Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

22/11/63 - Στίβεν Κιγνκ

Ήθελα εδώ και πολύ καιρό να διαβάσω Στίβεν Κίνγκ. Έψαχνα να βρω λοιπόν ένα βιβλίο του που να ταιριάζει κάπως στη διάθεσή μου. Διάλεξα το 22/11/63 λόγω του χρονικού πλαισίου του. Διαδραματίζεται στην Αμερική του 1960 και αναφέρεται στη δολοφονία του Τζον Κένεντι.

Φωτογραφία από το getliterary


Όλη η ιστορία περιστρέφεται γύρω από την προσπάθεια του πρωταγωνιστή να γυρίσει πίσω στο χρόνο και να διορθώσει τη δολοφονία του Κένεντι, αφού έχει πεισθεί πως, αν αυτή αποφευχθεί, ο σημερινός κόσμος θα είναι καλύτερος. Πρωταγωνιστής και αφηγητής είναι ένα. Όλη η ιστορία είναι δοσμένη μέσα από τη ματιά του Τζέικ Έπινγκ (ή Τζορτζ Άμπερσον) ενός καθηγητή φιλολόγου που αφήνει την σχεδόν βαρετή ως τότε ζωή του για να γίνει ένας ταξιδιώτης του χρόνου και να αλλάξει τον ρου της ιστορίας. Στην πορεία βέβαια κατανοεί πως «το παρελθόν είναι αρμονικό, δε θέλει να αλλάξει» και για αυτό του βάζει εμπόδια. Κατανοεί επίσης ότι το φαινόμενο της πεταλούδας δημιουργεί πληθώρα αλλαγών σε κάθε τι που αλλάζει εκείνος στο παρελθόν επηρεάζοντας σημαντικά το μέλλον.

Πάνω σε αυτούς τους βασικούς άξονες ο Στίβεν Κίνγκ έχτισε την ιστορία του ακολουθώντας την «κλασική συνταγή» της πυραμίδας του Freytag. Η αρχή της ιστορίας γίνεται με την «έκθεση» (introduction), συνεχίζει με την σταδιακή άνοδο της δράσης (rising movement), φτάνουμε στην κλιμάκωση (climax) και τελικά οδηγούμαστε σε σταδιακή αποκλιμάκωση (falling action) και στο τέλος-λύση (ending). Βέβαια ο Κινγκ στο έργο του χρησιμοποιεί την κλίμακα αυτή με ελαφρώς πιο σύνθετο τρόπο αφού έχει δημιουργήσει περισσότερες από μία κλιμακώσεις με ολοένα και μεγαλύτερη ένταση, με πιο έντονη βέβαια την απόπειρα αποτροπής της δολοφονίας.

Ο ήρωάς του βρίσκεται πολύ συχνά αντιμέτωπος με επαναλαμβανόμενες καταστάσεις, με ανθρώπους που έχουν παρόμοιες ζωές ή παρόμοια ονόματα διότι όπως συχνά επαναλαμβάνει «το παρελθόν κάνει αρμονικές». Επαναλαμβανόμενα μοτίβα είναι διάσπαρτα στο σύνολο του βιβλίου με χαρακτηριστικό παράδειγμα τα κοριτσάκια που παίζουν σχοινάκι και τραγουδούν «ένα, δύο, τρία, πήγα στην κυρία, μου ‘δωσε ένα μήλο, μήλο δαγκωμένο, το ‘βαλε στο πιάτο, μου ‘πε «ορίστε φα’ το».» αλλά και ο άνθρωπος με την κίτρινη κάρτα – που δεν είναι πάντα κίτρινη – που βρίσκεται έξω από την πύλη του χρόνου. Όλα αυτά με μικρές αλλαγές κάθε φορά συμβάλλουν στη δημιουργία ατμόσφαιρας που αποπνέει αγωνία, δημιουργούν υποψίες, σε κάνουν να παρατηρείς τα πάντα.

