Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Αρχάριοι - Ρέιμοντ Κάρβερ

Για τον Κάρβερ έχει γίνει πολύς λόγος τώρα τελευταία. 

Στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης εμφανίζονται μπροστά μου συνεχώς φωτογραφίες με βιβλία του. Παρόλα αυτά, όταν άνοιξα τη σελίδα γνωστού βιβλιοπωλείου για να βρω το επόμενο βιβλίο που θα διαβάσω δεν έψαχνα κάποιο συγκεκριμένο. Έπεσε το μάτι μου σε μία μεγάλη έκπτωση, όμως και η περιγραφή του βιβλίου έμοιαζε ενδιαφέρουσα. Έχω και μεγάλη αγάπη στα διηγήματα, οπότε πήγα στο βιβλιοπωλείο και το πήρα.

Στο οπισθόφυλλο αναφέρεται πως ο Κάρβερ είναι «ο φυσικός διάδοχος του πραγματικού μέντορά του, του Άντον Τσέχοφ». Κάπως μεγαλεπήβολο ακούγεται όλο αυτό, σκέφτηκα. Ανοίγω το βιβλίο. Στο εσώφυλλο διαβάζω λόγια του Κάρβερ «Όταν γράφω ένα διήγημα κι υπάρχει κάποιος που συντονίζεται μ’ αυτό κατά κάποιον τρόπο, τότε είμαι ευτυχισμένος. Τι άλλο να θελήσω; Είναι σημαντικό να κάνω αυτή τη δουλειά, γιατί κάποιος τη χρειάζεται. Είναι σημαντικό να θυμόμαστε πως είμαστε άνθρωποι.». Τον έχω συμπαθήσει ήδη.





Το βιβλίο αποτελείται από 17 διηγήματα, ένα από τα οποία φέρει τον τίτλο της συλλογής, και 330 σελίδες συνολικά. Το διάβασα σε 3 μέρες, με πολύ χαλαρούς ρυθμούς, αφήνοντας χρόνο και χώρο μεταξύ των διηγημάτων. Όλα τα διηγήματά του περιστρέφονται γύρω από έναν θεματικό άξονα, την αγάπη. Η αγάπη σε όλες της τις διαστάσεις, ο έρωτας που πολλές φορές καταλήγει στον θάνατο με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, η απιστία, ο αλκοολισμός, το ψάρεμα, το κυνήγι και ο χορός, ως έκφραση αγάπης, είναι κάποια από τα μοτίβα που επαναλαμβάνονται.

Ο Κάρβερ έχει καταφέρει μέσα στα διηγήματα του να μεταφέρει φέτες πραγματικής ζωής, είναι σα να κόβει κομμάτια από την καθημερινότητα των ηρώων του και να μας τα περιγράφει, χωρίς φιοριτούρες και λυρισμούς. Απλά, καθημερινά, χωρίς εξάρσεις, πολλές φορές χωρίς εξήγηση. Διότι πολλές φορές οι ήρωές του αδυνατούν να κατανοήσουν τι τους συμβαίνει ή η συνειδητοποίηση έρχεται άκαιρα και απροσδόκητα μετά από κάποιο, φαινομενικά, ασήμαντο γεγονός. Άνθρωποι που παλεύουν με τον αλκοολισμό, τα συναισθήματά τους και τα πάθη τους, που παραμένουν όμως πάντοτε οικείοι και μοιάζουν αληθινοί. Το δίπολο έρωτας – θάνατος εμφανίζεται τακτικά. Το ερωτικό κυνήγι καταλήγει σε θάνατο, ο θάνατος περιέχει μία μορφή σεξουαλικότητας, η ερωτική απόρριψη οδηγεί σε δολοφονία. Έρωτας και θάνατος αλληλο-συμπλέκονται δημιουργώντας μία αμφίδρομη σχέση, αφού ο έρωτας είναι επίσης αυτός που αποτρέπει το θάνατο.

Όσο προχωρά ο αναγνώστης τις σελίδες ανακαλύπτει διαφορετικές εκφάνσεις της αγάπης. Άλλοτε πρόκειται για την αγάπη μεταξύ δύο συντρόφων άλλοτε για την αγάπη μεταξύ γονιών και παιδιών άλλοτε για την αγάπη μεταξύ φίλων. Αγάπες σύντομες, αγάπες μιας ολόκληρης ζωής, αγάπες που μετατράπηκαν σε μίσος, αγάπες που σε εγκλωβίζουν και σε πνίγουν. Παρηγοριά και στήριγμα σε όλα αυτά είναι το αλκοόλ, το φαγητό, οι Άλλοι, ο χορός, το ψάρεμα, το κυνήγι.

Η αίσθηση που μου άφησε το βιβλίο αυτό ήταν μάλλον γλυκόπικρη, όπως και οι ζωές των ηρώων. Ίσως από όσα έχω ήδη αναφέρει, να θεωρηθεί πως πρόκειται για ένα βιβλίο θλιβερό, όμως κάτι τέτοιο δεν ισχύει. Πρόκειται για ένα βιβλίο που περιγράφει τη ζωή μας με αξιοθαύμαστη κατανόηση και συμπόνια. Περιγράφει τις χαρές αλλά και τις ήττες, την απελπισία και την ελπίδα. Ενδεχομένως να μην έχει άδικο ο Κάρβερ, ίσως να είμαστε όλοι αρχάριοι στην αγάπη «“Τι ξέρει στ’ αλήθεια ο καθένας από μας για την αγάπη;” είπε ο Χέρμπ, “θέλω να πω, εγώ εννοώ αυτό που έχω να πω και να με συμπαθάτε που το λέω. Εμένα μου φαίνεται πως είμαστε όλοι αρχάριοι στην αγάπη.”».

