Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Νεοελληνικός Ρομαντισμός (1830-1880)

Ρομαντισμός

Ο ρομαντισμός είναι ένα από τα σημαντικότερα κινήματα όλων των εποχών, καθώς επηρεάζει, εκτός από τη λογοτεχνία, όλες σχεδόν τις τέχνες.

Κυριαρχεί στις τρεις μεγάλες ευρωπαϊκές λογοτεχνίες (αγγλική, γαλλική, γερμανική) από τα τέλη του 18ου αιώνα ως τα μέσα του 19ου.

Στην Ελλάδα εμφανίζεται με καθυστέρηση.

Αναλόγως τη χώρα και τη λογοτεχνία ο ρομαντισμός εμφανίζει διαφορές και ιδιομορφίες.

Βασικά χαρακτηριστικά:

  • Ο ρομαντικός ποιητής συγκρούεται με τον κλασικισμό και τον ορθολογισμό του Διαφωτισμού.
  • Αμφισβητεί τους κανόνες, την τυποποίηση και τις ηθικές αξίες του κλασικού παρελθόντος και της παράδοσης.
  • Περίοπτη θέση έχει το συναίσθημα και η φαντασία, η υπερβολή και το ιδανικό.
  • Ο δημιουργός αποκαλύπτει μέσα από την τέχνη την προσωπική του ιδιοφυΐα.
  • Οδηγείται στο παράδοξο, το μυστηριώδες, το ονειρικό, το υπερφυσικό, το ασαφές και το συγκεχυμένο.
  • Διάχυτη μελαγχολία και απαισιοδοξία.
  • Νοσταλγική διάθεση για το παρελθόν.

Ως προς τη μορφή:

  • Καταργούνται πολλοί παραδοσιακοί κανόνες.
  • Ποιητικός ρυθμός στην πεζογραφία & πεζολογικός στην ποίηση.
  • Διευρυμένο λεξιλόγιο.
  • Η εικόνα γίνεται βασικό στοιχείο του έργου, μαζί με τον έντονο ρυθμό και τα ηχητικά τεχνάσματα.

Νικόλαος Λύτρας (1883-1927).
Το ψάθινο καπέλο, π. 1925.
Λάδι σε μουσαμά, 86 x 66 εκ.


Θεματογραφία:

  • Επιμονή στο «εγώ» του δημιουργού ή του ήρωα / έντονος ατομικισμός & εγωκεντρισμός,
  • Προσωπική εμπειρία της φύσης,
  • Θεός,
  • Περιπέτεια,
  • Έρωτας,
  • Ηρωισμός,
  • Αγώνες για την ελευθερία,
  • Στροφή στους μεσαιωνικούς θρύλους και τις παραδόσεις,
  • Άντληση από τη μυθολογία,

Οι ρομαντικοί χρησιμοποιούν:

  • Υποβλητικά σκηνικά,
  • Νυχτερινά φεγγαρόλουστα τοπία,
  • Ερείπια,
  • Τάφους,
  • Μακάβριες εικόνες θανάτου.

Στη νεοελληνική λογοτεχνία κυριαρχεί στα χρόνια 1830-1880.

Οι Έλληνες ρομαντικοί βρίσκουν ανταπόκριση, αλλά σύντομα φτάνουν στην επιτηδευμένη μελαγχολία και την προσποιητή ερωτική θλίψη, οπότε δεν καταφέρνουν να δώσουν σημαντικά λογοτεχνικά έργα. Παράλληλα, οι πατριωτικές τους εξάρσεις συνοδεύονται από μεγαλοστομία και βερμπαλισμό.

Χρησιμοποιούν καθαρεύουσα, που τους φέρνει κοντά στην παράδοση και τελικά στην πολυλογία, την υπερβολή και την αμετροέπεια.

Εκπρόσωποι του ρομαντισμού στην Ελλάδα είναι η «Παλαιά» ή Α΄ Αθηναϊκή σχολή.

Ενδεικτικά κάποιοι εκπρόσωποι:

  • Παναγιώτης και Αλέξανδρος Σούτσος
  • Αλέξανδρος Ρίζος Ραγκαβής
  • Δημήτριος Παπαρρηγόπουλος
  • Ιωάννης Καρασούτσας
  • Γεώργιος Ζαλοκώστας
  • Θεόδωρος Ορφανίδης
  • Σπυρίδωνας Βασιλειάδης
  • Αχιλλέας Παράσχος

Ρομαντικά στοιχεία εντοπίζονται και σε ορισμένους επτανήσιους ποιητές, όπως και στον Διονύσιο Σολωμό, τον Ανδρέα Κάλβο και τον Αριστοτέλη Βαλαωρίτη.

Τελικά ο ρομαντισμός έφτασε στην υπερβολή και την αποτυχία σε σχέση με το αισθητικό και καλλιτεχνικό αποτέλεσμα. Αυτή η πλευρά του ρομαντισμού ονομάστηκε «αρρώστια του αιώνα».


Λεξικό Λογοτεχνικών Όρων | Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων "Διόφαντος"


Αν θέλετε να ενημερώνεστε για τις καινούργιες αναρτήσεις του blog μπορείτε να ακολουθήσετε/κάνετε like στη σελίδα Λογοτεχνία παντού στο facebook!