Ο Κινγκ παρουσιάζει με εξαιρετικό τρόπο την εποχή 1958-1963. Φαίνεται διαβασμένος τόσο σχετικά με την ιστορία, όσο και τον τρόπο ζωής των ανθρώπων, τη μουσική, τις ταινίες, τα βιβλία, όλα όσα υπήρχαν τότε και πολλά που δεν είχαν υπάρξει ακόμη. Μάλιστα οι αναφορές στα τραγούδια είναι πολύ συχνές τόσο που αποφάσισα να σημειώσω κάποια από αυτά και να τα παραθέσω στο τέλος του άρθρου αυτού.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει το γεγονός πως ο Κινγκ κατάφερε να δημιουργήσει μία φανταστική ιστορία μέσα στα πλαίσια της πραγματικής ιστορίας. Χρησιμοποιεί ιστορικά πρόσωπα, όπως είναι ο Λη Όσβαλντ, η γυναίκα του Μαρίνα, ο Μάλκολμ Πέρι, ο Τζέιμς Χόστι. Επίσης γίνεται αναφορά σε ιστορικά πρόσωπα όπως η Τζάκι Κένεντι, ο Ομπάμα και η Χίλαρι Κλίντον. Βέβαια, όπως ο ίδιος σημειώνει στο υστερόγραφο κεφάλαιό του, έχει αλλάξει κάποια σημεία της ιστορίας, της πραγματικής ιστορίας, έτσι ώστε να τον βολεύουν, όμως σε γενικές γραμμές τη σεβάστηκε.

Ενδιαφέρον και το συμπέρασμά του για τη ζωή. Γράφει: «Για μια στιγμή όλα ήταν καθαρά και ξάστερα. Ο κόσμος λες και δεν υπήρχε. Όλοι μας το έχουμε νιώσει αυτό. Πρόκειται για έναν τέλεια ισορροπημένο μηχανισμό από φωνές κι αντιλάλους που παριστάνουν τους τροχούς και τα γρανάζια, ένα ονειρικό ρολόι που χτυπάει μέσα σε τούτη την κρυστάλλινη σφαίρα που αποκαλούμε ζωή. Πίσω του; Κάτω και γύρω του; Χάος και έρεβος; Άντρες με σφυριά, άντρες με μαχαίρια, άντρες με όπλα. Γυναίκες που στρεβλώνουν όποιον δεν καταφέρνουν να υποτάξουν και ταπεινώνουν όποιον δεν είναι ικανές να καταλάβουν. Ένα σύμπαν φρίκης και απώλειας γύρω από μια φωτισμένη σκηνή όπου κάποιοι θνητοί χορεύουν αψηφώντας το σκοτάδι.»

Επιχειρώντας έναν απολογισμό θα έλεγα πως πρόκειται για ένα «τίμιο» βιβλίο, αφού κάνει αυτό που υπόσχεται. Είναι ένα θρίλερ που σου κρατά αμείωτο το ενδιαφέρον στις 848 σελίδες του. Παρόλα αυτά, δεν είναι ένα βιβλίο που θα ξαναδιάβαζα ή ένα βιβλίο που θα με επηρεάσει τόσο βαθιά ώστε να αλλάξει τον τρόπο σκέψης μου. Μάλιστα το τέλος του το βρήκα τρομερά γλυκανάλατο, κάπως σαν αμερικάνικη κομεντί, ενώ ο πρωταγωνιστής σε πολλά σημεία υπήρξε «πολύ σκληρός για να πεθάνει». Αν θα ξαναδιαβάσω Στίβεν Κινγκ; Ε, θα ξαναδιαβάσω!

Λίστα τραγουδιών:

In the Mood Glenn Miller (αναφέρεται πολλές φορές, θα μπορούσε να είναι το soundtrack του βιβλίου)

Honky Tonk Women – The Rolling Stones

Back in the Saddle Again – Gene Autry

My Boyfriend’s Back – Angels

Mickey’s Monkey – The Miracles

I Want to Hold your Hand – Beatles

Επίσης αναφέρεται πολλές φορές το βιβλίο «Ο φύλακας στη σίκαλη» του J. Salinger.


22/11/63 | Stephen King | μετάφραση Γ. Σπανδώνης | εκδόσεις Bell


Αν θέλετε να ενημερώνεστε για τις καινούργιες αναρτήσεις του blog μπορείτε να ακολουθήσετε/κάνετε like στη σελίδα Λογοτεχνία παντού στο facebook!

