Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Και τώρα, ανθρωπάκο; - Χανς Φάλαντα


Με το βιβλίο του Χανς Φάλαντα «Και τώρα, ανθρωπάκο;» είχα αναπτύξει ένα φλερτ εδώ και χρόνια. Το γυρόφερνα, αλλά πάντα κάτι δεν πήγαινε σωστά. Αρχικά αναρωτήθηκα ποια έκδοση να αγοράσω. Πάντα το ίδιο πρόβλημα με τα κλασικά κείμενα… Πήγα λοιπόν στο βιβλιοπωλείο να δω από κοντά τις εκδόσεις. Η μία που κοίταξα είχε γράμματα-ψείρες (έχουμε και υπερμετρωπία ρε παιδιά), η άλλη είχε καλύτερη γραμματοσειρά, αλλά πάλι κάτι δε μου άρεσε. Παραιτήθηκα. 

Επανήλθα

Διαβάζοντας
"Και τώρα, ανθρωπάκο;"
σε e-book
μετά από καιρό έχοντας αποφασίσει να δοκιμάσω την τύχη μου με το e-book. Φανταστική ιδέα! Μεγαλώνεις τη γραμματοσειρά όσο θέλεις. Ξεκινάω και μετά από λίγες ώρες το παρατάω. Με εκνευρίζει ο Πίνεμπεργκ. Μα τι ανθρωπάκος Θεέ μου!

Μετά από δύο χρόνια λοιπόν ξανάρχισα να διαβάζω το βιβλίο, που είχα κάποτε παρατήσει, σκεπτόμενη πως ο Φάλαντα είχε πετύχει το στόχο του. Έφτιαξε έναν χαρακτήρα, έναν ανθρωπάκο, τόσο επιτυχημένο, ικανό να με εκνευρίσει με τη μιζέρια του. Μάλλον πλέον ήταν ο κατάλληλος «καιρός» αφού αυτή τη φορά δηλώνω γοητευμένη από το κείμενο.

Ο κεντρικός ήρωας – ένας αντιήρωας – ο Πίνεμπεργκ αποτελεί την ενσάρκωση του ανθρωπάκου. Βιώνει έντονο άγχος ότι θα μείνει άνεργος, ότι θα απολυθεί, ότι θα μείνει χωρίς χρήματα. Όλο αυτό τον οδηγεί στο να μην αισθάνεται πλέον καμία χαρά, τον κάνει τσιγκούνη και ανασφαλή. Είναι βεβαίως ανασφαλής με όλα στη ζωή του, έχει ανάγκη την αποδοχή των άλλων, ενδιαφέρεται για την άποψη που έχουν εκείνοι για αυτόν. Είναι μάλιστα τόσο έντονο το άγχος του που φτάνει να εύχεται να τον απολύσουν για να σταματήσει να το αισθάνεται. Όμως μέσα σε όλη αυτή την αρνητικότητα έρχεται στο δρόμο του η γυναίκα του, το Αρνάκι του, αλλά και ένα παιδί που δεν επεδίωξε ποτέ. Αυτά αυξάνουν τη δυσφορία του βεβαίως, όμως αποτελούν και τη φωτεινή αχτίδα στη ζωή του.

Οι φοβίες του λειτουργούν σαν αυτοεκπληρούμενη προφητεία, όλα όσα φοβάται του συμβαίνουν, βρίσκεται άνεργος, τσακισμένος, εκμηδενισμένος, έχοντας χάσει τη λιγοστή αυτοεκτίμηση και την περηφάνια του. Στον αντίποδα ο Φάλαντα δημιουργεί έναν δευτεραγωνιστή, τον Χάιλμπουτ, φίλο του Πίνεμπεργκ, που είναι όσα εκείνος δεν είναι. Ο Χάιλμπουτ παρά το γεγονός πως βρίσκεται και ο ίδιος στην ανεργία, καταφέρνει να ανθίσει μέσα από αυτό. Δηλώνει άλλωστε πως «Δεν θα αφήσω να με πατήσουν, Πίνεμπεργκ. Εγώ παραμένω ο εαυτός μου, ας ψάξουν να δουν οι άλλοι πού βρίσκονται».

