Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Οι άγριοι ντετέκτιβ - Ρομπέρτο Μπολάνιο


Το βιβλίο του Ρομπέρτο Μπολάνιο «Οι άγριοι ντετέκτιβ» δεν το διάβασα πρόσφατα, για την ακρίβεια το διάβασα πριν ένα χρόνο. Ψάχνοντας το σημειωματάριό μου – από αυτά τα σημειωματάρια που γράφεις μέσα ακαδημαϊκές σημειώσεις και μετά συνταγές για κέικ – για σημειώσεις σχετικά με τη διπλωματική μου βρήκα λίγες σημειώσεις που κράτησα αφού το διάβασα. Και κράτησα σημειώσεις επειδή είναι ΒΙΒΛΙΑΡΑ, το λέω προκαταβολικά και θα το πω όσες φορές χρειαστεί. Είναι από τα λίγα βιβλία που, παρά τις 700+ σελίδες του, διάβασα με αμείωτο ενδιαφέρον και όταν το τελείωσα δεν πίστευα ότι κρατούσα στα χέρια μου ένα τόσο εντυπωσιακό έργο.

Έγραφα στο σημειωματάριο:

Διαβάζοντας
τη συλλεκτική έκδοση
"Οι άγριοι ντετέκτιβ" 
«Μία ιστορία που περιστρέφεται γύρω από την ποίηση και πιο συγκεκριμένα γύρω από μία ομάδα ποιητών που αυτοπροσδιορίζονται ως ενστικτορεαλιστές. Η ιστορία διαδραματίζεται μεταξύ 1975 και 1996 στην πόλη του Μεξικού αλλά και σε άλλες πόλεις της Ευρώπης και της Αφρικής. Χωρίζεται σε τρία μέρη. Στο πρώτο ο συγγραφέας δίνει τη
μορφή ημερολογίου, το οποίο γράφει ο Χουάν Γκαρσία Μαδέρο. Πρωταγωνιστές του έργου ωστόσο αναδεικνύονται ο Ουλίσες Λίμα και ο Αρτούρο Μπελάνο (διαβάζοντάς το υποπτευόμουν ότι ο δεύτερος είναι προσωπείο του συγγραφέα και με μία γρήγορη αναζήτηση στο ίντερνετ βρήκα αντίστοιχες αναφορές). Στο δεύτερο μέρος μιλούν οι άνθρωποι που συναναστράφηκαν με κάποιον τρόπο τους δύο πρωταγωνιστές μέσα από συνεντεύξεις. Στο τρίτο και τελευταίο μέρος παρατίθενται και πάλι τα γεγονότα μέσα από το ημερολόγιο του Μαδέρο. Σε αυτό το τελευταίο μέρος επιχειρείται μία «τακτοποίηση» όλων των πληροφοριών που δόθηκαν στο δεύτερο μέρος. Η δομή του έργου είναι αριστοτεχνική, η ροή του λόγου εντυπωσιακή. Ένα βιβλίο που μιλά για τη νιότη, την αφοσίωση σε ό,τι κανείς αγαπά αλλά και για το γεγονός πως οι άνθρωποι χρειάζονται λίγα για να επιβιώσουν.»

Ένα χρόνο μετά μπορώ να πω με βεβαιότητα πως συνεχίζω να εντυπωσιάζομαι από τον τρόπο που έστησε την ιστορία του ο Μπολάνιο. Δεν είναι τόσο η ιστορία που μας λέει, όσο ο τρόπος που τη λέει. Έχει καταφέρει να αναδείξει ως πρωταγωνιστές του έργου του δύο πρόσωπα που δε μιλούν ποτέ στον αναγνώστη. Αναφέρονται έμμεσα, μέσα από διηγήσεις τρίτων και την υποκειμενική τους άποψη. Μήπως όμως μέσα από τις τόσες υποκειμενικές μαρτυρίες η εντύπωση που αποκομίζουμε είναι πολύ κοντά σε αυτό που θα ήταν στην πραγματικότητα οι ήρωες αυτοί; Ή μήπως έχουμε δημιουργήσει μία άκρως στρεβλή εικόνα, κάτι κοντά σε αυτό που θα θέλαμε εμείς να είναι;