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τελικά πόσο γρήγορα μπορούμε να διαβάσουμε;

Τελικά πόσο γρήγορα μπορούμε να διαβάσουμε; Πόσες φορές έχουμε αναρωτηθεί πώς είναι δυνατόν κάποιοι να διαβάζουν τόσα βιβλία; Πόσες φορές έχουμε ρωτήσει φίλους βιβλιόφιλους  «Μα καλά πόσο γρήγορα διαβάζεις;». Μήπως εγώ διαβάζω αργά; Μήπως θα μπορούσα να διαβάζω πιο γρήγορα; Τις τελευταίες μέρες παρακολουθώ ένα διαδικτυακό σεμινάριο με θέμα Learning how to learn . Μία από τις πολλές παραμέτρους που θίγει είναι αυτή της ταχύτητας ανάγνωσης. Όλο αυτό οδήγησε βεβαίως σε δαιδαλώδεις αναζητήσεις. Άρθρα, μελέτες και πολλές διαφορετικές προσωπικές απόψεις που συνέθεσαν μία πολυδιάστατη απάντηση. Αρχικά είναι σημαντικό να κατανοήσει κανείς τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί το μάτι. Θα προσπαθήσω να πω με απλά λόγια όσα κατάλαβα. Σύμφωνα με όσα διάβασα λοιπόν, το μάτι προκειμένου να διαβάσει, θα πρέπει να σταματήσει σε ένα μέρος του κειμένου, είναι σαν να κάνει μικρά άλματα από συλλαβή σε συλλαβή, από λέξη σε λέξη και ένα μεγάλο άλμα όταν αλλάζει σειρά. Αφού το μάτι κάνει κάμποσα μικρ...

Ο φάρος - Άλισον Μουρ

Ο Φάρος , η νουβέλα τ ης Άλισον Μουρ, διαβάζεται γρήγορα, χωρίς να σε κουράζει, χωρίς να σε κάνει να σκέφτεσαι που το πάει, χωρίς να θες να προσπεράσεις κομμάτια. Είναι τόσο όσο, και αυτό κατά τη γνώμη μου είναι τεράστιο προτέρημα για ένα λογοτεχνικό κείμενο.   Ο πρωταγωνιστής, ο κύριος Φουθ, έχει μόλις χωρίσει από τη σύζυγό του και αποφασίζει να κάνει ξανά το ταξίδι που είχε κάνει με τους γονείς του, πριν η μητέρα του τους εγκαταλείψει, αυτόν και τον πατέρα του. Πρόκειται για έναν χαρακτήρα ήπιο, άχρωμο, που κανείς δε θυμάται και μάλλον δε θα λείψει και σε κανέναν. Ένα χαρακτήρα που γνωρίζουμε μέσα από την άποψη και τις αντιδράσεις των άλλων, μιας και ο ίδιος φαντάζει ανίσχυρος, σα μια ευθεία γραμμή. Έχοντας διανύσει ήδη την τέταρτη δεκαετία της ζωής του, παλεύει ακόμη με τις αναμνήσεις του φευγιού της μάνας του, με την χαμένη του αυτοεκτίμηση, με τις εμμονές και τις φοβίες του. Άλλωστε τελειώνει ποτέ η πάλη αυτή; Σε δεύτερο πλάνο η Έστερ, εξίσου μόνη, εξίσου κακοποιημένη, άπιστη...

Το Μάτι - Βλαντιμίρ Ναμπόκοφ

«Το Μάτι» του Βλαντιμίρ Ναμπόκοφ το δανείστηκα από το ηλεκτρονικό αναγνωστήριο της εθνικής βιβλιοθήκης Σάββατο απόγευμα. Το ξεκίνησα Σάββατο βράδυ και το ολοκλήρωσα Κυριακή απόγευμα. 152 σελίδες όλες και όλες, μαζί με την εισαγωγή και το επίμετρο. Πρόκειται όμως για ένα τεράστιο βιβλίο. Ομολογώ πως καταπιάνομαι πρώτη φορά με τον Ναμπόκοφ και σίγουρα δε θα είναι η τελευταία. Βέβαια, πριν γράψω την ανάρτηση αυτή αναρωτήθηκα αν θα έπρεπε να το κάνω. Δεν είμαι «διαβασμένη» στο κεφάλαιο Ναμπόκοφ, δεν είμαι μυημένη στο έργο του. Μήπως προσπαθώ να καταπιαστώ με κάτι πολύ πάνω από εμένα; Αποφάσισα να το δοκιμάσω. Η έκδοση του Μεταιχμίου είναι φροντισμένη και ευχάριστη (στα μεγάλα βιβλιοπωλεία φαίνεται να είναι εξαντλημένο, το βιβλιο net λέει πως κυκλοφορεί). Στην αρχή του βιβλίου υπάρχει εισαγωγή που γράφεται από τον ίδιο τον συγγραφέα, μία εισαγωγή εξαιρετικά κατατοπιστική σχετικά με τον τίτλο του μυθιστορήματος – ο ίδιος ο Ναμπόκοφ το κατατάσσει στα μυθιστορήματα – με τους ήρωες του έργ...