Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Αρχάριοι - Ρέιμοντ Κάρβερ

Για τον Κάρβερ έχει γίνει πολύς λόγος τώρα τελευταία. 

Στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης εμφανίζονται μπροστά μου συνεχώς φωτογραφίες με βιβλία του. Παρόλα αυτά, όταν άνοιξα τη σελίδα γνωστού βιβλιοπωλείου για να βρω το επόμενο βιβλίο που θα διαβάσω δεν έψαχνα κάποιο συγκεκριμένο. Έπεσε το μάτι μου σε μία μεγάλη έκπτωση, όμως και η περιγραφή του βιβλίου έμοιαζε ενδιαφέρουσα. Έχω και μεγάλη αγάπη στα διηγήματα, οπότε πήγα στο βιβλιοπωλείο και το πήρα.

Στο οπισθόφυλλο αναφέρεται πως ο Κάρβερ είναι «ο φυσικός διάδοχος του πραγματικού μέντορά του, του Άντον Τσέχοφ». Κάπως μεγαλεπήβολο ακούγεται όλο αυτό, σκέφτηκα. Ανοίγω το βιβλίο. Στο εσώφυλλο διαβάζω λόγια του Κάρβερ «Όταν γράφω ένα διήγημα κι υπάρχει κάποιος που συντονίζεται μ’ αυτό κατά κάποιον τρόπο, τότε είμαι ευτυχισμένος. Τι άλλο να θελήσω; Είναι σημαντικό να κάνω αυτή τη δουλειά, γιατί κάποιος τη χρειάζεται. Είναι σημαντικό να θυμόμαστε πως είμαστε άνθρωποι.». Τον έχω συμπαθήσει ήδη.





Το βιβλίο αποτελείται από 17 διηγήματα, ένα από τα οποία φέρει τον τίτλο της συλλογής, και 330 σελίδες συνολικά. Το διάβασα σε 3 μέρες, με πολύ χαλαρούς ρυθμούς, αφήνοντας χρόνο και χώρο μεταξύ των διηγημάτων. Όλα τα διηγήματά του περιστρέφονται γύρω από έναν θεματικό άξονα, την αγάπη. Η αγάπη σε όλες της τις διαστάσεις, ο έρωτας που πολλές φορές καταλήγει στον θάνατο με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, η απιστία, ο αλκοολισμός, το ψάρεμα, το κυνήγι και ο χορός, ως έκφραση αγάπης, είναι κάποια από τα μοτίβα που επαναλαμβάνονται.

Ο Κάρβερ έχει καταφέρει μέσα στα διηγήματα του να μεταφέρει φέτες πραγματικής ζωής, είναι σα να κόβει κομμάτια από την καθημερινότητα των ηρώων του και να μας τα περιγράφει, χωρίς φιοριτούρες και λυρισμούς. Απλά, καθημερινά, χωρίς εξάρσεις, πολλές φορές χωρίς εξήγηση. Διότι πολλές φορές οι ήρωές του αδυνατούν να κατανοήσουν τι τους συμβαίνει ή η συνειδητοποίηση έρχεται άκαιρα και απροσδόκητα μετά από κάποιο, φαινομενικά, ασήμαντο γεγονός. Άνθρωποι που παλεύουν με τον αλκοολισμό, τα συναισθήματά τους και τα πάθη τους, που παραμένουν όμως πάντοτε οικείοι και μοιάζουν αληθινοί. Το δίπολο έρωτας – θάνατος εμφανίζεται τακτικά. Το ερωτικό κυνήγι καταλήγει σε θάνατο, ο θάνατος περιέχει μία μορφή σεξουαλικότητας, η ερωτική απόρριψη οδηγεί σε δολοφονία. Έρωτας και θάνατος αλληλο-συμπλέκονται δημιουργώντας μία αμφίδρομη σχέση, αφού ο έρωτας είναι επίσης αυτός που αποτρέπει το θάνατο.

Όσο προχωρά ο αναγνώστης τις σελίδες ανακαλύπτει διαφορετικές εκφάνσεις της αγάπης. Άλλοτε πρόκειται για την αγάπη μεταξύ δύο συντρόφων άλλοτε για την αγάπη μεταξύ γονιών και παιδιών άλλοτε για την αγάπη μεταξύ φίλων. Αγάπες σύντομες, αγάπες μιας ολόκληρης ζωής, αγάπες που μετατράπηκαν σε μίσος, αγάπες που σε εγκλωβίζουν και σε πνίγουν. Παρηγοριά και στήριγμα σε όλα αυτά είναι το αλκοόλ, το φαγητό, οι Άλλοι, ο χορός, το ψάρεμα, το κυνήγι.

Η αίσθηση που μου άφησε το βιβλίο αυτό ήταν μάλλον γλυκόπικρη, όπως και οι ζωές των ηρώων. Ίσως από όσα έχω ήδη αναφέρει, να θεωρηθεί πως πρόκειται για ένα βιβλίο θλιβερό, όμως κάτι τέτοιο δεν ισχύει. Πρόκειται για ένα βιβλίο που περιγράφει τη ζωή μας με αξιοθαύμαστη κατανόηση και συμπόνια. Περιγράφει τις χαρές αλλά και τις ήττες, την απελπισία και την ελπίδα. Ενδεχομένως να μην έχει άδικο ο Κάρβερ, ίσως να είμαστε όλοι αρχάριοι στην αγάπη «“Τι ξέρει στ’ αλήθεια ο καθένας από μας για την αγάπη;” είπε ο Χέρμπ, “θέλω να πω, εγώ εννοώ αυτό που έχω να πω και να με συμπαθάτε που το λέω. Εμένα μου φαίνεται πως είμαστε όλοι αρχάριοι στην αγάπη.”».

