Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Οι άγριοι ντετέκτιβ - Ρομπέρτο Μπολάνιο


Το βιβλίο του Ρομπέρτο Μπολάνιο «Οι άγριοι ντετέκτιβ» δεν το διάβασα πρόσφατα, για την ακρίβεια το διάβασα πριν ένα χρόνο. Ψάχνοντας το σημειωματάριό μου – από αυτά τα σημειωματάρια που γράφεις μέσα ακαδημαϊκές σημειώσεις και μετά συνταγές για κέικ – για σημειώσεις σχετικά με τη διπλωματική μου βρήκα λίγες σημειώσεις που κράτησα αφού το διάβασα. Και κράτησα σημειώσεις επειδή είναι ΒΙΒΛΙΑΡΑ, το λέω προκαταβολικά και θα το πω όσες φορές χρειαστεί. Είναι από τα λίγα βιβλία που, παρά τις 700+ σελίδες του, διάβασα με αμείωτο ενδιαφέρον και όταν το τελείωσα δεν πίστευα ότι κρατούσα στα χέρια μου ένα τόσο εντυπωσιακό έργο.

Έγραφα στο σημειωματάριο:

Διαβάζοντας
τη συλλεκτική έκδοση
"Οι άγριοι ντετέκτιβ" 
«Μία ιστορία που περιστρέφεται γύρω από την ποίηση και πιο συγκεκριμένα γύρω από μία ομάδα ποιητών που αυτοπροσδιορίζονται ως ενστικτορεαλιστές. Η ιστορία διαδραματίζεται μεταξύ 1975 και 1996 στην πόλη του Μεξικού αλλά και σε άλλες πόλεις της Ευρώπης και της Αφρικής. Χωρίζεται σε τρία μέρη. Στο πρώτο ο συγγραφέας δίνει τη
μορφή ημερολογίου, το οποίο γράφει ο Χουάν Γκαρσία Μαδέρο. Πρωταγωνιστές του έργου ωστόσο αναδεικνύονται ο Ουλίσες Λίμα και ο Αρτούρο Μπελάνο (διαβάζοντάς το υποπτευόμουν ότι ο δεύτερος είναι προσωπείο του συγγραφέα και με μία γρήγορη αναζήτηση στο ίντερνετ βρήκα αντίστοιχες αναφορές). Στο δεύτερο μέρος μιλούν οι άνθρωποι που συναναστράφηκαν με κάποιον τρόπο τους δύο πρωταγωνιστές μέσα από συνεντεύξεις. Στο τρίτο και τελευταίο μέρος παρατίθενται και πάλι τα γεγονότα μέσα από το ημερολόγιο του Μαδέρο. Σε αυτό το τελευταίο μέρος επιχειρείται μία «τακτοποίηση» όλων των πληροφοριών που δόθηκαν στο δεύτερο μέρος. Η δομή του έργου είναι αριστοτεχνική, η ροή του λόγου εντυπωσιακή. Ένα βιβλίο που μιλά για τη νιότη, την αφοσίωση σε ό,τι κανείς αγαπά αλλά και για το γεγονός πως οι άνθρωποι χρειάζονται λίγα για να επιβιώσουν.»

Ένα χρόνο μετά μπορώ να πω με βεβαιότητα πως συνεχίζω να εντυπωσιάζομαι από τον τρόπο που έστησε την ιστορία του ο Μπολάνιο. Δεν είναι τόσο η ιστορία που μας λέει, όσο ο τρόπος που τη λέει. Έχει καταφέρει να αναδείξει ως πρωταγωνιστές του έργου του δύο πρόσωπα που δε μιλούν ποτέ στον αναγνώστη. Αναφέρονται έμμεσα, μέσα από διηγήσεις τρίτων και την υποκειμενική τους άποψη. Μήπως όμως μέσα από τις τόσες υποκειμενικές μαρτυρίες η εντύπωση που αποκομίζουμε είναι πολύ κοντά σε αυτό που θα ήταν στην πραγματικότητα οι ήρωες αυτοί; Ή μήπως έχουμε δημιουργήσει μία άκρως στρεβλή εικόνα, κάτι κοντά σε αυτό που θα θέλαμε εμείς να είναι;

