Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Τελευταίο έρχεται το κοράκι – Ίταλο Καλβίνο

Το βιβλίο αυτό είναι ένα από τα βιβλία του Καλβίνο που έχω διαβάσει και σίγουρα δε θα είναι το τελευταίο. 

Πρώτη επαφή ήταν Οι αόρατες πόλεις που κυριολεκτικά με μάγεψε, ήδη από την πρώτη σελίδα. Θυμάμαι τον εαυτό μου να γράφω σε μία ομάδα στο facebook ότι δεν ξέρω, αν φταίει η επετειακή έκδοση του Καστανιώτη – που είναι εξαιρετικά καλαίσθητη –, το ότι το χαρτί του βιβλίου μύριζε τόσο ζεστά, σχεδόν θελκτικά, ή το ότι ο Καλβίνο είναι μάγος, όμως εγώ είχα ενθουσιαστεί! Είχα ανοίξει διάπλατα τα μάτια μου ήδη από τις πρώτες σελίδες και χαμογελούσα.



Μετά την πρώτη γνωριμία με τον συγγραφέα, πλέον είμαι πιο προετοιμασμένη για αυτό που θα αντικρίσω και μέχρι στιγμής δε με έχει απογοητεύσει. Το Τελευταίο έρχεται το κοράκι, αν και πρόκειται για μία από τις πρώτες συλλογές του, έχει όλα αυτά τα στοιχεία που με έκαναν να θέλω να διαβάσω όλα του τα βιβλία. Όπως αναφέρει ο μεταφραστής, Ανταίος Χρυσοστομίδης, στον πρόλογο, η συλλογή αυτή εκδίδεται για πρώτη φορά το 1949 και ανήκει στην πρώτη δημιουργική φάση του συγγραφέα, η οποία φέρει έντονα την επιρροή της αντιστασιακής και της πολιτικής του δράσης.

Και πράγματι αυτό αντικατοπτρίζεται στη συλλογή του, όπου εντοπίζει κανείς αρκετά διηγήματα που μιλούν για την αντίσταση των Ιταλών ενάντια στου Γερμανούς, για την πείνα, τις κακουχίες, τον φόβο που φτάνει στον παραλογισμό αλλά και τον παραλογισμό που οδηγεί στον θάνατο. Παρά το γεγονός πως μιλά για θέματα τόσο σκοτεινά, η γραφή του, η γωνία θέασής του δίνουν μία νότα αισιοδοξίας και χιούμορ. Είναι αυτός ο ιδιότυπος ρεαλισμός του Καλβίνο, η επιμονή του στη λεπτομέρεια, η καταγραφή των σκέψεων και των συναισθημάτων όσων μετέχουν στις ιστορίες αυτές που άλλοτε σου δημιουργούν ένα σφίξιμο στο στομάχι και άλλοτε σε κάνουν να χαμογελάς πλατιά και να βλέπεις μέσα από τη μαυρίλα μία πιο φωτεινή πλευρά της ζωής. Άλλωστε, με ένα μαγικό τρόπο καταφέρνει τελικά να υπερισχύσει το δεύτερο.

Εκτός από τα διηγήματα που μιλούν για τον πόλεμο όμως, η συλλογή αυτή περιλαμβάνει και διηγήματα πικάντικα, γεμάτα χιούμορ, που καταδεικνύουν όλες τις αδυναμίες του ανθρώπου για φαγητό, για ύπνο, για χρήματα και φυσικά για έρωτα. Διηγήματα που μας κλείνουν το μάτι παραπέμποντάς μας σε άλλες ιστορίες, βιβλικές αλλά βαθιά ερωτικές. Μέσα από άλλες ιστορίες του θίγονται θέματα όπως η σχέση γονιών-παιδιών, η κοινωνική ανισότητα, η κοινωνική περιθωριοποίηση, η έλλειψη δικαιοσύνης, ο αγοραίος έρωτας.

Πρόκειται για μία συλλογή διηγημάτων που αξίζει αναμφίβολα να διαβαστεί. Σε αφήνει, μετά την ολοκλήρωσή της, με ένα συναίσθημα ανάλαφρο και αισιόδοξο. Είναι ένα βιβλίο ισορροπημένο, που ακροβατεί ανάμεσα στον πόλεμο και τη ζωή. Πέρασα ωραία μαζί του, χαμογέλασα, δε με βάρυνε ούτε μια στιγμή. Πάμε για το επόμενο βιβλίο του Καλβίνο λοιπόν!


Τελευταίο έρχεται το κοράκι | Ίταλο Καλβίνο | μτφρ. Ανταίος Χρυσοστομίδης | Εκδόσεις Καστανιώτη


Αν θέλετε να ενημερώνεστε για τις καινούργιες αναρτήσεις του blog μπορείτε να ακολουθήσετε/κάνετε like στη σελίδα Λογοτεχνία παντού στο facebook!

