Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η δίκη - Φραντς Κάφκα

Ήταν καλοκαίρι όταν αποφάσισα να διαβάσω τη Δίκη του Κάφκα. Με θυμάμαι να κάθομαι το πρωί στο δροσερό μπαλκόνι και να διαβάζω. Δεν ξέρω τι άλλο μπορεί να ζητήσει κανείς για τα πρωινά του καλοκαιριού.

Ο κύριος Κ. με ιντρίγκαρε με τη μία. Όλα όσα του συμβαίνουν σου περνά από το μυαλό πως είναι ένα όνειρο. Μετά όμως το ξανασκέφτεσαι και συνειδητοποιήσεις πως ο Κάφκα δε θα έδινε ένα – τουλάχιστον όχι τέτοιο – τέλος.


Για λίγο μπήκα στη διαδικασία να προσπαθήσω να ερμηνεύσω το βιβλίο. Άρχισα μάλιστα να ψάχνω για πιθανές ερμηνείες στο διαδίκτυο. Κάπως έτσι συνειδητοποίησα όμως πως το βιβλίο θα έχανε την ομορφιά του. Ίσως ο Κάφκα να μην εννοούσε τίποτα παραπέρα από αυτό που είπε. Ίσως να είναι σημαντικό καθένας από εμάς να κρατήσει το κομμάτι εκείνο που τον έκανε να σκεφτεί παραπέρα. Άλλωστε η πολυσημία δεν είναι ένα από τα θεμελιώδη συστατικά της τέχνης; Ε, λοιπόν ο Κάφκα ήρθε να το επιβεβαιώσει με τον καλύτερο τρόπο.

Ξεκινώντας τη Δίκη μπαίνεις σε ένα κλίμα σκοτεινό, σχεδόν παρανοϊκό. Η ατμόσφαιρα του βιβλίου είναι αντίστοιχη με αυτή της Μεταμόρφωσης, ζοφερή, εφιαλτική, μη λογική. Οι εικόνες που δημιουργεί αντιβαίνουν στην πραγματικότητα. Ο πρωταγωνιστής φαντάζει μόνος και αβοήθητος, ο μοναδικός λογικός άνθρωπος ανάμεσα σε πλήθος παραλόγων. Ή μήπως τελικά πρόκειται για το αντίθετο; Η δύναμη της μάζας μοιάζει συντριπτική. Σταδιακά αρχίζει να θεωρεί πως όλα όσα πριν φάνταζαν παράλογα είναι λογικά. Μπαίνει στο παράλογο και προσαρμόζεται, παρά το γεγονός πως συνεχίζει ανά διαστήματα να ασφυκτιά. Μήπως και εμείς αυτό δεν κάνουμε τους τελευταίους δύο μήνες;

Λίγο μετά τη μέση του βιβλίου διαβάζοντας όσα αναφέρει ο κ. Κ. συνειδητοποιώ πως υπάρχει η πραγματική αθώωση και η φαινομενική. Στην πρώτη περίπτωση ο φάκελος της δικογραφίας του κατηγορουμένου εξαφανίζεται εντελώς και καταστρέφεται, ενώ στη δεύτερη απλώς προστίθεται σε αυτόν η βεβαίωση της απόφασης και το σκεπτικό, αλλά ο φάκελος εξακολουθεί να υπάρχει και να πηγαίνει από δικαστή σε δικαστή, αφού το δικαστήριο δεν ξεχνά ποτέ. Μάλιστα ο κατηγορούμενος μπορεί να συλληφθεί στο μέλλον στην περίπτωση που το δικαστήριο αποφασίσει πως η κατηγορία συνεχίσει να υπάρχει. Η πρώτη περίπτωση είναι η πιο σπάνια. Η δεύτερη αρκετά συχνή.

Αναλογίζομαι πόσες φορές έχουμε υπάρξει οι ίδιοι το δικαστήριο. Πόσες φορές κατορθώσαμε να φτάσουμε στην πραγματική αθώωση και πόσες φορές, ενώ δηλώσαμε πως συγχωρούμε κάποιον, μέσα μας συνεχίσαμε να τον δικάζουμε. Οι σκέψεις συνεχίζουν να πηγαινοέρχονται μέσα μας και εμείς να κατηγορούμε τον Άλλο.

Η Δίκη του Κάφκα δεν είναι το βιβλίο που θα προσφέρει στον αναγνώστη μία ωραία ιστορία για να περάσει την ώρα του. Αντιθέτως είναι το βιβλίο που θα τον κάνει να ανακαθίσει και να διαβάσει προσεκτικά. Δε θα δώσει ικανοποιητική λύση ούτε θα σε οδηγήσει στην κάθαρση. Όμως είναι ένα βιβλίο που θα θυμάται κανείς για καιρό. Ένα βιβλίο που αξίζει να διαβαστεί και δεύτερη και τρίτη φορά.



Η δίκη | Φραντς Κάφκα | μετάφραση Γιώτα Λαγουδάκου | Μίνωας


Αν θέλετε να ενημερώνεστε για τις καινούργιες αναρτήσεις του blog μπορείτε να ακολουθήσετε/κάνετε like στη σελίδα Λογοτεχνία παντού στο facebook!


Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ελέφαντας - Ρέιμοντ Κάρβερ

Όταν πήγα να αγοράσω τους Αρχάριους του Κάρβερ, ο υπάλληλος του βιβλιοπωλείου και φίλος είπε πως θα πρέπει να διαβάσω οπωσδήποτε και τον Ελέφαντα .  Ολοκλήρωσα τους Αρχάριους . Ενθουσιάστηκα. Έγραψα για αυτό και τελικά παρήγγειλα και τον Ελέφαντα . Δεν έψαξα καν την περιγραφή του βιβλίου. Ήμουν σίγουρη πως θα έχει τον ίδιο αντίκτυπο μέσα μου με το προηγούμενο. Πιάνοντας στα χέρια μου ένα βιβλίο με τόσο αινιγματικό τίτλο συνήθως ξεκινάω τις εικασίες. Δε διαβάζω το οπισθόφυλλο, από φόβο μήπως μου αποκαλύψει τη σημασία του τίτλου. Η συλλογή διηγημάτων του Ρέιμοντ Κάρβερ, με τίτλο Ελέφαντας , είναι ένα από αυτά τα βιβλία. Γιατί ελέφαντας αναρωτιόμουν και όσο προχωρούσα από το ένα διήγημα στο άλλο, τόσο πιο πολύ έπειθα τον εαυτό μου πως ο ελέφαντας είναι αυτό το βαρύ συναίσθημα που πλακώνει τους ανθρώπους για όσα βιώνουν στις ιστορίες αυτές. Ο Κάρβερ βέβαια με διέψευσε πανηγυρικά, η απάντηση ήρθε στο ομώνυμο διήγημα. Άλλωστε ο ελέφαντας δεν είναι απαραίτητο να σε πλακώσει με το βάρος του

Άλφρεντ & Έμιλυ - Ντόρις Λέσινγκ

Το συγκεκριμένο βιβλίο δεν κατάλαβα πώς έφτασε στα χέρια μου. Δεν είχα σκοπό να το αγοράσω, ούτε να αγοράσω βιβλία γενικώς εκείνη τη μέρα. Βρέθηκα στο παζάρι βιβλίου της Κοτζιά – πριν 2 ή 3 χρόνια – και απλώς μου τράβηξε την προσοχή. Δεν το πολυσκέφτηκα – η τιμή του ήταν εξαιρετική – και το αγόρασα. Το Άλφρεντ & Έμιλυ είναι το τελευταίο βιβλίο της Ντόρις Λέσινγκ, η οποία τιμήθηκε στα 87 της χρόνια (2007) με το Νόμπελ Λογοτεχνίας. Στο έργο της αυτό μιλά για τη ζωή των γονιών της. Χωρίζει το βιβλίο σε δύο μέρη. Το πρώτο περιέχει μία φανταστική ιστορία με πρωταγωνιστές τους γονείς της, οι οποίοι ζουν όμως μία άλλη φανταστική ζωή που τους έδωσε η συγγραφέας. Το δεύτερο μέρος περιέχει τις αναμνήσεις της από τους γονείς της και από τη ζωή τους στη Βρετανική αποικία της Ζιμπάμπουε όπου μεγάλωσε. Για να είμαι ειλικρινής το πρώτο μέρος το βρήκα βαρετό. Μία ιστορία με πλούσιους και φτωχούς, με αστούς και επαρχιώτες, με φιλανθρωπίες και μουσικές βραδιές. Τίποτα ιδιαίτερο. Η Λέσινγκ έφτιαξ

Ιστορία δύο πόλεων - Τσαρλς Ντίκενς

"Ιστορία δύο πόλεων"  Τσαρλς Ντίκενς    Την «Ιστορία δύο πόλεων» τη «λιβάνιζα» καιρό τώρα. Ξεκίνησα να διαβάζω το πρωτότυπο κείμενο – ναι το αγγλικό – αλλά δεν τα κατάφερα. Αποφάσισα να αγοράσω την ελληνική μετάφραση. Δίλημμα πάλι, ποια έκδοση να προτιμήσω. Τελικά κατέληξα στην πιο πρόσφατη, αυτή του Ψυχογιού, και δεν το μετάνιωσα. Όμορφη έκδοση, αρκετά προσεγμένη, με μετάφραση που μου θύμισε πολύ το πρωτότυπο κείμενο, χωρίς να λείπουν βέβαια τα λάθη. Ξεκινάω λοιπόν και διαβάζω: " Ήταν οι καλύτεροι καιροί, ήταν οι χειρότεροι καιροί, ήταν η εποχή της σοφίας, ήταν η εποχή της ανοησίας, ήταν τα χρόνια της πίστης, ήταν τα χρόνια της δυσπιστίας, ήταν η εποχή του Φωτός, ήταν η εποχή του Σκότους, ήταν η Άνοιξη της ελπίδας, ήταν ο χειμώνας της απελπισίας, είχαμε τα πάντα μπροστά μας, δεν είχαμε τίποτα μπροστά μας, πηγαίναμε όλοι γραμμή για τον Παράδεισο, πηγαίναμε γραμμή όλοι προς την αντίθετη κατεύθυνση - κοντολογίς, η περίοδος εκείνη έμοιαζε τόσο πολύ με την τωρινή, που