Σε όλο το έργο οι ήρωες μετακινούνται, από πόλη σε πόλη, από κατάσταση σε κατάσταση, μία συνεχής φυγή, πίσω από το πρόσχημα της αναζήτησης της Σεσάρεα Τιναχέρο. Θυμάμαι σε κάποια φάση να σκέφτομαι ότι δεν υπάρχει περίπτωση να ψάχνουν την Τιναχέρο. Ποιος μπαίνει σε τόσο κόπο να αναζητήσει μία άσημη ποιήτρια, ακόμη και αν ήταν η ιδρύτρια του κινήματός τους.

Νομίζω δεν κατέληξα ποτέ σε συμπέρασμα για το νόημα αυτού του έργου. Ίσως δεν έχει και νόημα να ψάχνουμε παντού για το νόημα. Θυμάμαι μόνο ότι κράτησα το παρακάτω απόσπασμα από τη σελίδα 428, διότι κάπως ένιωσα πως συμπύκνωνε μεγάλο μέρος αυτού που αντιλαμβανόμουν ως την ουσία του.

«Από όλα τα νησιά που επισκέφθηκε, δύο ήταν τα πιο υπέροχα. Το νησί του παρελθόντος, είπε, όπου υπήρχαν μόνο οι παρελθοντικοί χρόνοι και όπου οι κάτοικοί του έπλητταν και ήταν σε λογικό βαθμό ευτυχείς, αλλά όπου το βάρος της ψευδαίσθησης ήταν τόσο μεγάλο που το νησί βυθιζόταν κάθε μέρα και λίγο περισσότερο στο ποτάμι. Και το νησί του μέλλοντος, όπου ο μοναδικός χρόνος που υπήρχε ήταν ο μέλλων και του οποίου οι κάτοικοι ήταν ονειροπόλοι και επιθετικοί, τόσο επιθετικοί, είπε ο Ουλίσες, που πιθανότατα θα κατέληγαν να φάνε ο ένας τον άλλο

Θα κλείσω λέγοντας πως είναι από τα λίγα βιβλία που σκέφτομαι να ξαναδιαβάσω, τόσο γιατί πέρασα ωραία μαζί του, όσο και γιατί θέλω να παρατηρήσω πιο προσεκτικά το «οικοδόμημα» που με τόση μαεστρία έφτιαξε ο Μπολάνιο.


Οι άγριοι ντετέκτιβ (Συλλεκτική έκδοση) | Ρομπέρτο Μπολάνιο | εκδόσεις Καστανιώτη


Αν θέλετε να ενημερώνεστε για τις καινούργιες αναρτήσεις του blog μπορείτε να ακολουθήσετε/κάνετε like στη σελίδα Λογοτεχνία παντού στο facebook!

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ο φάρος - Άλισον Μουρ

Ο Φάρος , η νουβέλα τ ης Άλισον Μουρ, διαβάζεται γρήγορα, χωρίς να σε κουράζει, χωρίς να σε κάνει να σκέφτεσαι που το πάει, χωρίς να θες να προσπεράσεις κομμάτια. Είναι τόσο όσο, και αυτό κατά τη γνώμη μου είναι τεράστιο προτέρημα για ένα λογοτεχνικό κείμενο.   Ο πρωταγωνιστής, ο κύριος Φουθ, έχει μόλις χωρίσει από τη σύζυγό του και αποφασίζει να κάνει ξανά το ταξίδι που είχε κάνει με τους γονείς του, πριν η μητέρα του τους εγκαταλείψει, αυτόν και τον πατέρα του. Πρόκειται για έναν χαρακτήρα ήπιο, άχρωμο, που κανείς δε θυμάται και μάλλον δε θα λείψει και σε κανέναν. Ένα χαρακτήρα που γνωρίζουμε μέσα από την άποψη και τις αντιδράσεις των άλλων, μιας και ο ίδιος φαντάζει ανίσχυρος, σα μια ευθεία γραμμή. Έχοντας διανύσει ήδη την τέταρτη δεκαετία της ζωής του, παλεύει ακόμη με τις αναμνήσεις του φευγιού της μάνας του, με την χαμένη του αυτοεκτίμηση, με τις εμμονές και τις φοβίες του. Άλλωστε τελειώνει ποτέ η πάλη αυτή; Σε δεύτερο πλάνο η Έστερ, εξίσου μόνη, εξίσου κακοποιημένη, άπιστη και

