Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η δίκη - Φραντς Κάφκα

Ήταν καλοκαίρι όταν αποφάσισα να διαβάσω τη Δίκη του Κάφκα. Με θυμάμαι να κάθομαι το πρωί στο δροσερό μπαλκόνι και να διαβάζω. Δεν ξέρω τι άλλο μπορεί να ζητήσει κανείς για τα πρωινά του καλοκαιριού.

Ο κύριος Κ. με ιντρίγκαρε με τη μία. Όλα όσα του συμβαίνουν σου περνά από το μυαλό πως είναι ένα όνειρο. Μετά όμως το ξανασκέφτεσαι και συνειδητοποιήσεις πως ο Κάφκα δε θα έδινε ένα – τουλάχιστον όχι τέτοιο – τέλος.


Για λίγο μπήκα στη διαδικασία να προσπαθήσω να ερμηνεύσω το βιβλίο. Άρχισα μάλιστα να ψάχνω για πιθανές ερμηνείες στο διαδίκτυο. Κάπως έτσι συνειδητοποίησα όμως πως το βιβλίο θα έχανε την ομορφιά του. Ίσως ο Κάφκα να μην εννοούσε τίποτα παραπέρα από αυτό που είπε. Ίσως να είναι σημαντικό καθένας από εμάς να κρατήσει το κομμάτι εκείνο που τον έκανε να σκεφτεί παραπέρα. Άλλωστε η πολυσημία δεν είναι ένα από τα θεμελιώδη συστατικά της τέχνης; Ε, λοιπόν ο Κάφκα ήρθε να το επιβεβαιώσει με τον καλύτερο τρόπο.

Ξεκινώντας τη Δίκη μπαίνεις σε ένα κλίμα σκοτεινό, σχεδόν παρανοϊκό. Η ατμόσφαιρα του βιβλίου είναι αντίστοιχη με αυτή της Μεταμόρφωσης, ζοφερή, εφιαλτική, μη λογική. Οι εικόνες που δημιουργεί αντιβαίνουν στην πραγματικότητα. Ο πρωταγωνιστής φαντάζει μόνος και αβοήθητος, ο μοναδικός λογικός άνθρωπος ανάμεσα σε πλήθος παραλόγων. Ή μήπως τελικά πρόκειται για το αντίθετο; Η δύναμη της μάζας μοιάζει συντριπτική. Σταδιακά αρχίζει να θεωρεί πως όλα όσα πριν φάνταζαν παράλογα είναι λογικά. Μπαίνει στο παράλογο και προσαρμόζεται, παρά το γεγονός πως συνεχίζει ανά διαστήματα να ασφυκτιά. Μήπως και εμείς αυτό δεν κάνουμε τους τελευταίους δύο μήνες;

Λίγο μετά τη μέση του βιβλίου διαβάζοντας όσα αναφέρει ο κ. Κ. συνειδητοποιώ πως υπάρχει η πραγματική αθώωση και η φαινομενική. Στην πρώτη περίπτωση ο φάκελος της δικογραφίας του κατηγορουμένου εξαφανίζεται εντελώς και καταστρέφεται, ενώ στη δεύτερη απλώς προστίθεται σε αυτόν η βεβαίωση της απόφασης και το σκεπτικό, αλλά ο φάκελος εξακολουθεί να υπάρχει και να πηγαίνει από δικαστή σε δικαστή, αφού το δικαστήριο δεν ξεχνά ποτέ. Μάλιστα ο κατηγορούμενος μπορεί να συλληφθεί στο μέλλον στην περίπτωση που το δικαστήριο αποφασίσει πως η κατηγορία συνεχίσει να υπάρχει. Η πρώτη περίπτωση είναι η πιο σπάνια. Η δεύτερη αρκετά συχνή.

Αναλογίζομαι πόσες φορές έχουμε υπάρξει οι ίδιοι το δικαστήριο. Πόσες φορές κατορθώσαμε να φτάσουμε στην πραγματική αθώωση και πόσες φορές, ενώ δηλώσαμε πως συγχωρούμε κάποιον, μέσα μας συνεχίσαμε να τον δικάζουμε. Οι σκέψεις συνεχίζουν να πηγαινοέρχονται μέσα μας και εμείς να κατηγορούμε τον Άλλο.

Η Δίκη του Κάφκα δεν είναι το βιβλίο που θα προσφέρει στον αναγνώστη μία ωραία ιστορία για να περάσει την ώρα του. Αντιθέτως είναι το βιβλίο που θα τον κάνει να ανακαθίσει και να διαβάσει προσεκτικά. Δε θα δώσει ικανοποιητική λύση ούτε θα σε οδηγήσει στην κάθαρση. Όμως είναι ένα βιβλίο που θα θυμάται κανείς για καιρό. Ένα βιβλίο που αξίζει να διαβαστεί και δεύτερη και τρίτη φορά.



Η δίκη | Φραντς Κάφκα | μετάφραση Γιώτα Λαγουδάκου | Μίνωας


Αν θέλετε να ενημερώνεστε για τις καινούργιες αναρτήσεις του blog μπορείτε να ακολουθήσετε/κάνετε like στη σελίδα Λογοτεχνία παντού στο facebook!


Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Το Μάτι - Βλαντιμίρ Ναμπόκοφ

«Το Μάτι» του Βλαντιμίρ Ναμπόκοφ το δανείστηκα από το ηλεκτρονικό αναγνωστήριο της εθνικής βιβλιοθήκης Σάββατο απόγευμα. Το ξεκίνησα Σάββατο βράδυ και το ολοκλήρωσα Κυριακή απόγευμα. 152 σελίδες όλες και όλες, μαζί με την εισαγωγή και το επίμετρο. Πρόκειται όμως για ένα τεράστιο βιβλίο. Ομολογώ πως καταπιάνομαι πρώτη φορά με τον Ναμπόκοφ και σίγουρα δε θα είναι η τελευταία. Βέβαια, πριν γράψω την ανάρτηση αυτή αναρωτήθηκα αν θα έπρεπε να το κάνω. Δεν είμαι «διαβασμένη» στο κεφάλαιο Ναμπόκοφ, δεν είμαι μυημένη στο έργο του. Μήπως προσπαθώ να καταπιαστώ με κάτι πολύ πάνω από εμένα; Αποφάσισα να το δοκιμάσω. Η έκδοση του Μεταιχμίου είναι φροντισμένη και ευχάριστη (στα μεγάλα βιβλιοπωλεία φαίνεται να είναι εξαντλημένο, το βιβλιο net λέει πως κυκλοφορεί). Στην αρχή του βιβλίου υπάρχει εισαγωγή που γράφεται από τον ίδιο τον συγγραφέα, μία εισαγωγή εξαιρετικά κατατοπιστική σχετικά με τον τίτλο του μυθιστορήματος – ο ίδιος ο Ναμπόκοφ το κατατάσσει στα μυθιστορήματα – με τους ήρωες του έργ...

Σκοτεινό νερό - Νικόλα Πουλιέζε

Το Σκοτεινό νερό του Νικόλα Πουλιέζε είναι το μοναδικό βιβλίο που μόλις το τελείωσα το ξανάπιασα από την αρχή, και αυτό διότι ήθελα να δω πιο ολοκληρωμένα τον τρόπο με τον οποίο είναι δομημένο. Ένα βιβλίο που με «έχασε» με τον πρόλογό του, αλλά με «κέρδισε» ξανά, σταδιακά μέχρι το τέλος του. Όλη η υπόθεση του βιβλίου περιστρέφεται γύρω από τέσσερις ημέρες βροχής στη Νάπολη. Τέσσερις μέρες που επηρεάζουν τη ζωή και την ψυχοσύνθεση των κατοίκων της, οι οποίοι περιμένουν να συμβεί κάτι συγκλονιστικό. Δεν υπάρχει πλοκή, μην περιμένετε να βρείτε σε αυτό μία ολοκληρωμένη ιστορία. Παρ’ όλα αυτά, υπάρχει ένα ορόσημο χρονικό, η αρχή και το τέλος της βροχής. Δε μπορώ να πω με βεβαιότητα αν υπάρχει πρωταγωνιστής, ο πρόλογος υποδεικνύει ότι αυτός είναι ο Αντρεόλι Κάρλο, το ίδιο και το γεγονός πως η ιστορία του επανέρχεται ανάμεσα στις άλλες ιστορίες, όμως το βιβλίο απαρτίζεται από μία σειρά ιστοριών με διαφορετικούς ήρωες. Μοιάζει σχεδόν με συρραφή διηγημάτων που έχουν όμως μεταξύ τους κοινά στ...

Ελέφαντας - Ρέιμοντ Κάρβερ

Όταν πήγα να αγοράσω τους Αρχάριους του Κάρβερ, ο υπάλληλος του βιβλιοπωλείου και φίλος είπε πως θα πρέπει να διαβάσω οπωσδήποτε και τον Ελέφαντα .  Ολοκλήρωσα τους Αρχάριους . Ενθουσιάστηκα. Έγραψα για αυτό και τελικά παρήγγειλα και τον Ελέφαντα . Δεν έψαξα καν την περιγραφή του βιβλίου. Ήμουν σίγουρη πως θα έχει τον ίδιο αντίκτυπο μέσα μου με το προηγούμενο. Πιάνοντας στα χέρια μου ένα βιβλίο με τόσο αινιγματικό τίτλο συνήθως ξεκινάω τις εικασίες. Δε διαβάζω το οπισθόφυλλο, από φόβο μήπως μου αποκαλύψει τη σημασία του τίτλου. Η συλλογή διηγημάτων του Ρέιμοντ Κάρβερ, με τίτλο Ελέφαντας , είναι ένα από αυτά τα βιβλία. Γιατί ελέφαντας αναρωτιόμουν και όσο προχωρούσα από το ένα διήγημα στο άλλο, τόσο πιο πολύ έπειθα τον εαυτό μου πως ο ελέφαντας είναι αυτό το βαρύ συναίσθημα που πλακώνει τους ανθρώπους για όσα βιώνουν στις ιστορίες αυτές. Ο Κάρβερ βέβαια με διέψευσε πανηγυρικά, η απάντηση ήρθε στο ομώνυμο διήγημα. Άλλωστε ο ελέφαντας δεν είναι απαραίτητο να σε πλακώσει με το βάρος...