Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Νεοελληνικός Ρομαντισμός (1830-1880)

Ρομαντισμός

Ο ρομαντισμός είναι ένα από τα σημαντικότερα κινήματα όλων των εποχών, καθώς επηρεάζει, εκτός από τη λογοτεχνία, όλες σχεδόν τις τέχνες.

Κυριαρχεί στις τρεις μεγάλες ευρωπαϊκές λογοτεχνίες (αγγλική, γαλλική, γερμανική) από τα τέλη του 18ου αιώνα ως τα μέσα του 19ου.

Στην Ελλάδα εμφανίζεται με καθυστέρηση.

Αναλόγως τη χώρα και τη λογοτεχνία ο ρομαντισμός εμφανίζει διαφορές και ιδιομορφίες.

Βασικά χαρακτηριστικά:

  • Ο ρομαντικός ποιητής συγκρούεται με τον κλασικισμό και τον ορθολογισμό του Διαφωτισμού.
  • Αμφισβητεί τους κανόνες, την τυποποίηση και τις ηθικές αξίες του κλασικού παρελθόντος και της παράδοσης.
  • Περίοπτη θέση έχει το συναίσθημα και η φαντασία, η υπερβολή και το ιδανικό.
  • Ο δημιουργός αποκαλύπτει μέσα από την τέχνη την προσωπική του ιδιοφυΐα.
  • Οδηγείται στο παράδοξο, το μυστηριώδες, το ονειρικό, το υπερφυσικό, το ασαφές και το συγκεχυμένο.
  • Διάχυτη μελαγχολία και απαισιοδοξία.
  • Νοσταλγική διάθεση για το παρελθόν.

Ως προς τη μορφή:

  • Καταργούνται πολλοί παραδοσιακοί κανόνες.
  • Ποιητικός ρυθμός στην πεζογραφία & πεζολογικός στην ποίηση.
  • Διευρυμένο λεξιλόγιο.
  • Η εικόνα γίνεται βασικό στοιχείο του έργου, μαζί με τον έντονο ρυθμό και τα ηχητικά τεχνάσματα.

Νικόλαος Λύτρας (1883-1927).
Το ψάθινο καπέλο, π. 1925.
Λάδι σε μουσαμά, 86 x 66 εκ.


Θεματογραφία:

  • Επιμονή στο «εγώ» του δημιουργού ή του ήρωα / έντονος ατομικισμός & εγωκεντρισμός,
  • Προσωπική εμπειρία της φύσης,
  • Θεός,
  • Περιπέτεια,
  • Έρωτας,
  • Ηρωισμός,
  • Αγώνες για την ελευθερία,
  • Στροφή στους μεσαιωνικούς θρύλους και τις παραδόσεις,
  • Άντληση από τη μυθολογία,

Οι ρομαντικοί χρησιμοποιούν:

  • Υποβλητικά σκηνικά,
  • Νυχτερινά φεγγαρόλουστα τοπία,
  • Ερείπια,
  • Τάφους,
  • Μακάβριες εικόνες θανάτου.

Στη νεοελληνική λογοτεχνία κυριαρχεί στα χρόνια 1830-1880.

Οι Έλληνες ρομαντικοί βρίσκουν ανταπόκριση, αλλά σύντομα φτάνουν στην επιτηδευμένη μελαγχολία και την προσποιητή ερωτική θλίψη, οπότε δεν καταφέρνουν να δώσουν σημαντικά λογοτεχνικά έργα. Παράλληλα, οι πατριωτικές τους εξάρσεις συνοδεύονται από μεγαλοστομία και βερμπαλισμό.

Χρησιμοποιούν καθαρεύουσα, που τους φέρνει κοντά στην παράδοση και τελικά στην πολυλογία, την υπερβολή και την αμετροέπεια.

Εκπρόσωποι του ρομαντισμού στην Ελλάδα είναι η «Παλαιά» ή Α΄ Αθηναϊκή σχολή.

Ενδεικτικά κάποιοι εκπρόσωποι:

  • Παναγιώτης και Αλέξανδρος Σούτσος
  • Αλέξανδρος Ρίζος Ραγκαβής
  • Δημήτριος Παπαρρηγόπουλος
  • Ιωάννης Καρασούτσας
  • Γεώργιος Ζαλοκώστας
  • Θεόδωρος Ορφανίδης
  • Σπυρίδωνας Βασιλειάδης
  • Αχιλλέας Παράσχος

Ρομαντικά στοιχεία εντοπίζονται και σε ορισμένους επτανήσιους ποιητές, όπως και στον Διονύσιο Σολωμό, τον Ανδρέα Κάλβο και τον Αριστοτέλη Βαλαωρίτη.

Τελικά ο ρομαντισμός έφτασε στην υπερβολή και την αποτυχία σε σχέση με το αισθητικό και καλλιτεχνικό αποτέλεσμα. Αυτή η πλευρά του ρομαντισμού ονομάστηκε «αρρώστια του αιώνα».


Λεξικό Λογοτεχνικών Όρων | Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων "Διόφαντος"


Αν θέλετε να ενημερώνεστε για τις καινούργιες αναρτήσεις του blog μπορείτε να ακολουθήσετε/κάνετε like στη σελίδα Λογοτεχνία παντού στο facebook!

