Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ένα κάποιο τέλος - Τζούλιαν Μπαρνς

Το βιβλίο του Τζούλιαν Μπαρνς "Ένα κάποιο τέλος" με περίμενε χρόνια στη βιβλιοθήκη. Μάλιστα κάποια στιγμή το είχα πάρει μαζί μου για να το διαβάσω στην παραλία, αλλά δεν το άνοιξα ποτέ. Οπότε έμεινε αδιάβαστο παρόλο που νότισε ελαφρώς, μάλλον από τη βρεγμένη πετσέτα. Το ξεκίνησα το προηγούμενο Σάββατο και το ολοκλήρωσα αυτό. Είναι υπόθεση ενός σαββατοκύριακου το πολύ. Μέσα στη βδομάδα δε διάβασα, παρά μόνο περιμένοντας τη σειρά μου στο ταχυδρομείο.


Ο Τζούλιαν Μπαρνς με γοήτευσε από την πρώτη σελίδα. Έχει ένα πολύ ζεστό, εξομολογητικό, χαμηλόφωνο τόνο. Τον τόνο του ανθρώπου που είναι συνειδητοποιημένος και ώριμος. Αποπνέει ζεστασιά, αυτή τη ζεστασιά που ακτινοβολούν οι άνθρωποι όταν θυμούνται το παρελθόν τους δείχνοντάς του κατανόηση.

Η ιστορία ξεκινά με τέσσερις φίλους από το σχολείο, όμως τελικά επικεντρώνεται στους δύο. Ο κεντρικός ήρωας, ο Άντονι ή αλλιώς Τόνι, μετά από μία αναπάντεχη απώλεια, βρίσκεται δικαιούχος μίας περίεργης κληρονομιάς. Όμως για να καταφέρει να την πάρει θα αντιμετωπίσει εμπόδια, τα εμπόδια του παρελθόντος του. Σταδιακά θα συνειδητοποιήσει πως η αποφασιστικότητά του να πάρει στα χέρια του όσα του είχαν κληροδοτήσει έχει πλέον μεταμορφωθεί σε κάτι ευρύτερο, κάτι που αφορούσε ολόκληρη τη ζωή του, τον χρόνο και τη μνήμη.

Όλη η ιστορία του βιβλίου περιστρέφεται γύρω από το θέμα του χρόνου και των προεκτάσεών του, όπως υποδεικνύει άλλωστε και το εξώφυλλό του. Ο Μπαρνς χτίζει αριστοτεχνικά την ιστορία του γύρω από το χρόνο και μας κλείνει το μάτι, μας προειδοποιεί ότι όσα θα πει είναι όσα εκείνος θεωρεί πως συνέβησαν, όχι απαραιτήτως όσα συνέβησαν πραγματικά. Επαναλαμβάνει μάλιστα πως «Ιστορία είναι η βεβαιότητα που δημιουργείται στο σημείο όπου οι ατέλειες της μνήμης συναντούν τις ανεπάρκειες τις τεκμηρίωσης.» θέλοντας ίσως να τονίσει πως όλοι μας συγκρατούμε τα γεγονότα όπως τα βιώσαμε εμείς, από τη δική μας υποκειμενική σκοπιά, ή και όπως θα θέλαμε να είναι. Άλλωστε, οι αναμνήσεις με το πέρασμα των χρόνων εξασθενούν, επομένως μπορούν κάλλιστα να παραποιηθούν κιόλας. Ο ήρωας φτάνει σε διαπιστώσεις που τελικά αφορούν το σύνολο της ζωής του και τον αλλάζουν ριζικά. 

«Όμως ο χρόνος… πρώτα μας προσγειώνει και μετά μας μπερδεύει. Νομίζαμε πως ήμασταν ώριμοι, όταν ήμασταν απλώς ασφαλείς. Φανταζόμασταν ότι ήμασταν υπεύθυνα άτομα, όταν ήμασταν απλώς δειλοί. Ό,τι αποκαλούσαμε ρεαλισμό αποδείχθηκε ένας τρόπος να αποφεύγουμε τις καταστάσεις, αντί να τις αντιμετωπίζουμε. Ο χρόνος… ας μας έχει δοθεί αρκετός χρόνος, και τότε οι πιο γερά θεμελιωμένες αποφάσεις μας θα φαντάζουν σαθρές και οι βεβαιότητές μας, καπρίτσια.»

Κατανοεί ότι σε κάποιους δε δόθηκε αρκετός χρόνος, ότι υπήρξε ανώριμος, ότι ακολούθησε την πεπατημένη. Κατανοεί πως «Η ζωή δεν είναι μόνο πρόσθεση και αφαίρεση. Υπάρχει και η συσσώρευση, ο πολλαπλασιασμός των απωλειών, των αποτυχιών.».

Παρόλο που θεώρησα πως ο Μπαρνς περιπλέκει με εξαιρετικό τρόπο την ιστορία του γύρω από το ζήτημα του χρόνου, εντούτοις το βιβλίο του αισθάνθηκα πως είχε αδυναμίες. Με εξαίρεση τον κεντρικό ήρωα, όλοι οι άλλοι χαρακτήρες ήταν λίγο επιφανειακοί, κάπως θαμποί, ίσως και εξωπραγματικοί. Το τέλος του βιβλίου με άφησε κάπως αμήχανη. Ναι, ήταν ένα κάποιο τέλος, όμως δεν ήταν ένα ικανοποιητικό τέλος. Να σημειώσω ότι δεν εννοώ πως περίμενα κάτι ευχάριστο ή λυτρωτικό, όμως περίμενα κάτι που θα είναι έστω λογικοφανές!

