Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ο Πότης - Χανς Φάλαντα


Παλεύω να γράψω αυτό το κείμενο από το πρωί. Η ώρα έχει πάει 19:30, η συγκέντρωσή μου είναι σχεδόν ανύπαρκτη πλέον, και επιτέλους κάθομαι να γράψω. Σήμερα θα μιλήσω για το βιβλίο Ο Πότης του Χανς Φάλαντα, το οποίο μου κάνει παρέα από το Πάσχα (δε διαβάζω-δεν προλαβαίνω-όταν προλαβαίνω, δεν αντέχω!).




Με τον Φάλαντα είμαστε παλιοί γνώριμοι, είχα γράψει σε αυτό το blog για το Και τώρα, ανθρωπάκο;, δε με είχε απογοητεύσει άλλοτε, δε με απογοήτευσε ούτε τώρα. Όπως διαπίστωσα λοιπόν και την προηγούμενη φορά, ο συγγραφέας αυτός έχει την ικανότητα να διαγράφει με κάθε λεπτομέρεια τους χαρακτήρες του. Σε αυτό το βιβλίο του μάλιστα, είναι λες και κάνει εξάσκηση, αφού όχι μόνο έχουμε την απόλυτη σκιαγράφηση του κεντρικού χαρακτήρα του και αφηγητή, αλλά παραθέτει και πληθώρα διεισδυτικών περιγραφών από ανθρώπους που γνώρισε στη ζωή του μέσα στη φυλακή και το άσυλο. Είναι αξιοσημείωτο βέβαια πως το βιβλίο αυτό το έγραψε ο συγγραφέας, όταν βρισκόταν και ο ίδιος μέσα σε άσυλο εξαιτίας καταχρήσεων.

Ας τα πάρουμε όμως με τη σειρά. Ο Πότης ή αλλιώς Έρβιν Ζόμερ (σημαίνει καλοκαίρι) είναι ένας επιχειρηματίας που ζει και εργάζεται στη Γερμανία του 1930. Η ζωή του είναι ήρεμη και συνηθισμένη, όμως υπάρχει κάτι που τον πιέζει, που τον κάνει να ασφυκτιά. Πρόκειται για τη σύζυγό του, που για κακή (ή μάλλον καλή) του τύχη είναι δραστήρια, δυναμική, οργανωτική, με λίγα λόγια μία ικανότατη γυναίκα. Στο πρόσωπό της μοιάζει να παίρνει σάρκα και οστά  εξουσία. Μετά την απόσυρσή της από την κοινή τους επιχείρηση, η δουλειά παίρνει την κατιούσα. Ο Έρβιν αντί να δουλέψει, παραιτείται, αρχίζει να πίνει και η κατρακύλα ξεκινά. Μέσα από το ποτό βρίσκει παρηγοριά, αισθάνεται δυνατός, χάνει τις αναστολές του, ξεχνά την αξιοπρέπειά του. Η καταπιεσμένη του σεξουαλικότητα βρίσκει διέξοδο. Όμως οι ενοχές του συνεχίζουν να τον ταλανίζουν. Έζησε μία ζωή ως αξιοπρεπής και ευυπόληπτος πολίτης, κάτι που πασχίζει να διατηρήσει και μετά την πτώση του. Άμαθος να συναναστρέφεται ανθρώπους που πασχίζουν με κάθε τρόπο για την επιβίωση, καταλήγει στη φυλακή και τελικά στο άσυλο.

