Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η δίκη - Φραντς Κάφκα

Ήταν καλοκαίρι όταν αποφάσισα να διαβάσω τη Δίκη του Κάφκα. Με θυμάμαι να κάθομαι το πρωί στο δροσερό μπαλκόνι και να διαβάζω. Δεν ξέρω τι άλλο μπορεί να ζητήσει κανείς για τα πρωινά του καλοκαιριού.

Ο κύριος Κ. με ιντρίγκαρε με τη μία. Όλα όσα του συμβαίνουν σου περνά από το μυαλό πως είναι ένα όνειρο. Μετά όμως το ξανασκέφτεσαι και συνειδητοποιήσεις πως ο Κάφκα δε θα έδινε ένα – τουλάχιστον όχι τέτοιο – τέλος.


Για λίγο μπήκα στη διαδικασία να προσπαθήσω να ερμηνεύσω το βιβλίο. Άρχισα μάλιστα να ψάχνω για πιθανές ερμηνείες στο διαδίκτυο. Κάπως έτσι συνειδητοποίησα όμως πως το βιβλίο θα έχανε την ομορφιά του. Ίσως ο Κάφκα να μην εννοούσε τίποτα παραπέρα από αυτό που είπε. Ίσως να είναι σημαντικό καθένας από εμάς να κρατήσει το κομμάτι εκείνο που τον έκανε να σκεφτεί παραπέρα. Άλλωστε η πολυσημία δεν είναι ένα από τα θεμελιώδη συστατικά της τέχνης; Ε, λοιπόν ο Κάφκα ήρθε να το επιβεβαιώσει με τον καλύτερο τρόπο.

Ξεκινώντας τη Δίκη μπαίνεις σε ένα κλίμα σκοτεινό, σχεδόν παρανοϊκό. Η ατμόσφαιρα του βιβλίου είναι αντίστοιχη με αυτή της Μεταμόρφωσης, ζοφερή, εφιαλτική, μη λογική. Οι εικόνες που δημιουργεί αντιβαίνουν στην πραγματικότητα. Ο πρωταγωνιστής φαντάζει μόνος και αβοήθητος, ο μοναδικός λογικός άνθρωπος ανάμεσα σε πλήθος παραλόγων. Ή μήπως τελικά πρόκειται για το αντίθετο; Η δύναμη της μάζας μοιάζει συντριπτική. Σταδιακά αρχίζει να θεωρεί πως όλα όσα πριν φάνταζαν παράλογα είναι λογικά. Μπαίνει στο παράλογο και προσαρμόζεται, παρά το γεγονός πως συνεχίζει ανά διαστήματα να ασφυκτιά. Μήπως και εμείς αυτό δεν κάνουμε τους τελευταίους δύο μήνες;

Λίγο μετά τη μέση του βιβλίου διαβάζοντας όσα αναφέρει ο κ. Κ. συνειδητοποιώ πως υπάρχει η πραγματική αθώωση και η φαινομενική. Στην πρώτη περίπτωση ο φάκελος της δικογραφίας του κατηγορουμένου εξαφανίζεται εντελώς και καταστρέφεται, ενώ στη δεύτερη απλώς προστίθεται σε αυτόν η βεβαίωση της απόφασης και το σκεπτικό, αλλά ο φάκελος εξακολουθεί να υπάρχει και να πηγαίνει από δικαστή σε δικαστή, αφού το δικαστήριο δεν ξεχνά ποτέ. Μάλιστα ο κατηγορούμενος μπορεί να συλληφθεί στο μέλλον στην περίπτωση που το δικαστήριο αποφασίσει πως η κατηγορία συνεχίσει να υπάρχει. Η πρώτη περίπτωση είναι η πιο σπάνια. Η δεύτερη αρκετά συχνή.

Αναλογίζομαι πόσες φορές έχουμε υπάρξει οι ίδιοι το δικαστήριο. Πόσες φορές κατορθώσαμε να φτάσουμε στην πραγματική αθώωση και πόσες φορές, ενώ δηλώσαμε πως συγχωρούμε κάποιον, μέσα μας συνεχίσαμε να τον δικάζουμε. Οι σκέψεις συνεχίζουν να πηγαινοέρχονται μέσα μας και εμείς να κατηγορούμε τον Άλλο.

Η Δίκη του Κάφκα δεν είναι το βιβλίο που θα προσφέρει στον αναγνώστη μία ωραία ιστορία για να περάσει την ώρα του. Αντιθέτως είναι το βιβλίο που θα τον κάνει να ανακαθίσει και να διαβάσει προσεκτικά. Δε θα δώσει ικανοποιητική λύση ούτε θα σε οδηγήσει στην κάθαρση. Όμως είναι ένα βιβλίο που θα θυμάται κανείς για καιρό. Ένα βιβλίο που αξίζει να διαβαστεί και δεύτερη και τρίτη φορά.



Η δίκη | Φραντς Κάφκα | μετάφραση Γιώτα Λαγουδάκου | Μίνωας


Αν θέλετε να ενημερώνεστε για τις καινούργιες αναρτήσεις του blog μπορείτε να ακολουθήσετε/κάνετε like στη σελίδα Λογοτεχνία παντού στο facebook!


Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τελικά πόσο γρήγορα μπορούμε να διαβάσουμε;

Τελικά πόσο γρήγορα μπορούμε να διαβάσουμε; Πόσες φορές έχουμε αναρωτηθεί πώς είναι δυνατόν κάποιοι να διαβάζουν τόσα βιβλία; Πόσες φορές έχουμε ρωτήσει φίλους βιβλιόφιλους  «Μα καλά πόσο γρήγορα διαβάζεις;». Μήπως εγώ διαβάζω αργά; Μήπως θα μπορούσα να διαβάζω πιο γρήγορα; Τις τελευταίες μέρες παρακολουθώ ένα διαδικτυακό σεμινάριο με θέμα Learning how to learn . Μία από τις πολλές παραμέτρους που θίγει είναι αυτή της ταχύτητας ανάγνωσης. Όλο αυτό οδήγησε βεβαίως σε δαιδαλώδεις αναζητήσεις. Άρθρα, μελέτες και πολλές διαφορετικές προσωπικές απόψεις που συνέθεσαν μία πολυδιάστατη απάντηση. Αρχικά είναι σημαντικό να κατανοήσει κανείς τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί το μάτι. Θα προσπαθήσω να πω με απλά λόγια όσα κατάλαβα. Σύμφωνα με όσα διάβασα λοιπόν, το μάτι προκειμένου να διαβάσει, θα πρέπει να σταματήσει σε ένα μέρος του κειμένου, είναι σαν να κάνει μικρά άλματα από συλλαβή σε συλλαβή, από λέξη σε λέξη και ένα μεγάλο άλμα όταν αλλάζει σειρά. Αφού το μάτι κάνει κάμποσα μικρ...

Ο φάρος - Άλισον Μουρ

Ο Φάρος , η νουβέλα τ ης Άλισον Μουρ, διαβάζεται γρήγορα, χωρίς να σε κουράζει, χωρίς να σε κάνει να σκέφτεσαι που το πάει, χωρίς να θες να προσπεράσεις κομμάτια. Είναι τόσο όσο, και αυτό κατά τη γνώμη μου είναι τεράστιο προτέρημα για ένα λογοτεχνικό κείμενο.   Ο πρωταγωνιστής, ο κύριος Φουθ, έχει μόλις χωρίσει από τη σύζυγό του και αποφασίζει να κάνει ξανά το ταξίδι που είχε κάνει με τους γονείς του, πριν η μητέρα του τους εγκαταλείψει, αυτόν και τον πατέρα του. Πρόκειται για έναν χαρακτήρα ήπιο, άχρωμο, που κανείς δε θυμάται και μάλλον δε θα λείψει και σε κανέναν. Ένα χαρακτήρα που γνωρίζουμε μέσα από την άποψη και τις αντιδράσεις των άλλων, μιας και ο ίδιος φαντάζει ανίσχυρος, σα μια ευθεία γραμμή. Έχοντας διανύσει ήδη την τέταρτη δεκαετία της ζωής του, παλεύει ακόμη με τις αναμνήσεις του φευγιού της μάνας του, με την χαμένη του αυτοεκτίμηση, με τις εμμονές και τις φοβίες του. Άλλωστε τελειώνει ποτέ η πάλη αυτή; Σε δεύτερο πλάνο η Έστερ, εξίσου μόνη, εξίσου κακοποιημένη, άπιστη...

Το Μάτι - Βλαντιμίρ Ναμπόκοφ

«Το Μάτι» του Βλαντιμίρ Ναμπόκοφ το δανείστηκα από το ηλεκτρονικό αναγνωστήριο της εθνικής βιβλιοθήκης Σάββατο απόγευμα. Το ξεκίνησα Σάββατο βράδυ και το ολοκλήρωσα Κυριακή απόγευμα. 152 σελίδες όλες και όλες, μαζί με την εισαγωγή και το επίμετρο. Πρόκειται όμως για ένα τεράστιο βιβλίο. Ομολογώ πως καταπιάνομαι πρώτη φορά με τον Ναμπόκοφ και σίγουρα δε θα είναι η τελευταία. Βέβαια, πριν γράψω την ανάρτηση αυτή αναρωτήθηκα αν θα έπρεπε να το κάνω. Δεν είμαι «διαβασμένη» στο κεφάλαιο Ναμπόκοφ, δεν είμαι μυημένη στο έργο του. Μήπως προσπαθώ να καταπιαστώ με κάτι πολύ πάνω από εμένα; Αποφάσισα να το δοκιμάσω. Η έκδοση του Μεταιχμίου είναι φροντισμένη και ευχάριστη (στα μεγάλα βιβλιοπωλεία φαίνεται να είναι εξαντλημένο, το βιβλιο net λέει πως κυκλοφορεί). Στην αρχή του βιβλίου υπάρχει εισαγωγή που γράφεται από τον ίδιο τον συγγραφέα, μία εισαγωγή εξαιρετικά κατατοπιστική σχετικά με τον τίτλο του μυθιστορήματος – ο ίδιος ο Ναμπόκοφ το κατατάσσει στα μυθιστορήματα – με τους ήρωες του έργ...