Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Άλφρεντ & Έμιλυ - Ντόρις Λέσινγκ

Το συγκεκριμένο βιβλίο δεν κατάλαβα πώς έφτασε στα χέρια μου. Δεν είχα σκοπό να το αγοράσω, ούτε να αγοράσω βιβλία γενικώς εκείνη τη μέρα. Βρέθηκα στο παζάρι βιβλίου της Κοτζιά – πριν 2 ή 3 χρόνια – και απλώς μου τράβηξε την προσοχή. Δεν το πολυσκέφτηκα – η τιμή του ήταν εξαιρετική – και το αγόρασα.


Το Άλφρεντ & Έμιλυ είναι το τελευταίο βιβλίο της Ντόρις Λέσινγκ, η οποία τιμήθηκε στα 87 της χρόνια (2007) με το Νόμπελ Λογοτεχνίας. Στο έργο της αυτό μιλά για τη ζωή των γονιών της. Χωρίζει το βιβλίο σε δύο μέρη. Το πρώτο περιέχει μία φανταστική ιστορία με πρωταγωνιστές τους γονείς της, οι οποίοι ζουν όμως μία άλλη φανταστική ζωή που τους έδωσε η συγγραφέας. Το δεύτερο μέρος περιέχει τις αναμνήσεις της από τους γονείς της και από τη ζωή τους στη Βρετανική αποικία της Ζιμπάμπουε όπου μεγάλωσε.

Για να είμαι ειλικρινής το πρώτο μέρος το βρήκα βαρετό. Μία ιστορία με πλούσιους και φτωχούς, με αστούς και επαρχιώτες, με φιλανθρωπίες και μουσικές βραδιές. Τίποτα ιδιαίτερο. Η Λέσινγκ έφτιαξε και έδωσε στους γονείς της μία ιστορία ζωής που θεώρησε εκείνη πως θα τους ικανοποιούσε και θα τους ταίριαζε. Όμως η ιστορία αυτή αποκτά νόημα και ενδιαφέρον όταν την αντιπαραβάλει κανείς με τους πραγματικούς πρωταγωνιστές. Ολοκληρώνοντας το δεύτερο μέρος του βιβλίου και έχοντας σχηματίσει μία εικόνα για τους πραγματικούς γονείς της Λέσινγκ έχει ενδιαφέρον να παρατηρήσει κανείς τον τρόπο που μετάπλασε τους ανθρώπους αυτούς μετατρέποντάς τους σε ήρωες της ιστορίας. Έχει ενδιαφέρον να παρατηρήσει κανείς τα χαρακτηριστικά που κράτησε και όσα άφησε εκτός, τα μικρά πραγματικά περιστατικά που χρησιμοποίησε στη νέα της ιστορία, τους ανθρώπους που χρησιμοποίησε ως έμπνευση για να δημιουργήσει άλλους ήρωες.

Το δεύτερο μέρος το βρήκα ενδιαφέρον ακόμη και ανεξάρτητα από το πρώτο. Εδώ η Λέσινγκ περιγράφει τη ζωή της ως παιδί σε ένα αγρόκτημα στην Αφρική, τον τρόπο που μεγάλωσε. Περιγράφει τους γονείς της, δύο ανθρώπους που τους τσάκισε ο Α΄ παγκόσμιος πόλεμος, τόσο σωματικά όσο και ψυχικά. Μιλά για τα τραύματά τους που έγιναν και δικά της, για τον τρόπο που τα χαρακώματα ήταν ένα με τη ζωή τους, για την αναπηρία του πατέρα της, για τα χαμένα όνειρα της μητέρας της. Περιγράφει σύντομα, παραθέτοντας μικρά κομμάτια της ζωής, όλη τους τη ζωή ιδωμένη μέσα από τα μάτια μίας ενήλικης κόρης που πάλεψε για να απογαλακτιστεί και να κόψει τον ομφάλιο λώρο. Ενδιαφέρον έχει επίσης η δυναμική που αναπτύσσεται μεταξύ μάνας και κόρης, διότι παρά το γεγονός πως η Λέσινγκ αναφέρει πως θα μιλήσει για τους γονείς της, στην πραγματικότητα μιλά για τη μητέρα της.

Πρόκειται αναμφίβολα για ένα βιβλίο διαφορετικό, ένα βιβλίο που μιλά για τις πληγές που αφήνει ο πόλεμος στους ανθρώπους και για αυτές που αφήνουν οι πληγωμένοι γονείς στα παιδιά τους. Ταυτόχρονα όμως είναι ένα βιβλίο που μας βάζει ως αναγνώστες λίγο πιο μέσα στη διαδικασία συγγραφής του. Η Λέσινγκ μας επιτρέπει εδώ να συγκρίνουμε τους χαρακτήρες που δημιούργησε με τους πραγματικούς και να αντιληφθούμε τη δύναμη της μυθοπλασίας.


Άλφρεντ & Έμιλυ | Ντόρις Λέσινγκ | μεταφρ. Μαρία-Ρόζα Τραϊκόγλου | εκδ. Καστανιώτη


Αν θέλετε να ενημερώνεστε για τις καινούργιες αναρτήσεις του blog μπορείτε να ακολουθήσετε/κάνετε like στη σελίδα Λογοτεχνία παντού στο facebook!