Ο Φάλαντα λοιπόν έγραψε ένα βιβλίο που παραμένει επίκαιρο, παρά το γεγονός πως διαδραματίζεται το 1930, στη Γερμανία. Ο ήρωάς του ζει σε χρόνια που μαστίζονται από την ανεργία, ας μην ξεχνάμε πως το 1929 έχει προηγηθεί  το κραχ, ενώ το 1932 ανέρχεται ο Χίτλερ στην εξουσία. Ο συγγραφέας θίγει άλλωστε και το ζήτημα του ναζισμού «Αν είσαι λίγο βλάκας, πας στους ναζί και έχεις την εντύπωση πως κάτι θα μπορέσει ν’ αλλάξει αν σκοτώσουν τους Εβραίους.» αναφέρει χαρακτηριστικά ο Πίνεμπεργκ αντιλαμβανόμενος πως η ανεργία και η εξαθλίωση αναπόφευκτα οδηγούν στη γκετοποίηση και τον ρατσισμό.

Διαβάζοντας το βιβλίο αυτό και παρατηρώντας το τεράστιο άγχος του πρωταγωνιστή, που τείνει να αποτελεί την ταυτότητά του, αναρωτιέσαι γιατί. Γιατί ο Πίνεμπεργκ φτάνει να αισθάνεται έτσι; Ήταν έτσι πάντοτε ή οδηγήθηκε σε αυτό; Άλλωστε η πρώτη περιγραφή του μοιάζει πιο ανέμελη. Αρχικά ήταν ένας άνθρωπος σχεδόν ανεύθυνος. Πώς έφτασε να συνθλίβεται κάτω από το βάρος των χρημάτων; Μήπως φταίνε οι δύο φορές που έμεινε άνεργος; Αρκούν δύο απολύσεις για να φτάσει κανείς στον εκμηδενισμό του; Μάλλον όχι. Όμως ο Πίνεμπεργκ με κάθε απόλυση έρχεται αντιμέτωπος με το γερμανικό κράτος πρόνοιας. Ένα κράτος που τον αντιμετωπίζει ως πράγμα, υπάλληλοι που τον αντιμετωπίζουν ως πράγμα «δεν λένε καλημέρα δεν είναι έλλειψη ευγένειας, είναι αντικειμενικότητα, είναι οικονομία, πρέπει να γίνει οικονομία σε ανθρώπους, υπάρχουν πολύ λίγοι εργαζόμενοι. Πράγμα, ε, πράγμα! Όλοι πράγματα είστε, Πίνεμπεργκ.». Τον αντιμετωπίζουν όλοι ως τίποτα, τόσο που φτάνει να το πιστεύει και ο ίδιος, φτάνει στην αποπροσωποποίηση.

Κλείνοντας θα έλεγα πως ο Φάλαντα στο «Και τώρα, ανθρωπάκο;» σκιαγράφησε με τα πιο μελανά χρώματα την ανεργία και τα επακόλουθά της, όμως δεν δημιούργησε ένα βιβλίο σκοτεινό ή απαισιόδοξο. Αντιθέτως οι στιγμές χαρές που βιώνει ο ήρωας μέσα στην οικογένειά του έρχονται ως αντιστάθμισμα στη μαυρίλα που διαπνέει τη ζωή του. Άλλωστε ο Πίνεμπεργκ μέσα στην ατυχία του είχε την τύχη να έχει γύρω του ανθρώπους που τον στηρίζουν, τον νοιάζονται και τον αγαπούν.


«Και τώρα, ανθρωπάκο;» | Hans Fallada | εκδόσεις Μίνωας


Αν θέλετε να ενημερώνεστε για τις καινούργιες αναρτήσεις του blog μπορείτε να ακολουθήσετε/κάνετε like στη σελίδα Λογοτεχνία παντού στο facebook!