Ο Φάλαντα για ακόμη μία φορά έχει σκιαγραφήσει όλες τις πτυχές του κεντρικού χαρακτήρα του. Τον τοποθετεί στη θέση του αφηγητή που εξιστορεί όλα όσα του έχουν συμβεί παραθέτοντας παράλληλα και όλες τις ενδόμυχες σκέψεις, φοβίες, επιθυμίες. Είναι ακόμη ένας αντιήρωας που επέλεξε να δημιουργήσει ο συγγραφέας. Ένας άνθρωπος αδύναμος, που αργεί όμως πολύ να αποδεχτεί την αδυναμία του. Η άρνηση βέβαια της αποδοχής σχετίζεται άμεσα με τα κοινωνικά πρότυπα μέσα στα οποία έχει μεγαλώσει, σύμφωνα με τα οποία είναι αδιανόητο ένας άντρας να είναι αδύναμος και να εξουσιάζεται από τη γυναίκα του. Αυτή η αδυναμία του χαρακτήρα του μάλιστα σχολιάζεται με ιδιαίτερη επιμέλεια στο επίμετρο του βιβλίου, το οποίο είναι ίσως από τα πλέον κατατοπιστικά. Ο Ζόμερ παλεύει με τον εαυτό του, με τις παραδοχές του, με την ίδια του την ψυχή. Οι μεταπτώσεις του είναι συνεχείς και όσο και αν αντιστέκεται η υποταγή του είναι προδιαγεγραμμένη.

Παρά το γεγονός πως το βιβλίο αυτό πραγματεύεται ένα θέμα σκληρό, δεν αισθάνθηκα πως είναι δυσάρεστο. Ο Φάλαντα έχει μία μοναδική ικανότητα να δημιουργεί μία ιστορία που ρέει, παρά το γεγονός πως δεν αφηγείται την ιστορία του ευθύγραμμα, αλλά την οργανώνει ανά θέματα. Αναμειγνύει την τραγικότητα της ύπαρξης του ήρωά του με κωμικά στοιχεία και τον αντιμετωπίζει με το μαύρο χιούμορ που χαρακτηρίζει τα έργα του, παραδίδοντας τελικά ένα κείμενο ευχάριστο και απολαυστικό.

Τέλος, λίγα λόγια για την έκδοση που κρατάω στα χέρια μου και μου έκανε τρομερά θετική εντύπωση. Πρόκειται για ένα βιβλίο ιδιαίτερα επιμελημένο, με ωραία ποιότητα χαρτιού και αισθητική που συνάδει με το περιεχόμενο του βιβλίου. Πολύ θετική διάθεση μου δημιούργησε μάλιστα μία λεπτομέρεια, ο τίτλος είναι γραμμένος με κόκκινα γράμματα και τοποθετημένος σε ένα ασπρόμαυρο εξώφυλλο, ενώ το ίδιο κόκκινο χρησιμοποιήθηκε και για το εσώφυλλο του βιβλίου. Επίσης θεωρώ αρκετά σημαντικό να επισημάνω πως στο βιβλίο αυτό δε βρήκα λάθη (ορθογραφικά, εκφραστικά, παραλείψεις), κάτι που μου δημιούργησε μία συνολικά θετική εικόνα για τη συγκεκριμένη έκδοση. Το επισημαίνω, διότι τον τελευταίο καιρό τα βιβλία χωρίς λάθη αποτελούν τις φωτεινές εξαιρέσεις.


Ο Πότης | Χανς Φάλαντα | μετάφραση – επίμετρο Έμη Βαϊκούση | Κίχλη


Αν θέλετε να ενημερώνεστε για τις καινούργιες αναρτήσεις του blog μπορείτε να ακολουθήσετε/κάνετε like στη σελίδα Λογοτεχνία παντού στο facebook!

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Το Μάτι - Βλαντιμίρ Ναμπόκοφ

«Το Μάτι» του Βλαντιμίρ Ναμπόκοφ το δανείστηκα από το ηλεκτρονικό αναγνωστήριο της εθνικής βιβλιοθήκης Σάββατο απόγευμα. Το ξεκίνησα Σάββατο βράδυ και το ολοκλήρωσα Κυριακή απόγευμα. 152 σελίδες όλες και όλες, μαζί με την εισαγωγή και το επίμετρο. Πρόκειται όμως για ένα τεράστιο βιβλίο. Ομολογώ πως καταπιάνομαι πρώτη φορά με τον Ναμπόκοφ και σίγουρα δε θα είναι η τελευταία. Βέβαια, πριν γράψω την ανάρτηση αυτή αναρωτήθηκα αν θα έπρεπε να το κάνω. Δεν είμαι «διαβασμένη» στο κεφάλαιο Ναμπόκοφ, δεν είμαι μυημένη στο έργο του. Μήπως προσπαθώ να καταπιαστώ με κάτι πολύ πάνω από εμένα; Αποφάσισα να το δοκιμάσω. Η έκδοση του Μεταιχμίου είναι φροντισμένη και ευχάριστη (στα μεγάλα βιβλιοπωλεία φαίνεται να είναι εξαντλημένο, το βιβλιο net λέει πως κυκλοφορεί). Στην αρχή του βιβλίου υπάρχει εισαγωγή που γράφεται από τον ίδιο τον συγγραφέα, μία εισαγωγή εξαιρετικά κατατοπιστική σχετικά με τον τίτλο του μυθιστορήματος – ο ίδιος ο Ναμπόκοφ το κατατάσσει στα μυθιστορήματα – με τους ήρωες του έργ...