Σε όλο το έργο οι ήρωες μετακινούνται, από πόλη σε πόλη, από κατάσταση σε κατάσταση, μία συνεχής φυγή, πίσω από το πρόσχημα της αναζήτησης της Σεσάρεα Τιναχέρο. Θυμάμαι σε κάποια φάση να σκέφτομαι ότι δεν υπάρχει περίπτωση να ψάχνουν την Τιναχέρο. Ποιος μπαίνει σε τόσο κόπο να αναζητήσει μία άσημη ποιήτρια, ακόμη και αν ήταν η ιδρύτρια του κινήματός τους.

Νομίζω δεν κατέληξα ποτέ σε συμπέρασμα για το νόημα αυτού του έργου. Ίσως δεν έχει και νόημα να ψάχνουμε παντού για το νόημα. Θυμάμαι μόνο ότι κράτησα το παρακάτω απόσπασμα από τη σελίδα 428, διότι κάπως ένιωσα πως συμπύκνωνε μεγάλο μέρος αυτού που αντιλαμβανόμουν ως την ουσία του.

«Από όλα τα νησιά που επισκέφθηκε, δύο ήταν τα πιο υπέροχα. Το νησί του παρελθόντος, είπε, όπου υπήρχαν μόνο οι παρελθοντικοί χρόνοι και όπου οι κάτοικοί του έπλητταν και ήταν σε λογικό βαθμό ευτυχείς, αλλά όπου το βάρος της ψευδαίσθησης ήταν τόσο μεγάλο που το νησί βυθιζόταν κάθε μέρα και λίγο περισσότερο στο ποτάμι. Και το νησί του μέλλοντος, όπου ο μοναδικός χρόνος που υπήρχε ήταν ο μέλλων και του οποίου οι κάτοικοι ήταν ονειροπόλοι και επιθετικοί, τόσο επιθετικοί, είπε ο Ουλίσες, που πιθανότατα θα κατέληγαν να φάνε ο ένας τον άλλο

Θα κλείσω λέγοντας πως είναι από τα λίγα βιβλία που σκέφτομαι να ξαναδιαβάσω, τόσο γιατί πέρασα ωραία μαζί του, όσο και γιατί θέλω να παρατηρήσω πιο προσεκτικά το «οικοδόμημα» που με τόση μαεστρία έφτιαξε ο Μπολάνιο.


Οι άγριοι ντετέκτιβ (Συλλεκτική έκδοση) | Ρομπέρτο Μπολάνιο | εκδόσεις Καστανιώτη


Αν θέλετε να ενημερώνεστε για τις καινούργιες αναρτήσεις του blog μπορείτε να ακολουθήσετε/κάνετε like στη σελίδα Λογοτεχνία παντού στο facebook!

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τελικά πόσο γρήγορα μπορούμε να διαβάσουμε;

Τελικά πόσο γρήγορα μπορούμε να διαβάσουμε; Πόσες φορές έχουμε αναρωτηθεί πώς είναι δυνατόν κάποιοι να διαβάζουν τόσα βιβλία; Πόσες φορές έχουμε ρωτήσει φίλους βιβλιόφιλους  «Μα καλά πόσο γρήγορα διαβάζεις;». Μήπως εγώ διαβάζω αργά; Μήπως θα μπορούσα να διαβάζω πιο γρήγορα; Τις τελευταίες μέρες παρακολουθώ ένα διαδικτυακό σεμινάριο με θέμα Learning how to learn . Μία από τις πολλές παραμέτρους που θίγει είναι αυτή της ταχύτητας ανάγνωσης. Όλο αυτό οδήγησε βεβαίως σε δαιδαλώδεις αναζητήσεις. Άρθρα, μελέτες και πολλές διαφορετικές προσωπικές απόψεις που συνέθεσαν μία πολυδιάστατη απάντηση. Αρχικά είναι σημαντικό να κατανοήσει κανείς τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί το μάτι. Θα προσπαθήσω να πω με απλά λόγια όσα κατάλαβα. Σύμφωνα με όσα διάβασα λοιπόν, το μάτι προκειμένου να διαβάσει, θα πρέπει να σταματήσει σε ένα μέρος του κειμένου, είναι σαν να κάνει μικρά άλματα από συλλαβή σε συλλαβή, από λέξη σε λέξη και ένα μεγάλο άλμα όταν αλλάζει σειρά. Αφού το μάτι κάνει κάμποσα μικρ...