Δε θα πω περισσότερα για να μην το προδώσω. Αναρωτιέστε ίσως αν αξίζει να διαβαστεί το συγκεκριμένο βιβλίο. Ναι, αξίζει. Είναι ευχάριστο, γρήγορο και πραγματεύεται θέματα που μας αγγίζουν σχεδόν όλους. Έπιασα πολλές φορές τον εαυτό μου να κουνάω το κεφάλι μου συμφωνώντας, διακρίνοντας κάπου εκεί μέσα εμένα.


Τζούλιαν Μπαρνς | Ένα κάποιο τέλος | μετάφραση Θωμάς Σκάσσης | Μεταίχμιο


Αν θέλετε να ενημερώνεστε για τις καινούργιες αναρτήσεις του blog μπορείτε να ακολουθήσετε/κάνετε like στη σελίδα Λογοτεχνία παντού στο facebook!

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ο φάρος - Άλισον Μουρ

Ο Φάρος , η νουβέλα τ ης Άλισον Μουρ, διαβάζεται γρήγορα, χωρίς να σε κουράζει, χωρίς να σε κάνει να σκέφτεσαι που το πάει, χωρίς να θες να προσπεράσεις κομμάτια. Είναι τόσο όσο, και αυτό κατά τη γνώμη μου είναι τεράστιο προτέρημα για ένα λογοτεχνικό κείμενο.   Ο πρωταγωνιστής, ο κύριος Φουθ, έχει μόλις χωρίσει από τη σύζυγό του και αποφασίζει να κάνει ξανά το ταξίδι που είχε κάνει με τους γονείς του, πριν η μητέρα του τους εγκαταλείψει, αυτόν και τον πατέρα του. Πρόκειται για έναν χαρακτήρα ήπιο, άχρωμο, που κανείς δε θυμάται και μάλλον δε θα λείψει και σε κανέναν. Ένα χαρακτήρα που γνωρίζουμε μέσα από την άποψη και τις αντιδράσεις των άλλων, μιας και ο ίδιος φαντάζει ανίσχυρος, σα μια ευθεία γραμμή. Έχοντας διανύσει ήδη την τέταρτη δεκαετία της ζωής του, παλεύει ακόμη με τις αναμνήσεις του φευγιού της μάνας του, με την χαμένη του αυτοεκτίμηση, με τις εμμονές και τις φοβίες του. Άλλωστε τελειώνει ποτέ η πάλη αυτή; Σε δεύτερο πλάνο η Έστερ, εξίσου μόνη, εξίσου κακοποιημένη, άπιστη και

Βροχή - Ουίλλιαμ Σόμερσετ Μωμ

Η νουβέλα του Μωμ, «Βροχή», είναι υπόθεση ενός απογεύματος. Εκατό μικρές, αλλά απολαυστικές σελίδες, που θα σας κάνουν παρέα μαζί με τον καφέ σας, διότι τόσο θα χρειαστείτε για να το διαβάσετε. Θα ανασηκώσετε το φρύδι τακτικά και θα γελάσετε επίσης. Μοναδική προϋπόθεση, η απουσία θρησκευτικού φανατισμού. Η ιστορία έχει ως εξής, δύο ζευγάρια – ένας γιατρός, ένας ιεραπόστολος και οι σύζυγοί τους – ταξιδεύουν με πλοίο και προορισμό την Άπια, στα νησιά Σαμόα στον Νότιο Ειρηνικό. Αναγκάζονται να διακόψουν τα ταξίδι τους, καθώς υπάρχει υποψία επιδημίας ιλαράς, οπότε και παραμένουν στο Πάγκο-Πάγκο. Στο ίδιο πλοίο ταξίδευε μαζί τους και η Σέηντι, μία πόρνη, που αγαπά το γραμμόφωνο και τη συναναστροφή με ναύτες, και βρίσκει δωμάτιο στο ίδιο κατάλυμα με εκείνους. Ο ιεραπόστολος και η Σέηντι έρχονται σε ευθεία ρήξη, ενώ ο γιατρός παίζει το ρόλο του μεσολαβητή. Η κατάσταση γρήγορα εκρήγνυται και το τέλος επιβεβαιώνει τις υποψίες του αναγνώστη με τρόπο όμως ανατρεπτικό. Ο Μωμ αναπτύσσει τη νουβ

Kafka on the Shore - Haruki Murakami

Υπόθεση Kafka on the Shore ή αλλιώς Ο Κάφκα στην ακτή είναι ο τίτλος του βιβλίου που περιστρέφεται γύρω από την ιστορία ενός 16χρονου αγοριού, του Κάφκα Ταμούρα, που το σκάει από το σπίτι του ψάχνοντας να βρει τη μητέρα και την αδερφή του. Στο βιβλίο εμφανίζονται και άλλοι ήρωες, όπως ο Νακάτα, ένας ηλικιωμένος κύριος που μιλά με τις γάτες, ο Χοσίνο, ένας νέος έτοιμος να ακολουθήσει την περιπέτεια, το αγόρι με το όνομα Κοράκι, ο Οσίμα, βιβλιοθηκάριος και πάντα βοηθός στα δύσκολα και πολλοί άλλοι. Όλοι συνεπικουρούν στο ταξίδι ενηλικίωσης του Κάφκα, στην προσπάθειά του να ξεφύγει από το πεπρωμένο του, να ανακαλύψει τον εαυτό του και να ακολουθήσει μία νέα πορεία. Διάρθρωση Ο Μουρακάμι επιλέγει να χτίσει το βιβλίο του ξεκινώντας από 4 διαφορετικές ιστορίες που με το πέρασμα των σελίδων πλησιάζουν όλο και περισσότερο μεταξύ τους, γίνονται δύο και εν τέλει μία. Σε κάθε κεφάλαιο αφηγείται μία ιστορία που καλύπτει διαφορετικές χρονικές περιόδους, τόσο του παρελθόντος όσο και του