Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Τελευταίο έρχεται το κοράκι – Ίταλο Καλβίνο

Το βιβλίο αυτό είναι ένα από τα βιβλία του Καλβίνο που έχω διαβάσει και σίγουρα δε θα είναι το τελευταίο. 

Πρώτη επαφή ήταν Οι αόρατες πόλεις που κυριολεκτικά με μάγεψε, ήδη από την πρώτη σελίδα. Θυμάμαι τον εαυτό μου να γράφω σε μία ομάδα στο facebook ότι δεν ξέρω, αν φταίει η επετειακή έκδοση του Καστανιώτη – που είναι εξαιρετικά καλαίσθητη –, το ότι το χαρτί του βιβλίου μύριζε τόσο ζεστά, σχεδόν θελκτικά, ή το ότι ο Καλβίνο είναι μάγος, όμως εγώ είχα ενθουσιαστεί! Είχα ανοίξει διάπλατα τα μάτια μου ήδη από τις πρώτες σελίδες και χαμογελούσα.



Μετά την πρώτη γνωριμία με τον συγγραφέα, πλέον είμαι πιο προετοιμασμένη για αυτό που θα αντικρίσω και μέχρι στιγμής δε με έχει απογοητεύσει. Το Τελευταίο έρχεται το κοράκι, αν και πρόκειται για μία από τις πρώτες συλλογές του, έχει όλα αυτά τα στοιχεία που με έκαναν να θέλω να διαβάσω όλα του τα βιβλία. Όπως αναφέρει ο μεταφραστής, Ανταίος Χρυσοστομίδης, στον πρόλογο, η συλλογή αυτή εκδίδεται για πρώτη φορά το 1949 και ανήκει στην πρώτη δημιουργική φάση του συγγραφέα, η οποία φέρει έντονα την επιρροή της αντιστασιακής και της πολιτικής του δράσης.

Και πράγματι αυτό αντικατοπτρίζεται στη συλλογή του, όπου εντοπίζει κανείς αρκετά διηγήματα που μιλούν για την αντίσταση των Ιταλών ενάντια στου Γερμανούς, για την πείνα, τις κακουχίες, τον φόβο που φτάνει στον παραλογισμό αλλά και τον παραλογισμό που οδηγεί στον θάνατο. Παρά το γεγονός πως μιλά για θέματα τόσο σκοτεινά, η γραφή του, η γωνία θέασής του δίνουν μία νότα αισιοδοξίας και χιούμορ. Είναι αυτός ο ιδιότυπος ρεαλισμός του Καλβίνο, η επιμονή του στη λεπτομέρεια, η καταγραφή των σκέψεων και των συναισθημάτων όσων μετέχουν στις ιστορίες αυτές που άλλοτε σου δημιουργούν ένα σφίξιμο στο στομάχι και άλλοτε σε κάνουν να χαμογελάς πλατιά και να βλέπεις μέσα από τη μαυρίλα μία πιο φωτεινή πλευρά της ζωής. Άλλωστε, με ένα μαγικό τρόπο καταφέρνει τελικά να υπερισχύσει το δεύτερο.

Εκτός από τα διηγήματα που μιλούν για τον πόλεμο όμως, η συλλογή αυτή περιλαμβάνει και διηγήματα πικάντικα, γεμάτα χιούμορ, που καταδεικνύουν όλες τις αδυναμίες του ανθρώπου για φαγητό, για ύπνο, για χρήματα και φυσικά για έρωτα. Διηγήματα που μας κλείνουν το μάτι παραπέμποντάς μας σε άλλες ιστορίες, βιβλικές αλλά βαθιά ερωτικές. Μέσα από άλλες ιστορίες του θίγονται θέματα όπως η σχέση γονιών-παιδιών, η κοινωνική ανισότητα, η κοινωνική περιθωριοποίηση, η έλλειψη δικαιοσύνης, ο αγοραίος έρωτας.

Πρόκειται για μία συλλογή διηγημάτων που αξίζει αναμφίβολα να διαβαστεί. Σε αφήνει, μετά την ολοκλήρωσή της, με ένα συναίσθημα ανάλαφρο και αισιόδοξο. Είναι ένα βιβλίο ισορροπημένο, που ακροβατεί ανάμεσα στον πόλεμο και τη ζωή. Πέρασα ωραία μαζί του, χαμογέλασα, δε με βάρυνε ούτε μια στιγμή. Πάμε για το επόμενο βιβλίο του Καλβίνο λοιπόν!


Τελευταίο έρχεται το κοράκι | Ίταλο Καλβίνο | μτφρ. Ανταίος Χρυσοστομίδης | Εκδόσεις Καστανιώτη


Αν θέλετε να ενημερώνεστε για τις καινούργιες αναρτήσεις του blog μπορείτε να ακολουθήσετε/κάνετε like στη σελίδα Λογοτεχνία παντού στο facebook!

