Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η δίκη - Φραντς Κάφκα

Ήταν καλοκαίρι όταν αποφάσισα να διαβάσω τη Δίκη του Κάφκα. Με θυμάμαι να κάθομαι το πρωί στο δροσερό μπαλκόνι και να διαβάζω. Δεν ξέρω τι άλλο μπορεί να ζητήσει κανείς για τα πρωινά του καλοκαιριού.

Ο κύριος Κ. με ιντρίγκαρε με τη μία. Όλα όσα του συμβαίνουν σου περνά από το μυαλό πως είναι ένα όνειρο. Μετά όμως το ξανασκέφτεσαι και συνειδητοποιήσεις πως ο Κάφκα δε θα έδινε ένα – τουλάχιστον όχι τέτοιο – τέλος.


Για λίγο μπήκα στη διαδικασία να προσπαθήσω να ερμηνεύσω το βιβλίο. Άρχισα μάλιστα να ψάχνω για πιθανές ερμηνείες στο διαδίκτυο. Κάπως έτσι συνειδητοποίησα όμως πως το βιβλίο θα έχανε την ομορφιά του. Ίσως ο Κάφκα να μην εννοούσε τίποτα παραπέρα από αυτό που είπε. Ίσως να είναι σημαντικό καθένας από εμάς να κρατήσει το κομμάτι εκείνο που τον έκανε να σκεφτεί παραπέρα. Άλλωστε η πολυσημία δεν είναι ένα από τα θεμελιώδη συστατικά της τέχνης; Ε, λοιπόν ο Κάφκα ήρθε να το επιβεβαιώσει με τον καλύτερο τρόπο.

Ξεκινώντας τη Δίκη μπαίνεις σε ένα κλίμα σκοτεινό, σχεδόν παρανοϊκό. Η ατμόσφαιρα του βιβλίου είναι αντίστοιχη με αυτή της Μεταμόρφωσης, ζοφερή, εφιαλτική, μη λογική. Οι εικόνες που δημιουργεί αντιβαίνουν στην πραγματικότητα. Ο πρωταγωνιστής φαντάζει μόνος και αβοήθητος, ο μοναδικός λογικός άνθρωπος ανάμεσα σε πλήθος παραλόγων. Ή μήπως τελικά πρόκειται για το αντίθετο; Η δύναμη της μάζας μοιάζει συντριπτική. Σταδιακά αρχίζει να θεωρεί πως όλα όσα πριν φάνταζαν παράλογα είναι λογικά. Μπαίνει στο παράλογο και προσαρμόζεται, παρά το γεγονός πως συνεχίζει ανά διαστήματα να ασφυκτιά. Μήπως και εμείς αυτό δεν κάνουμε τους τελευταίους δύο μήνες;

Λίγο μετά τη μέση του βιβλίου διαβάζοντας όσα αναφέρει ο κ. Κ. συνειδητοποιώ πως υπάρχει η πραγματική αθώωση και η φαινομενική. Στην πρώτη περίπτωση ο φάκελος της δικογραφίας του κατηγορουμένου εξαφανίζεται εντελώς και καταστρέφεται, ενώ στη δεύτερη απλώς προστίθεται σε αυτόν η βεβαίωση της απόφασης και το σκεπτικό, αλλά ο φάκελος εξακολουθεί να υπάρχει και να πηγαίνει από δικαστή σε δικαστή, αφού το δικαστήριο δεν ξεχνά ποτέ. Μάλιστα ο κατηγορούμενος μπορεί να συλληφθεί στο μέλλον στην περίπτωση που το δικαστήριο αποφασίσει πως η κατηγορία συνεχίσει να υπάρχει. Η πρώτη περίπτωση είναι η πιο σπάνια. Η δεύτερη αρκετά συχνή.

Αναλογίζομαι πόσες φορές έχουμε υπάρξει οι ίδιοι το δικαστήριο. Πόσες φορές κατορθώσαμε να φτάσουμε στην πραγματική αθώωση και πόσες φορές, ενώ δηλώσαμε πως συγχωρούμε κάποιον, μέσα μας συνεχίσαμε να τον δικάζουμε. Οι σκέψεις συνεχίζουν να πηγαινοέρχονται μέσα μας και εμείς να κατηγορούμε τον Άλλο.

Η Δίκη του Κάφκα δεν είναι το βιβλίο που θα προσφέρει στον αναγνώστη μία ωραία ιστορία για να περάσει την ώρα του. Αντιθέτως είναι το βιβλίο που θα τον κάνει να ανακαθίσει και να διαβάσει προσεκτικά. Δε θα δώσει ικανοποιητική λύση ούτε θα σε οδηγήσει στην κάθαρση. Όμως είναι ένα βιβλίο που θα θυμάται κανείς για καιρό. Ένα βιβλίο που αξίζει να διαβαστεί και δεύτερη και τρίτη φορά.



Η δίκη | Φραντς Κάφκα | μετάφραση Γιώτα Λαγουδάκου | Μίνωας


Αν θέλετε να ενημερώνεστε για τις καινούργιες αναρτήσεις του blog μπορείτε να ακολουθήσετε/κάνετε like στη σελίδα Λογοτεχνία παντού στο facebook!


Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ο φάρος - Άλισον Μουρ

Ο Φάρος , η νουβέλα τ ης Άλισον Μουρ, διαβάζεται γρήγορα, χωρίς να σε κουράζει, χωρίς να σε κάνει να σκέφτεσαι που το πάει, χωρίς να θες να προσπεράσεις κομμάτια. Είναι τόσο όσο, και αυτό κατά τη γνώμη μου είναι τεράστιο προτέρημα για ένα λογοτεχνικό κείμενο.   Ο πρωταγωνιστής, ο κύριος Φουθ, έχει μόλις χωρίσει από τη σύζυγό του και αποφασίζει να κάνει ξανά το ταξίδι που είχε κάνει με τους γονείς του, πριν η μητέρα του τους εγκαταλείψει, αυτόν και τον πατέρα του. Πρόκειται για έναν χαρακτήρα ήπιο, άχρωμο, που κανείς δε θυμάται και μάλλον δε θα λείψει και σε κανέναν. Ένα χαρακτήρα που γνωρίζουμε μέσα από την άποψη και τις αντιδράσεις των άλλων, μιας και ο ίδιος φαντάζει ανίσχυρος, σα μια ευθεία γραμμή. Έχοντας διανύσει ήδη την τέταρτη δεκαετία της ζωής του, παλεύει ακόμη με τις αναμνήσεις του φευγιού της μάνας του, με την χαμένη του αυτοεκτίμηση, με τις εμμονές και τις φοβίες του. Άλλωστε τελειώνει ποτέ η πάλη αυτή; Σε δεύτερο πλάνο η Έστερ, εξίσου μόνη, εξίσου κακοποιημένη, άπιστη και

Βροχή - Ουίλλιαμ Σόμερσετ Μωμ

Η νουβέλα του Μωμ, «Βροχή», είναι υπόθεση ενός απογεύματος. Εκατό μικρές, αλλά απολαυστικές σελίδες, που θα σας κάνουν παρέα μαζί με τον καφέ σας, διότι τόσο θα χρειαστείτε για να το διαβάσετε. Θα ανασηκώσετε το φρύδι τακτικά και θα γελάσετε επίσης. Μοναδική προϋπόθεση, η απουσία θρησκευτικού φανατισμού. Η ιστορία έχει ως εξής, δύο ζευγάρια – ένας γιατρός, ένας ιεραπόστολος και οι σύζυγοί τους – ταξιδεύουν με πλοίο και προορισμό την Άπια, στα νησιά Σαμόα στον Νότιο Ειρηνικό. Αναγκάζονται να διακόψουν τα ταξίδι τους, καθώς υπάρχει υποψία επιδημίας ιλαράς, οπότε και παραμένουν στο Πάγκο-Πάγκο. Στο ίδιο πλοίο ταξίδευε μαζί τους και η Σέηντι, μία πόρνη, που αγαπά το γραμμόφωνο και τη συναναστροφή με ναύτες, και βρίσκει δωμάτιο στο ίδιο κατάλυμα με εκείνους. Ο ιεραπόστολος και η Σέηντι έρχονται σε ευθεία ρήξη, ενώ ο γιατρός παίζει το ρόλο του μεσολαβητή. Η κατάσταση γρήγορα εκρήγνυται και το τέλος επιβεβαιώνει τις υποψίες του αναγνώστη με τρόπο όμως ανατρεπτικό. Ο Μωμ αναπτύσσει τη νουβ

Kafka on the Shore - Haruki Murakami

Υπόθεση Kafka on the Shore ή αλλιώς Ο Κάφκα στην ακτή είναι ο τίτλος του βιβλίου που περιστρέφεται γύρω από την ιστορία ενός 16χρονου αγοριού, του Κάφκα Ταμούρα, που το σκάει από το σπίτι του ψάχνοντας να βρει τη μητέρα και την αδερφή του. Στο βιβλίο εμφανίζονται και άλλοι ήρωες, όπως ο Νακάτα, ένας ηλικιωμένος κύριος που μιλά με τις γάτες, ο Χοσίνο, ένας νέος έτοιμος να ακολουθήσει την περιπέτεια, το αγόρι με το όνομα Κοράκι, ο Οσίμα, βιβλιοθηκάριος και πάντα βοηθός στα δύσκολα και πολλοί άλλοι. Όλοι συνεπικουρούν στο ταξίδι ενηλικίωσης του Κάφκα, στην προσπάθειά του να ξεφύγει από το πεπρωμένο του, να ανακαλύψει τον εαυτό του και να ακολουθήσει μία νέα πορεία. Διάρθρωση Ο Μουρακάμι επιλέγει να χτίσει το βιβλίο του ξεκινώντας από 4 διαφορετικές ιστορίες που με το πέρασμα των σελίδων πλησιάζουν όλο και περισσότερο μεταξύ τους, γίνονται δύο και εν τέλει μία. Σε κάθε κεφάλαιο αφηγείται μία ιστορία που καλύπτει διαφορετικές χρονικές περιόδους, τόσο του παρελθόντος όσο και του