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Οδήγησε το αλέτρι σου πάνω από τα οστά των νεκρών - Όλγκα Τοκάρτσουκ

Τον περασμένο Σεπτέμβρη επισκέφθηκα την Πολωνία και συγκεκριμένα το Γκντανσκ και το Βρότλαβ. Σε ένα από τα πεζοδρόμιά τους στο Βρότσλαβ υπήρχαν πλάκες με τις σημαντικότερες χρονολογίες για τη χώρα και για την πόλη. Μία από τις τελευταίες, αν όχι η τελευταία, ήταν το 2018 και ήταν αφιερωμένη στην Όλγκα Τοκάρτσουκ, μιας και οι Πολωνοί ήταν ιδιαίτερα περήφανοι για το Νόμπελ που απέσπασε. Το πρώτο βιβλίο της που διάβασα ήταν το Οδήγησε το αλέτρι σου πάνω από τα οστά των νεκρών και σίγουρα δε θα είναι το τελευταίο. Με έβαλε βαθιά μέσα στην ιστορία της, με έκανε να γελάσω και να περάσω ωραία διαβάζοντάς το, με έκανε επίσης να προβληματιστώ και να σφιχτεί το στομάχι μου. Η αφήγησή της είναι τρομερά ελκυστική. Χρησιμοποιεί με αριστοτεχνικό τρόπο το υπόβαθρό της στον τομέα της γιουγκιανής ψυχολογίας για να δημιουργήσει έναν χαρακτήρα παράδοξο και βαθιά ανθρώπινο. Γεμάτο ελαττώματα που μας κάνουν να τον συμπαθούμε και να ταυτιζόμαστε μαζί του. Η κυρία Ντουσέικο, κεντρικός ήρωας του μυθιστορή...

Ο φάρος - Άλισον Μουρ

Ο Φάρος , η νουβέλα τ ης Άλισον Μουρ, διαβάζεται γρήγορα, χωρίς να σε κουράζει, χωρίς να σε κάνει να σκέφτεσαι που το πάει, χωρίς να θες να προσπεράσεις κομμάτια. Είναι τόσο όσο, και αυτό κατά τη γνώμη μου είναι τεράστιο προτέρημα για ένα λογοτεχνικό κείμενο.   Ο πρωταγωνιστής, ο κύριος Φουθ, έχει μόλις χωρίσει από τη σύζυγό του και αποφασίζει να κάνει ξανά το ταξίδι που είχε κάνει με τους γονείς του, πριν η μητέρα του τους εγκαταλείψει, αυτόν και τον πατέρα του. Πρόκειται για έναν χαρακτήρα ήπιο, άχρωμο, που κανείς δε θυμάται και μάλλον δε θα λείψει και σε κανέναν. Ένα χαρακτήρα που γνωρίζουμε μέσα από την άποψη και τις αντιδράσεις των άλλων, μιας και ο ίδιος φαντάζει ανίσχυρος, σα μια ευθεία γραμμή. Έχοντας διανύσει ήδη την τέταρτη δεκαετία της ζωής του, παλεύει ακόμη με τις αναμνήσεις του φευγιού της μάνας του, με την χαμένη του αυτοεκτίμηση, με τις εμμονές και τις φοβίες του. Άλλωστε τελειώνει ποτέ η πάλη αυτή; Σε δεύτερο πλάνο η Έστερ, εξίσου μόνη, εξίσου κακοποιημένη, άπιστη...

Kafka on the Shore - Haruki Murakami

Υπόθεση Kafka on the Shore ή αλλιώς Ο Κάφκα στην ακτή είναι ο τίτλος του βιβλίου που περιστρέφεται γύρω από την ιστορία ενός 16χρονου αγοριού, του Κάφκα Ταμούρα, που το σκάει από το σπίτι του ψάχνοντας να βρει τη μητέρα και την αδερφή του. Στο βιβλίο εμφανίζονται και άλλοι ήρωες, όπως ο Νακάτα, ένας ηλικιωμένος κύριος που μιλά με τις γάτες, ο Χοσίνο, ένας νέος έτοιμος να ακολουθήσει την περιπέτεια, το αγόρι με το όνομα Κοράκι, ο Οσίμα, βιβλιοθηκάριος και πάντα βοηθός στα δύσκολα και πολλοί άλλοι. Όλοι συνεπικουρούν στο ταξίδι ενηλικίωσης του Κάφκα, στην προσπάθειά του να ξεφύγει από το πεπρωμένο του, να ανακαλύψει τον εαυτό του και να ακολουθήσει μία νέα πορεία. Διάρθρωση Ο Μουρακάμι επιλέγει να χτίσει το βιβλίο του ξεκινώντας από 4 διαφορετικές ιστορίες που με το πέρασμα των σελίδων πλησιάζουν όλο και περισσότερο μεταξύ τους, γίνονται δύο και εν τέλει μία. Σε κάθε κεφάλαιο αφηγείται μία ιστορία που καλύπτει διαφορετικές χρονικές περιόδους, τόσο του παρελθόντος όσο και του...