Σκοτεινό νερό - Νικόλα Πουλιέζε

Το Σκοτεινό νερό του Νικόλα Πουλιέζε είναι το μοναδικό βιβλίο που μόλις το τελείωσα το ξανάπιασα από την αρχή, και αυτό διότι ήθελα να δω πιο ολοκληρωμένα τον τρόπο με τον οποίο είναι δομημένο. Ένα βιβλίο που με «έχασε» με τον πρόλογό του, αλλά με «κέρδισε» ξανά, σταδιακά μέχρι το τέλος του. Όλη η υπόθεση του βιβλίου περιστρέφεται γύρω από τέσσερις ημέρες βροχής στη Νάπολη. Τέσσερις μέρες που επηρεάζουν τη ζωή και την ψυχοσύνθεση των κατοίκων της, οι οποίοι περιμένουν να συμβεί κάτι συγκλονιστικό. Δεν υπάρχει πλοκή, μην περιμένετε να βρείτε σε αυτό μία ολοκληρωμένη ιστορία. Παρ’ όλα αυτά, υπάρχει ένα ορόσημο χρονικό, η αρχή και το τέλος της βροχής. Δε μπορώ να πω με βεβαιότητα αν υπάρχει πρωταγωνιστής, ο πρόλογος υποδεικνύει ότι αυτός είναι ο Αντρεόλι Κάρλο, το ίδιο και το γεγονός πως η ιστορία του επανέρχεται ανάμεσα στις άλλες ιστορίες, όμως το βιβλίο απαρτίζεται από μία σειρά ιστοριών με διαφορετικούς ήρωες. Μοιάζει σχεδόν με συρραφή διηγημάτων που έχουν όμως μεταξύ τους κοινά στ...

Ελέφαντας - Ρέιμοντ Κάρβερ

Όταν πήγα να αγοράσω τους Αρχάριους του Κάρβερ, ο υπάλληλος του βιβλιοπωλείου και φίλος είπε πως θα πρέπει να διαβάσω οπωσδήποτε και τον Ελέφαντα .  Ολοκλήρωσα τους Αρχάριους . Ενθουσιάστηκα. Έγραψα για αυτό και τελικά παρήγγειλα και τον Ελέφαντα . Δεν έψαξα καν την περιγραφή του βιβλίου. Ήμουν σίγουρη πως θα έχει τον ίδιο αντίκτυπο μέσα μου με το προηγούμενο. Πιάνοντας στα χέρια μου ένα βιβλίο με τόσο αινιγματικό τίτλο συνήθως ξεκινάω τις εικασίες. Δε διαβάζω το οπισθόφυλλο, από φόβο μήπως μου αποκαλύψει τη σημασία του τίτλου. Η συλλογή διηγημάτων του Ρέιμοντ Κάρβερ, με τίτλο Ελέφαντας , είναι ένα από αυτά τα βιβλία. Γιατί ελέφαντας αναρωτιόμουν και όσο προχωρούσα από το ένα διήγημα στο άλλο, τόσο πιο πολύ έπειθα τον εαυτό μου πως ο ελέφαντας είναι αυτό το βαρύ συναίσθημα που πλακώνει τους ανθρώπους για όσα βιώνουν στις ιστορίες αυτές. Ο Κάρβερ βέβαια με διέψευσε πανηγυρικά, η απάντηση ήρθε στο ομώνυμο διήγημα. Άλλωστε ο ελέφαντας δεν είναι απαραίτητο να σε πλακώσει με το βάρος...