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Βροχή - Ουίλλιαμ Σόμερσετ Μωμ

Η νουβέλα του Μωμ, «Βροχή», είναι υπόθεση ενός απογεύματος. Εκατό μικρές, αλλά απολαυστικές σελίδες, που θα σας κάνουν παρέα μαζί με τον καφέ σας, διότι τόσο θα χρειαστείτε για να το διαβάσετε. Θα ανασηκώσετε το φρύδι τακτικά και θα γελάσετε επίσης. Μοναδική προϋπόθεση, η απουσία θρησκευτικού φανατισμού. Η ιστορία έχει ως εξής, δύο ζευγάρια – ένας γιατρός, ένας ιεραπόστολος και οι σύζυγοί τους – ταξιδεύουν με πλοίο και προορισμό την Άπια, στα νησιά Σαμόα στον Νότιο Ειρηνικό. Αναγκάζονται να διακόψουν τα ταξίδι τους, καθώς υπάρχει υποψία επιδημίας ιλαράς, οπότε και παραμένουν στο Πάγκο-Πάγκο. Στο ίδιο πλοίο ταξίδευε μαζί τους και η Σέηντι, μία πόρνη, που αγαπά το γραμμόφωνο και τη συναναστροφή με ναύτες, και βρίσκει δωμάτιο στο ίδιο κατάλυμα με εκείνους. Ο ιεραπόστολος και η Σέηντι έρχονται σε ευθεία ρήξη, ενώ ο γιατρός παίζει το ρόλο του μεσολαβητή. Η κατάσταση γρήγορα εκρήγνυται και το τέλος επιβεβαιώνει τις υποψίες του αναγνώστη με τρόπο όμως ανατρεπτικό. Ο Μωμ αναπτύσσει τη νουβ...

Ο φάρος - Άλισον Μουρ

Ο Φάρος , η νουβέλα τ ης Άλισον Μουρ, διαβάζεται γρήγορα, χωρίς να σε κουράζει, χωρίς να σε κάνει να σκέφτεσαι που το πάει, χωρίς να θες να προσπεράσεις κομμάτια. Είναι τόσο όσο, και αυτό κατά τη γνώμη μου είναι τεράστιο προτέρημα για ένα λογοτεχνικό κείμενο.   Ο πρωταγωνιστής, ο κύριος Φουθ, έχει μόλις χωρίσει από τη σύζυγό του και αποφασίζει να κάνει ξανά το ταξίδι που είχε κάνει με τους γονείς του, πριν η μητέρα του τους εγκαταλείψει, αυτόν και τον πατέρα του. Πρόκειται για έναν χαρακτήρα ήπιο, άχρωμο, που κανείς δε θυμάται και μάλλον δε θα λείψει και σε κανέναν. Ένα χαρακτήρα που γνωρίζουμε μέσα από την άποψη και τις αντιδράσεις των άλλων, μιας και ο ίδιος φαντάζει ανίσχυρος, σα μια ευθεία γραμμή. Έχοντας διανύσει ήδη την τέταρτη δεκαετία της ζωής του, παλεύει ακόμη με τις αναμνήσεις του φευγιού της μάνας του, με την χαμένη του αυτοεκτίμηση, με τις εμμονές και τις φοβίες του. Άλλωστε τελειώνει ποτέ η πάλη αυτή; Σε δεύτερο πλάνο η Έστερ, εξίσου μόνη, εξίσου κακοποιημένη, άπιστη...

Kafka on the Shore - Haruki Murakami

Υπόθεση Kafka on the Shore ή αλλιώς Ο Κάφκα στην ακτή είναι ο τίτλος του βιβλίου που περιστρέφεται γύρω από την ιστορία ενός 16χρονου αγοριού, του Κάφκα Ταμούρα, που το σκάει από το σπίτι του ψάχνοντας να βρει τη μητέρα και την αδερφή του. Στο βιβλίο εμφανίζονται και άλλοι ήρωες, όπως ο Νακάτα, ένας ηλικιωμένος κύριος που μιλά με τις γάτες, ο Χοσίνο, ένας νέος έτοιμος να ακολουθήσει την περιπέτεια, το αγόρι με το όνομα Κοράκι, ο Οσίμα, βιβλιοθηκάριος και πάντα βοηθός στα δύσκολα και πολλοί άλλοι. Όλοι συνεπικουρούν στο ταξίδι ενηλικίωσης του Κάφκα, στην προσπάθειά του να ξεφύγει από το πεπρωμένο του, να ανακαλύψει τον εαυτό του και να ακολουθήσει μία νέα πορεία. Διάρθρωση Ο Μουρακάμι επιλέγει να χτίσει το βιβλίο του ξεκινώντας από 4 διαφορετικές ιστορίες που με το πέρασμα των σελίδων πλησιάζουν όλο και περισσότερο μεταξύ τους, γίνονται δύο και εν τέλει μία. Σε κάθε κεφάλαιο αφηγείται μία ιστορία που καλύπτει διαφορετικές χρονικές περιόδους, τόσο του παρελθόντος όσο και του...