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τελικά πόσο γρήγορα μπορούμε να διαβάσουμε;

Τελικά πόσο γρήγορα μπορούμε να διαβάσουμε; Πόσες φορές έχουμε αναρωτηθεί πώς είναι δυνατόν κάποιοι να διαβάζουν τόσα βιβλία; Πόσες φορές έχουμε ρωτήσει φίλους βιβλιόφιλους  «Μα καλά πόσο γρήγορα διαβάζεις;». Μήπως εγώ διαβάζω αργά; Μήπως θα μπορούσα να διαβάζω πιο γρήγορα; Τις τελευταίες μέρες παρακολουθώ ένα διαδικτυακό σεμινάριο με θέμα Learning how to learn . Μία από τις πολλές παραμέτρους που θίγει είναι αυτή της ταχύτητας ανάγνωσης. Όλο αυτό οδήγησε βεβαίως σε δαιδαλώδεις αναζητήσεις. Άρθρα, μελέτες και πολλές διαφορετικές προσωπικές απόψεις που συνέθεσαν μία πολυδιάστατη απάντηση. Αρχικά είναι σημαντικό να κατανοήσει κανείς τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί το μάτι. Θα προσπαθήσω να πω με απλά λόγια όσα κατάλαβα. Σύμφωνα με όσα διάβασα λοιπόν, το μάτι προκειμένου να διαβάσει, θα πρέπει να σταματήσει σε ένα μέρος του κειμένου, είναι σαν να κάνει μικρά άλματα από συλλαβή σε συλλαβή, από λέξη σε λέξη και ένα μεγάλο άλμα όταν αλλάζει σειρά. Αφού το μάτι κάνει κάμποσα μικρ...

Ο φάρος - Άλισον Μουρ

Ο Φάρος , η νουβέλα τ ης Άλισον Μουρ, διαβάζεται γρήγορα, χωρίς να σε κουράζει, χωρίς να σε κάνει να σκέφτεσαι που το πάει, χωρίς να θες να προσπεράσεις κομμάτια. Είναι τόσο όσο, και αυτό κατά τη γνώμη μου είναι τεράστιο προτέρημα για ένα λογοτεχνικό κείμενο.   Ο πρωταγωνιστής, ο κύριος Φουθ, έχει μόλις χωρίσει από τη σύζυγό του και αποφασίζει να κάνει ξανά το ταξίδι που είχε κάνει με τους γονείς του, πριν η μητέρα του τους εγκαταλείψει, αυτόν και τον πατέρα του. Πρόκειται για έναν χαρακτήρα ήπιο, άχρωμο, που κανείς δε θυμάται και μάλλον δε θα λείψει και σε κανέναν. Ένα χαρακτήρα που γνωρίζουμε μέσα από την άποψη και τις αντιδράσεις των άλλων, μιας και ο ίδιος φαντάζει ανίσχυρος, σα μια ευθεία γραμμή. Έχοντας διανύσει ήδη την τέταρτη δεκαετία της ζωής του, παλεύει ακόμη με τις αναμνήσεις του φευγιού της μάνας του, με την χαμένη του αυτοεκτίμηση, με τις εμμονές και τις φοβίες του. Άλλωστε τελειώνει ποτέ η πάλη αυτή; Σε δεύτερο πλάνο η Έστερ, εξίσου μόνη, εξίσου κακοποιημένη, άπιστη...

Το Μάτι - Βλαντιμίρ Ναμπόκοφ

«Το Μάτι» του Βλαντιμίρ Ναμπόκοφ το δανείστηκα από το ηλεκτρονικό αναγνωστήριο της εθνικής βιβλιοθήκης Σάββατο απόγευμα. Το ξεκίνησα Σάββατο βράδυ και το ολοκλήρωσα Κυριακή απόγευμα. 152 σελίδες όλες και όλες, μαζί με την εισαγωγή και το επίμετρο. Πρόκειται όμως για ένα τεράστιο βιβλίο. Ομολογώ πως καταπιάνομαι πρώτη φορά με τον Ναμπόκοφ και σίγουρα δε θα είναι η τελευταία. Βέβαια, πριν γράψω την ανάρτηση αυτή αναρωτήθηκα αν θα έπρεπε να το κάνω. Δεν είμαι «διαβασμένη» στο κεφάλαιο Ναμπόκοφ, δεν είμαι μυημένη στο έργο του. Μήπως προσπαθώ να καταπιαστώ με κάτι πολύ πάνω από εμένα; Αποφάσισα να το δοκιμάσω. Η έκδοση του Μεταιχμίου είναι φροντισμένη και ευχάριστη (στα μεγάλα βιβλιοπωλεία φαίνεται να είναι εξαντλημένο, το βιβλιο net λέει πως κυκλοφορεί). Στην αρχή του βιβλίου υπάρχει εισαγωγή που γράφεται από τον ίδιο τον συγγραφέα, μία εισαγωγή εξαιρετικά κατατοπιστική σχετικά με τον τίτλο του μυθιστορήματος – ο ίδιος ο Ναμπόκοφ το κατατάσσει στα μυθιστορήματα – με τους ήρωες του έργ...