 

Ρέιμοντ Κάρβερ | Αρχάριοι | μετάφραση: Γιάννης Τζώρτζης | εκδόσεις Μεταίχμιο


Αν θέλετε να ενημερώνεστε για τις καινούργιες αναρτήσεις του blog μπορείτε να ακολουθήσετε/κάνετε like στη σελίδα Λογοτεχνία παντού στο facebook!

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ο φάρος - Άλισον Μουρ

Ο Φάρος , η νουβέλα τ ης Άλισον Μουρ, διαβάζεται γρήγορα, χωρίς να σε κουράζει, χωρίς να σε κάνει να σκέφτεσαι που το πάει, χωρίς να θες να προσπεράσεις κομμάτια. Είναι τόσο όσο, και αυτό κατά τη γνώμη μου είναι τεράστιο προτέρημα για ένα λογοτεχνικό κείμενο.   Ο πρωταγωνιστής, ο κύριος Φουθ, έχει μόλις χωρίσει από τη σύζυγό του και αποφασίζει να κάνει ξανά το ταξίδι που είχε κάνει με τους γονείς του, πριν η μητέρα του τους εγκαταλείψει, αυτόν και τον πατέρα του. Πρόκειται για έναν χαρακτήρα ήπιο, άχρωμο, που κανείς δε θυμάται και μάλλον δε θα λείψει και σε κανέναν. Ένα χαρακτήρα που γνωρίζουμε μέσα από την άποψη και τις αντιδράσεις των άλλων, μιας και ο ίδιος φαντάζει ανίσχυρος, σα μια ευθεία γραμμή. Έχοντας διανύσει ήδη την τέταρτη δεκαετία της ζωής του, παλεύει ακόμη με τις αναμνήσεις του φευγιού της μάνας του, με την χαμένη του αυτοεκτίμηση, με τις εμμονές και τις φοβίες του. Άλλωστε τελειώνει ποτέ η πάλη αυτή; Σε δεύτερο πλάνο η Έστερ, εξίσου μόνη, εξίσου κακοποιημένη, άπιστη και

Βροχή - Ουίλλιαμ Σόμερσετ Μωμ

Η νουβέλα του Μωμ, «Βροχή», είναι υπόθεση ενός απογεύματος. Εκατό μικρές, αλλά απολαυστικές σελίδες, που θα σας κάνουν παρέα μαζί με τον καφέ σας, διότι τόσο θα χρειαστείτε για να το διαβάσετε. Θα ανασηκώσετε το φρύδι τακτικά και θα γελάσετε επίσης. Μοναδική προϋπόθεση, η απουσία θρησκευτικού φανατισμού. Η ιστορία έχει ως εξής, δύο ζευγάρια – ένας γιατρός, ένας ιεραπόστολος και οι σύζυγοί τους – ταξιδεύουν με πλοίο και προορισμό την Άπια, στα νησιά Σαμόα στον Νότιο Ειρηνικό. Αναγκάζονται να διακόψουν τα ταξίδι τους, καθώς υπάρχει υποψία επιδημίας ιλαράς, οπότε και παραμένουν στο Πάγκο-Πάγκο. Στο ίδιο πλοίο ταξίδευε μαζί τους και η Σέηντι, μία πόρνη, που αγαπά το γραμμόφωνο και τη συναναστροφή με ναύτες, και βρίσκει δωμάτιο στο ίδιο κατάλυμα με εκείνους. Ο ιεραπόστολος και η Σέηντι έρχονται σε ευθεία ρήξη, ενώ ο γιατρός παίζει το ρόλο του μεσολαβητή. Η κατάσταση γρήγορα εκρήγνυται και το τέλος επιβεβαιώνει τις υποψίες του αναγνώστη με τρόπο όμως ανατρεπτικό. Ο Μωμ αναπτύσσει τη νουβ

Kafka on the Shore - Haruki Murakami

Υπόθεση Kafka on the Shore ή αλλιώς Ο Κάφκα στην ακτή είναι ο τίτλος του βιβλίου που περιστρέφεται γύρω από την ιστορία ενός 16χρονου αγοριού, του Κάφκα Ταμούρα, που το σκάει από το σπίτι του ψάχνοντας να βρει τη μητέρα και την αδερφή του. Στο βιβλίο εμφανίζονται και άλλοι ήρωες, όπως ο Νακάτα, ένας ηλικιωμένος κύριος που μιλά με τις γάτες, ο Χοσίνο, ένας νέος έτοιμος να ακολουθήσει την περιπέτεια, το αγόρι με το όνομα Κοράκι, ο Οσίμα, βιβλιοθηκάριος και πάντα βοηθός στα δύσκολα και πολλοί άλλοι. Όλοι συνεπικουρούν στο ταξίδι ενηλικίωσης του Κάφκα, στην προσπάθειά του να ξεφύγει από το πεπρωμένο του, να ανακαλύψει τον εαυτό του και να ακολουθήσει μία νέα πορεία. Διάρθρωση Ο Μουρακάμι επιλέγει να χτίσει το βιβλίο του ξεκινώντας από 4 διαφορετικές ιστορίες που με το πέρασμα των σελίδων πλησιάζουν όλο και περισσότερο μεταξύ τους, γίνονται δύο και εν τέλει μία. Σε κάθε κεφάλαιο αφηγείται μία ιστορία που καλύπτει διαφορετικές χρονικές περιόδους, τόσο του παρελθόντος όσο και του