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ελέφαντας - Ρέιμοντ Κάρβερ

Όταν πήγα να αγοράσω τους Αρχάριους του Κάρβερ, ο υπάλληλος του βιβλιοπωλείου και φίλος είπε πως θα πρέπει να διαβάσω οπωσδήποτε και τον Ελέφαντα .  Ολοκλήρωσα τους Αρχάριους . Ενθουσιάστηκα. Έγραψα για αυτό και τελικά παρήγγειλα και τον Ελέφαντα . Δεν έψαξα καν την περιγραφή του βιβλίου. Ήμουν σίγουρη πως θα έχει τον ίδιο αντίκτυπο μέσα μου με το προηγούμενο. Πιάνοντας στα χέρια μου ένα βιβλίο με τόσο αινιγματικό τίτλο συνήθως ξεκινάω τις εικασίες. Δε διαβάζω το οπισθόφυλλο, από φόβο μήπως μου αποκαλύψει τη σημασία του τίτλου. Η συλλογή διηγημάτων του Ρέιμοντ Κάρβερ, με τίτλο Ελέφαντας , είναι ένα από αυτά τα βιβλία. Γιατί ελέφαντας αναρωτιόμουν και όσο προχωρούσα από το ένα διήγημα στο άλλο, τόσο πιο πολύ έπειθα τον εαυτό μου πως ο ελέφαντας είναι αυτό το βαρύ συναίσθημα που πλακώνει τους ανθρώπους για όσα βιώνουν στις ιστορίες αυτές. Ο Κάρβερ βέβαια με διέψευσε πανηγυρικά, η απάντηση ήρθε στο ομώνυμο διήγημα. Άλλωστε ο ελέφαντας δεν είναι απαραίτητο να σε πλακώσει με το βάρος του

Άλφρεντ & Έμιλυ - Ντόρις Λέσινγκ

Το συγκεκριμένο βιβλίο δεν κατάλαβα πώς έφτασε στα χέρια μου. Δεν είχα σκοπό να το αγοράσω, ούτε να αγοράσω βιβλία γενικώς εκείνη τη μέρα. Βρέθηκα στο παζάρι βιβλίου της Κοτζιά – πριν 2 ή 3 χρόνια – και απλώς μου τράβηξε την προσοχή. Δεν το πολυσκέφτηκα – η τιμή του ήταν εξαιρετική – και το αγόρασα. Το Άλφρεντ & Έμιλυ είναι το τελευταίο βιβλίο της Ντόρις Λέσινγκ, η οποία τιμήθηκε στα 87 της χρόνια (2007) με το Νόμπελ Λογοτεχνίας. Στο έργο της αυτό μιλά για τη ζωή των γονιών της. Χωρίζει το βιβλίο σε δύο μέρη. Το πρώτο περιέχει μία φανταστική ιστορία με πρωταγωνιστές τους γονείς της, οι οποίοι ζουν όμως μία άλλη φανταστική ζωή που τους έδωσε η συγγραφέας. Το δεύτερο μέρος περιέχει τις αναμνήσεις της από τους γονείς της και από τη ζωή τους στη Βρετανική αποικία της Ζιμπάμπουε όπου μεγάλωσε. Για να είμαι ειλικρινής το πρώτο μέρος το βρήκα βαρετό. Μία ιστορία με πλούσιους και φτωχούς, με αστούς και επαρχιώτες, με φιλανθρωπίες και μουσικές βραδιές. Τίποτα ιδιαίτερο. Η Λέσινγκ έφτιαξ

Ιστορία δύο πόλεων - Τσαρλς Ντίκενς

"Ιστορία δύο πόλεων"  Τσαρλς Ντίκενς    Την «Ιστορία δύο πόλεων» τη «λιβάνιζα» καιρό τώρα. Ξεκίνησα να διαβάζω το πρωτότυπο κείμενο – ναι το αγγλικό – αλλά δεν τα κατάφερα. Αποφάσισα να αγοράσω την ελληνική μετάφραση. Δίλημμα πάλι, ποια έκδοση να προτιμήσω. Τελικά κατέληξα στην πιο πρόσφατη, αυτή του Ψυχογιού, και δεν το μετάνιωσα. Όμορφη έκδοση, αρκετά προσεγμένη, με μετάφραση που μου θύμισε πολύ το πρωτότυπο κείμενο, χωρίς να λείπουν βέβαια τα λάθη. Ξεκινάω λοιπόν και διαβάζω: " Ήταν οι καλύτεροι καιροί, ήταν οι χειρότεροι καιροί, ήταν η εποχή της σοφίας, ήταν η εποχή της ανοησίας, ήταν τα χρόνια της πίστης, ήταν τα χρόνια της δυσπιστίας, ήταν η εποχή του Φωτός, ήταν η εποχή του Σκότους, ήταν η Άνοιξη της ελπίδας, ήταν ο χειμώνας της απελπισίας, είχαμε τα πάντα μπροστά μας, δεν είχαμε τίποτα μπροστά μας, πηγαίναμε όλοι γραμμή για τον Παράδεισο, πηγαίναμε γραμμή όλοι προς την αντίθετη κατεύθυνση - κοντολογίς, η περίοδος εκείνη έμοιαζε τόσο πολύ με την τωρινή, που