτό μου πως ο ελέφαντας είναι αυτό το βαρύ συναίσθημα που πλακώνει τους ανθρώπους για όσα βιώνουν στις ιστορίες αυτές. Ο Κάρβερ βέβαια με διέψευσε πανηγυρικά, η απάντηση ήρθε στο ομώνυμο διήγημα. Άλλωστε ο ελέφαντας δεν είναι απαραίτητο να σε πλακώσει με το βάρος...