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Άλφρεντ & Έμιλυ - Ντόρις Λέσινγκ

Το συγκεκριμένο βιβλίο δεν κατάλαβα πώς έφτασε στα χέρια μου. Δεν είχα σκοπό να το αγοράσω, ούτε να αγοράσω βιβλία γενικώς εκείνη τη μέρα. Βρέθηκα στο παζάρι βιβλίου της Κοτζιά – πριν 2 ή 3 χρόνια – και απλώς μου τράβηξε την προσοχή. Δεν το πολυσκέφτηκα – η τιμή του ήταν εξαιρετική – και το αγόρασα. Το Άλφρεντ & Έμιλυ είναι το τελευταίο βιβλίο της Ντόρις Λέσινγκ, η οποία τιμήθηκε στα 87 της χρόνια (2007) με το Νόμπελ Λογοτεχνίας. Στο έργο της αυτό μιλά για τη ζωή των γονιών της. Χωρίζει το βιβλίο σε δύο μέρη. Το πρώτο περιέχει μία φανταστική ιστορία με πρωταγωνιστές τους γονείς της, οι οποίοι ζουν όμως μία άλλη φανταστική ζωή που τους έδωσε η συγγραφέας. Το δεύτερο μέρος περιέχει τις αναμνήσεις της από τους γονείς της και από τη ζωή τους στη Βρετανική αποικία της Ζιμπάμπουε όπου μεγάλωσε. Για να είμαι ειλικρινής το πρώτο μέρος το βρήκα βαρετό. Μία ιστορία με πλούσιους και φτωχούς, με αστούς και επαρχιώτες, με φιλανθρωπίες και μουσικές βραδιές. Τίποτα ιδιαίτερο. Η Λέσινγκ έφτιαξ

Σκοτεινό νερό - Νικόλα Πουλιέζε

Το Σκοτεινό νερό του Νικόλα Πουλιέζε είναι το μοναδικό βιβλίο που μόλις το τελείωσα το ξανάπιασα από την αρχή, και αυτό διότι ήθελα να δω πιο ολοκληρωμένα τον τρόπο με τον οποίο είναι δομημένο. Ένα βιβλίο που με «έχασε» με τον πρόλογό του, αλλά με «κέρδισε» ξανά, σταδιακά μέχρι το τέλος του. Όλη η υπόθεση του βιβλίου περιστρέφεται γύρω από τέσσερις ημέρες βροχής στη Νάπολη. Τέσσερις μέρες που επηρεάζουν τη ζωή και την ψυχοσύνθεση των κατοίκων της, οι οποίοι περιμένουν να συμβεί κάτι συγκλονιστικό. Δεν υπάρχει πλοκή, μην περιμένετε να βρείτε σε αυτό μία ολοκληρωμένη ιστορία. Παρ’ όλα αυτά, υπάρχει ένα ορόσημο χρονικό, η αρχή και το τέλος της βροχής. Δε μπορώ να πω με βεβαιότητα αν υπάρχει πρωταγωνιστής, ο πρόλογος υποδεικνύει ότι αυτός είναι ο Αντρεόλι Κάρλο, το ίδιο και το γεγονός πως η ιστορία του επανέρχεται ανάμεσα στις άλλες ιστορίες, όμως το βιβλίο απαρτίζεται από μία σειρά ιστοριών με διαφορετικούς ήρωες. Μοιάζει σχεδόν με συρραφή διηγημάτων που έχουν όμως μεταξύ τους κοινά στ

Νεοελληνικός Ρομαντισμός (1830-1880)

Ρομαντισμός Ο ρομαντισμός είναι ένα από τα σημαντικότερα κινήματα όλων των εποχών, καθώς επηρεάζει, εκτός από τη λογοτεχνία, όλες σχεδόν τις τέχνες. Κυριαρχεί στις τρεις μεγάλες ευρωπαϊκές λογοτεχνίες (αγγλική, γαλλική, γερμανική) από τα τέλη του 18 ου αιώνα ως τα μέσα του 19 ου . Στην Ελλάδα εμφανίζεται με καθυστέρηση. Αναλόγως τη χώρα και τη λογοτεχνία ο ρομαντισμός εμφανίζει διαφορές και ιδιομορφίες. Βασικά χαρακτηριστικά: Ο ρομαντικός ποιητής συγκρούεται με τον κλασικισμό και τον ορθολογισμό του Διαφωτισμού. Αμφισβητεί τους κανόνες, την τυποποίηση και τις ηθικές αξίες του κλασικού παρελθόντος και της παράδοσης. Περίοπτη θέση έχει το συναίσθημα και η φαντασία, η υπερβολή και το ιδανικό. Ο δημιουργός αποκαλύπτει μέσα από την τέχνη την προσωπική του ιδιοφυΐα . Οδηγείται στο παράδοξο, το μυστηριώδες, το ονειρικό, το υπερφυσικό, το ασαφές και το συγκεχυμένο. Διάχυτη μελαγχολία και απαισιοδοξία. Νοσταλγική διάθεση για το παρελθόν. Ως προς τη μορφή: Καταργούνται πολλοί παραδο