 

Ρέιμοντ Κάρβερ | Αρχάριοι | μετάφραση: Γιάννης Τζώρτζης | εκδόσεις Μεταίχμιο


Αν θέλετε να ενημερώνεστε για τις καινούργιες αναρτήσεις του blog μπορείτε να ακολουθήσετε/κάνετε like στη σελίδα Λογοτεχνία παντού στο facebook!

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τελικά πόσο γρήγορα μπορούμε να διαβάσουμε;

Τελικά πόσο γρήγορα μπορούμε να διαβάσουμε; Πόσες φορές έχουμε αναρωτηθεί πώς είναι δυνατόν κάποιοι να διαβάζουν τόσα βιβλία; Πόσες φορές έχουμε ρωτήσει φίλους βιβλιόφιλους  «Μα καλά πόσο γρήγορα διαβάζεις;». Μήπως εγώ διαβάζω αργά; Μήπως θα μπορούσα να διαβάζω πιο γρήγορα; Τις τελευταίες μέρες παρακολουθώ ένα διαδικτυακό σεμινάριο με θέμα Learning how to learn . Μία από τις πολλές παραμέτρους που θίγει είναι αυτή της ταχύτητας ανάγνωσης. Όλο αυτό οδήγησε βεβαίως σε δαιδαλώδεις αναζητήσεις. Άρθρα, μελέτες και πολλές διαφορετικές προσωπικές απόψεις που συνέθεσαν μία πολυδιάστατη απάντηση. Αρχικά είναι σημαντικό να κατανοήσει κανείς τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί το μάτι. Θα προσπαθήσω να πω με απλά λόγια όσα κατάλαβα. Σύμφωνα με όσα διάβασα λοιπόν, το μάτι προκειμένου να διαβάσει, θα πρέπει να σταματήσει σε ένα μέρος του κειμένου, είναι σαν να κάνει μικρά άλματα από συλλαβή σε συλλαβή, από λέξη σε λέξη και ένα μεγάλο άλμα όταν αλλάζει σειρά. Αφού το μάτι κάνει κάμποσα μικρ...

Ο φάρος - Άλισον Μουρ

Ο Φάρος , η νουβέλα τ ης Άλισον Μουρ, διαβάζεται γρήγορα, χωρίς να σε κουράζει, χωρίς να σε κάνει να σκέφτεσαι που το πάει, χωρίς να θες να προσπεράσεις κομμάτια. Είναι τόσο όσο, και αυτό κατά τη γνώμη μου είναι τεράστιο προτέρημα για ένα λογοτεχνικό κείμενο.   Ο πρωταγωνιστής, ο κύριος Φουθ, έχει μόλις χωρίσει από τη σύζυγό του και αποφασίζει να κάνει ξανά το ταξίδι που είχε κάνει με τους γονείς του, πριν η μητέρα του τους εγκαταλείψει, αυτόν και τον πατέρα του. Πρόκειται για έναν χαρακτήρα ήπιο, άχρωμο, που κανείς δε θυμάται και μάλλον δε θα λείψει και σε κανέναν. Ένα χαρακτήρα που γνωρίζουμε μέσα από την άποψη και τις αντιδράσεις των άλλων, μιας και ο ίδιος φαντάζει ανίσχυρος, σα μια ευθεία γραμμή. Έχοντας διανύσει ήδη την τέταρτη δεκαετία της ζωής του, παλεύει ακόμη με τις αναμνήσεις του φευγιού της μάνας του, με την χαμένη του αυτοεκτίμηση, με τις εμμονές και τις φοβίες του. Άλλωστε τελειώνει ποτέ η πάλη αυτή; Σε δεύτερο πλάνο η Έστερ, εξίσου μόνη, εξίσου κακοποιημένη, άπιστη...

Το Μάτι - Βλαντιμίρ Ναμπόκοφ

«Το Μάτι» του Βλαντιμίρ Ναμπόκοφ το δανείστηκα από το ηλεκτρονικό αναγνωστήριο της εθνικής βιβλιοθήκης Σάββατο απόγευμα. Το ξεκίνησα Σάββατο βράδυ και το ολοκλήρωσα Κυριακή απόγευμα. 152 σελίδες όλες και όλες, μαζί με την εισαγωγή και το επίμετρο. Πρόκειται όμως για ένα τεράστιο βιβλίο. Ομολογώ πως καταπιάνομαι πρώτη φορά με τον Ναμπόκοφ και σίγουρα δε θα είναι η τελευταία. Βέβαια, πριν γράψω την ανάρτηση αυτή αναρωτήθηκα αν θα έπρεπε να το κάνω. Δεν είμαι «διαβασμένη» στο κεφάλαιο Ναμπόκοφ, δεν είμαι μυημένη στο έργο του. Μήπως προσπαθώ να καταπιαστώ με κάτι πολύ πάνω από εμένα; Αποφάσισα να το δοκιμάσω. Η έκδοση του Μεταιχμίου είναι φροντισμένη και ευχάριστη (στα μεγάλα βιβλιοπωλεία φαίνεται να είναι εξαντλημένο, το βιβλιο net λέει πως κυκλοφορεί). Στην αρχή του βιβλίου υπάρχει εισαγωγή που γράφεται από τον ίδιο τον συγγραφέα, μία εισαγωγή εξαιρετικά κατατοπιστική σχετικά με τον τίτλο του μυθιστορήματος – ο ίδιος ο Ναμπόκοφ το κατατάσσει στα μυθιστορήματα – με τους ήρωες του έργ...