Ο φάρος - Άλισον Μουρ

Ο Φάρος , η νουβέλα τ ης Άλισον Μουρ, διαβάζεται γρήγορα, χωρίς να σε κουράζει, χωρίς να σε κάνει να σκέφτεσαι που το πάει, χωρίς να θες να προσπεράσεις κομμάτια. Είναι τόσο όσο, και αυτό κατά τη γνώμη μου είναι τεράστιο προτέρημα για ένα λογοτεχνικό κείμενο.   Ο πρωταγωνιστής, ο κύριος Φουθ, έχει μόλις χωρίσει από τη σύζυγό του και αποφασίζει να κάνει ξανά το ταξίδι που είχε κάνει με τους γονείς του, πριν η μητέρα του τους εγκαταλείψει, αυτόν και τον πατέρα του. Πρόκειται για έναν χαρακτήρα ήπιο, άχρωμο, που κανείς δε θυμάται και μάλλον δε θα λείψει και σε κανέναν. Ένα χαρακτήρα που γνωρίζουμε μέσα από την άποψη και τις αντιδράσεις των άλλων, μιας και ο ίδιος φαντάζει ανίσχυρος, σα μια ευθεία γραμμή. Έχοντας διανύσει ήδη την τέταρτη δεκαετία της ζωής του, παλεύει ακόμη με τις αναμνήσεις του φευγιού της μάνας του, με την χαμένη του αυτοεκτίμηση, με τις εμμονές και τις φοβίες του. Άλλωστε τελειώνει ποτέ η πάλη αυτή; Σε δεύτερο πλάνο η Έστερ, εξίσου μόνη, εξίσου κακοποιημένη, άπιστη...

Το Μάτι - Βλαντιμίρ Ναμπόκοφ

«Το Μάτι» του Βλαντιμίρ Ναμπόκοφ το δανείστηκα από το ηλεκτρονικό αναγνωστήριο της εθνικής βιβλιοθήκης Σάββατο απόγευμα. Το ξεκίνησα Σάββατο βράδυ και το ολοκλήρωσα Κυριακή απόγευμα. 152 σελίδες όλες και όλες, μαζί με την εισαγωγή και το επίμετρο. Πρόκειται όμως για ένα τεράστιο βιβλίο. Ομολογώ πως καταπιάνομαι πρώτη φορά με τον Ναμπόκοφ και σίγουρα δε θα είναι η τελευταία. Βέβαια, πριν γράψω την ανάρτηση αυτή αναρωτήθηκα αν θα έπρεπε να το κάνω. Δεν είμαι «διαβασμένη» στο κεφάλαιο Ναμπόκοφ, δεν είμαι μυημένη στο έργο του. Μήπως προσπαθώ να καταπιαστώ με κάτι πολύ πάνω από εμένα; Αποφάσισα να το δοκιμάσω. Η έκδοση του Μεταιχμίου είναι φροντισμένη και ευχάριστη (στα μεγάλα βιβλιοπωλεία φαίνεται να είναι εξαντλημένο, το βιβλιο net λέει πως κυκλοφορεί). Στην αρχή του βιβλίου υπάρχει εισαγωγή που γράφεται από τον ίδιο τον συγγραφέα, μία εισαγωγή εξαιρετικά κατατοπιστική σχετικά με τον τίτλο του μυθιστορήματος – ο ίδιος ο Ναμπόκοφ το κατατάσσει στα μυθιστορήματα – με τους ήρωες του έργ...