Βροχή - Ουίλλιαμ Σόμερσετ Μωμ

Η νουβέλα του Μωμ, «Βροχή», είναι υπόθεση ενός απογεύματος. Εκατό μικρές, αλλά απολαυστικές σελίδες, που θα σας κάνουν παρέα μαζί με τον καφέ σας, διότι τόσο θα χρειαστείτε για να το διαβάσετε. Θα ανασηκώσετε το φρύδι τακτικά και θα γελάσετε επίσης. Μοναδική προϋπόθεση, η απουσία θρησκευτικού φανατισμού. Η ιστορία έχει ως εξής, δύο ζευγάρια – ένας γιατρός, ένας ιεραπόστολος και οι σύζυγοί τους – ταξιδεύουν με πλοίο και προορισμό την Άπια, στα νησιά Σαμόα στον Νότιο Ειρηνικό. Αναγκάζονται να διακόψουν τα ταξίδι τους, καθώς υπάρχει υποψία επιδημίας ιλαράς, οπότε και παραμένουν στο Πάγκο-Πάγκο. Στο ίδιο πλοίο ταξίδευε μαζί τους και η Σέηντι, μία πόρνη, που αγαπά το γραμμόφωνο και τη συναναστροφή με ναύτες, και βρίσκει δωμάτιο στο ίδιο κατάλυμα με εκείνους. Ο ιεραπόστολος και η Σέηντι έρχονται σε ευθεία ρήξη, ενώ ο γιατρός παίζει το ρόλο του μεσολαβητή. Η κατάσταση γρήγορα εκρήγνυται και το τέλος επιβεβαιώνει τις υποψίες του αναγνώστη με τρόπο όμως ανατρεπτικό. Ο Μωμ αναπτύσσει τη νουβ

Kafka on the Shore - Haruki Murakami

Υπόθεση Kafka on the Shore ή αλλιώς Ο Κάφκα στην ακτή είναι ο τίτλος του βιβλίου που περιστρέφεται γύρω από την ιστορία ενός 16χρονου αγοριού, του Κάφκα Ταμούρα, που το σκάει από το σπίτι του ψάχνοντας να βρει τη μητέρα και την αδερφή του. Στο βιβλίο εμφανίζονται και άλλοι ήρωες, όπως ο Νακάτα, ένας ηλικιωμένος κύριος που μιλά με τις γάτες, ο Χοσίνο, ένας νέος έτοιμος να ακολουθήσει την περιπέτεια, το αγόρι με το όνομα Κοράκι, ο Οσίμα, βιβλιοθηκάριος και πάντα βοηθός στα δύσκολα και πολλοί άλλοι. Όλοι συνεπικουρούν στο ταξίδι ενηλικίωσης του Κάφκα, στην προσπάθειά του να ξεφύγει από το πεπρωμένο του, να ανακαλύψει τον εαυτό του και να ακολουθήσει μία νέα πορεία. Διάρθρωση Ο Μουρακάμι επιλέγει να χτίσει το βιβλίο του ξεκινώντας από 4 διαφορετικές ιστορίες που με το πέρασμα των σελίδων πλησιάζουν όλο και περισσότερο μεταξύ τους, γίνονται δύο και εν τέλει μία. Σε κάθε κεφάλαιο αφηγείται μία ιστορία που καλύπτει διαφορετικές χρονικές περιόδους, τόσο του παρελθόντος όσο και του