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τελικά πόσο γρήγορα μπορούμε να διαβάσουμε;

Τελικά πόσο γρήγορα μπορούμε να διαβάσουμε; Πόσες φορές έχουμε αναρωτηθεί πώς είναι δυνατόν κάποιοι να διαβάζουν τόσα βιβλία; Πόσες φορές έχουμε ρωτήσει φίλους βιβλιόφιλους  «Μα καλά πόσο γρήγορα διαβάζεις;». Μήπως εγώ διαβάζω αργά; Μήπως θα μπορούσα να διαβάζω πιο γρήγορα; Τις τελευταίες μέρες παρακολουθώ ένα διαδικτυακό σεμινάριο με θέμα Learning how to learn . Μία από τις πολλές παραμέτρους που θίγει είναι αυτή της ταχύτητας ανάγνωσης. Όλο αυτό οδήγησε βεβαίως σε δαιδαλώδεις αναζητήσεις. Άρθρα, μελέτες και πολλές διαφορετικές προσωπικές απόψεις που συνέθεσαν μία πολυδιάστατη απάντηση. Αρχικά είναι σημαντικό να κατανοήσει κανείς τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί το μάτι. Θα προσπαθήσω να πω με απλά λόγια όσα κατάλαβα. Σύμφωνα με όσα διάβασα λοιπόν, το μάτι προκειμένου να διαβάσει, θα πρέπει να σταματήσει σε ένα μέρος του κειμένου, είναι σαν να κάνει μικρά άλματα από συλλαβή σε συλλαβή, από λέξη σε λέξη και ένα μεγάλο άλμα όταν αλλάζει σειρά. Αφού το μάτι κάνει κάμποσα μικρ...

Ο φάρος - Άλισον Μουρ

Ο Φάρος , η νουβέλα τ ης Άλισον Μουρ, διαβάζεται γρήγορα, χωρίς να σε κουράζει, χωρίς να σε κάνει να σκέφτεσαι που το πάει, χωρίς να θες να προσπεράσεις κομμάτια. Είναι τόσο όσο, και αυτό κατά τη γνώμη μου είναι τεράστιο προτέρημα για ένα λογοτεχνικό κείμενο.   Ο πρωταγωνιστής, ο κύριος Φουθ, έχει μόλις χωρίσει από τη σύζυγό του και αποφασίζει να κάνει ξανά το ταξίδι που είχε κάνει με τους γονείς του, πριν η μητέρα του τους εγκαταλείψει, αυτόν και τον πατέρα του. Πρόκειται για έναν χαρακτήρα ήπιο, άχρωμο, που κανείς δε θυμάται και μάλλον δε θα λείψει και σε κανέναν. Ένα χαρακτήρα που γνωρίζουμε μέσα από την άποψη και τις αντιδράσεις των άλλων, μιας και ο ίδιος φαντάζει ανίσχυρος, σα μια ευθεία γραμμή. Έχοντας διανύσει ήδη την τέταρτη δεκαετία της ζωής του, παλεύει ακόμη με τις αναμνήσεις του φευγιού της μάνας του, με την χαμένη του αυτοεκτίμηση, με τις εμμονές και τις φοβίες του. Άλλωστε τελειώνει ποτέ η πάλη αυτή; Σε δεύτερο πλάνο η Έστερ, εξίσου μόνη, εξίσου κακοποιημένη, άπιστη...

Το Μάτι - Βλαντιμίρ Ναμπόκοφ

«Το Μάτι» του Βλαντιμίρ Ναμπόκοφ το δανείστηκα από το ηλεκτρονικό αναγνωστήριο της εθνικής βιβλιοθήκης Σάββατο απόγευμα. Το ξεκίνησα Σάββατο βράδυ και το ολοκλήρωσα Κυριακή απόγευμα. 152 σελίδες όλες και όλες, μαζί με την εισαγωγή και το επίμετρο. Πρόκειται όμως για ένα τεράστιο βιβλίο. Ομολογώ πως καταπιάνομαι πρώτη φορά με τον Ναμπόκοφ και σίγουρα δε θα είναι η τελευταία. Βέβαια, πριν γράψω την ανάρτηση αυτή αναρωτήθηκα αν θα έπρεπε να το κάνω. Δεν είμαι «διαβασμένη» στο κεφάλαιο Ναμπόκοφ, δεν είμαι μυημένη στο έργο του. Μήπως προσπαθώ να καταπιαστώ με κάτι πολύ πάνω από εμένα; Αποφάσισα να το δοκιμάσω. Η έκδοση του Μεταιχμίου είναι φροντισμένη και ευχάριστη (στα μεγάλα βιβλιοπωλεία φαίνεται να είναι εξαντλημένο, το βιβλιο net λέει πως κυκλοφορεί). Στην αρχή του βιβλίου υπάρχει εισαγωγή που γράφεται από τον ίδιο τον συγγραφέα, μία εισαγωγή εξαιρετικά κατατοπιστική σχετικά με τον τίτλο του μυθιστορήματος – ο ίδιος ο Ναμπόκοφ το κατατάσσει στα μυθιστορήματα – με τους ήρωες του έργ...